ART PROJECTS: HISTORICAL-RESEARCH AND PERFORMANCE ASPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art-studies.2025-1-2

Keywords:

musical art of Ukraine, modern art education, art projects

Abstract

The purpose of the work is to consider the prospects for using new educational technologies, in particular, the actualization of historical-research and performance-interpretation aspects in the process of creating artistic projects by future music teachers. The research methodology consists in using historical-comparative and personalistic approaches in studying the phenomena of art, an activity approach (from the side of art pedagogy) to outline ways to actualize historical-research and performance-interpretation aspects in the preparation of art projects, and performance training of future musician-teachers in general. The results of creative cooperation between teachers of performing disciplines at the Faculty of Arts of the V. Hnatyuk National Pedagogical University convince us that the actualization of historical-research and performinginterpretative aspects in the process of creating artistic projects by future teachers of music contributes to their creative self-realization as a musician and teacher. Scientific novelty. Attention is focused on certain aspects of creative cooperation between teachers of performing disciplines of the Faculty of Arts in the process of preparing art projects of various types. The results of the preparation of integrated art projects are presented, in particular, those dedicated to various stages of the development of vocal art in Ukraine, national song heritage, famous composers-songwriters, etc., and options for the repertoire content of projects of various types are highlighted. Conclusions. The prospects for the use of new educational technologies are summarized, in particular, the actualization of historical-research and performance-interpretation aspects in the process of creating artistic projects by future teachers of musical art, the importance of creative cooperation between teachers of performing disciplines of the Faculty of Arts in general.

References

Гринчук І. До проблеми дидактико-методичного наповнення фахових авторських курсів. Мистецтво та освіта. 2023. № 1 (107). С. 53–58. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-8885-2023-1(107)-53-58.

Гринчук І. Український пісенний репертуар як чинник самоідентифікації та самоактуалізації. Мистецтво та освіта. 2024. № 3 (113). С. 51–56. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-8885-2024-3(113)-51-56.

Гринчук І. Український музичний фольклор як предмет науково-методичних досліджень. Молодь і ринок. 2024. № 9 (229). С. 113–117. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4624.2024.312179.

Meleni. TikTok. Колискова. URL: https://vm.tiktok.com/ZM6JKfvJ7/.

Корній Л. П., Сюта Б. О. Українська музична культура. Погляд крізь віки. Київ : Муз. Україна, 2014. 592 с.

Музична Тернопільщина : бібліогр. покажчик / Уклад. В. Я. Миськів; вступ. ст. О. С. Смоляка. Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. 288 с.

Муха А. Композитори України та української діаспори / А. Муха. Київ, 2004. 352 с.

Комаровська О. Мистецька освіта і формування українськості мислення як життєва потреба українців. Мистецтво як культурно-освітній бренд: проблеми і пріоритети розвитку : збірник матеріалів І Міжнародного симпозіуму, присвяченого 70-річчю членства України в ЮНЕСКО (24–26 квітня 2024 року, м. Чернівці) / за заг. ред. І. І. Бойчук. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2024. С. 474–478. ISBN 978-966-423-855-4.

Реброва О. Каузально-функціональний підхід у підготовці здобувачів вищої мистецької та музично-педагогічної освіти. Мистецтво як культурно-освітній бренд: проблеми і пріоритети розвитку : збірник матеріалів І Міжнародного симпозіуму, присвяченого 70-річчю членства України в ЮНЕСКО (24–26 квітня 2024 року, м. Чернівці) / за заг. ред. І. І. Бойчук. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2024. С. 276–279. ISBN 978-966-423-855-4.

Published

2025-02-10