THE PHENOMENON OF THE ARTISTIC DIRECTOR OF TERNOPIL ACADEMIC REGIONAL UKRAINIAN DRAMA THEATER NAMED AFTER TARAS SHEVCHENKO FORGEL MYKHAILO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art-studies.2025-1-1

Keywords:

Mykhailo Forhel, Ternopil Academic Ukrainian Drama Theater named after Taras Shevchenko, artistic director, director, repertoire, performance

Abstract

The article examines the activities of the Ternopil Academic Ukrainian Drama Theater named after Taras Shevchenko under the leadership of the artistic director, Honored Art Worker of Ukraine Forhel Mykhailo, through the prism of socio-cultural transformations in Ukraine that influenced the cultural and creative process of Ternopil (1992–2006). According to the memories of contemporaries and press materials, the author examines Forgel’s M. activities at the Ternopil Academic Regional Ukrainian Drama Theater named after Taras Shevchenko. The material, which was thoroughly researched, made it possible to recreate the chronological sequence of theatrical performances and cooperation with directors. The author pays special attention to the peculiarity of Forhel's Mykhailo administrative policy of the theater, characterizing it as a “phenomenon” of the artistic director Forhel. The article highlights the creative collaboration with directors invited from other theaters, particularly the director of the National Theater named after Maria Zankovetska Fedir Stryhun, and critically analyzes the performances he staged. More specifically, the author analyzes the plays “The Landlord” by Karpenko-Kary I. (directed by F. Stryhun), “Hutsulka Ksenia” by Y. Barnych (directed by F. Stryhun), “Maclena Grasa” by M. Kulish, “At the cost of blood” by Lesya Ukrainka (directed by O. Mosiychuk), I. Karpenko-Kary's “Martyn Borulya” (directed by Bobrovsky A.), “The Last Man in Love” (directed by V. Stenko), “The Gospel of John” by A. Krym (directed by O. Mosiychuk), and others. The conclusions to the article state that the period of Forhel's leadership was one of the most productive periods in the history of the Ternopil Academic Ukrainian Drama Theater named after Taras Shevchenko. He was not afraid to experiment, so the theater diversified its repertoire, attracted the public, and was replenished with talented youth.

References

Шлемко О. Модель народного театру в наукових розвідках Івана Франка. Мистецтвознавчі записки: Збірник наукових праць. Київ : Міленіум, 2010. Вип. 18.

Собуцька В. Михайло Форгель: «Думаю, ми знайшли місток до глядача». Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Липківська Г. Десять років по ревізії. Погляд на вітчизняну сцену на рубежі століть. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Львів : Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. Вип. 1. 2001. 89 с.

Собуцька В. Таланти й дилетанти, або чи варто порпатись в жертовному вогні? Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Собуцька В. Закулісся. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. «Хазяїн»? Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. З поверненням «Гуцулко Ксеню»! Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. Ми живі, ми працюємо… Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. На кону як у житті, тільки страшніше. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Хім’як В. А. Іронія і біль режисера Олега Мосійчука. Львів : Просценіум. 2008. № 3. С. 62–67.

Садовська Г. Коли землею ще ходив Месія. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Собуцька В. В осяяному душами театрі. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Собуцька В. На щаблях людських доль. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Собуцька В. У міражі ілюзій і обману. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. Для театру – артистка золота. Два пера – одна. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. Вічна тема: дами і гусари. Два пера – одна любов Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. «Євангеліє від Івана». Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. Танець на згарищі надій. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Садовська Г. Вистава, що підкорила і захід, і схід. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Собуцька В. Серце віддане театрові. Два пера – одна любов. Тернопіль : Збруч, 2007. 428 с.

Published

2025-02-10