NET ART: NEW OPPORTUNITIES FOR CREATIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art-studies.2023-1-5

Keywords:

net art, artist, cyberspace art, identity, self-expression, postmodernism

Abstract

The article examines the concept of net art in relation to the artistic environment. The following main forms of its manifestation were identified: direct creation and broadcasting of art products in the VNB network – net art; using the Internet as a way of broadcasting works; using the Internet as an inspiring idea for creating projects. The creation of a conceptually new artistic environment of an art product, the mode of existence of which is completely mediated by the intention to the virtuality of the artist and the viewer, is established. Net art as the latest artistic phenomenon of media art is connected with transformations in modern society. Reasons, examples of the development of net art are given, and its role in creativity is revealed. Net Art is interpreted as a new expansion of artistic creativity, primarily of young people. Modern postmodernism has made the existence of young people even more difficult. It is becoming increasingly difficult to answer the question of how to live wisely, happily and in harmony with yourself and others. Young people are looking for answers to these questions in artistic creativity, which helps to integrate brain activity, emotions and imagination. The language of art becomes the language of communication with oneself and others. The changes in culture, as well as the change in its character from verbal to audio-visual, which were created by new media, led to the fact that artistic works went beyond materiality – in fact, we are dealing with new ways of creativity. The product appears in cyberspace, and the process of using virtual space to present one’s art becomes a conceptualization of reflexive identity. “Electronic narcotization”, according to pessimists, nullifies the “real” creativity of young people, because more and more technological creations appear on Internet portals. However, it turns out that you should not be afraid of the monotony of artistic works created by multimedia means. Cyberspace only provides new ways of presenting them.

References

Wands B. Art of Digital Age. London: Thames and Hudson, 2006. 224 p.

Lopes D.A. Philosophy of Computer Art. London^ Routledge, 2009. 160 p.

Popper F. From Technological to Virtual Art. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2007. 471 p.

Ландяк О. Медіа-арт в контексті сучасного екранного мистецтва. Парадигма пізнання: гуманітарні питання. Серія: Мистецтво, мистецтвознавство. Київ : ТК Меганом, 2015. С. 104–118.

Пруденко Я. Історія медіа-арту в Україні. Досвід архівування. URL: http://www.mediaartarchive.org.ua/publication/dosvid-arkhivuvannya (дата звернення: 07.10.2023).

Женченко М. Цифрові трансформації видавничої галузі : монографія / за наук. ред. В. Різуна. Київ : Жнець, 2018. 436 с.

Борщевська Н., Нос О. Розвиток цифрового мистецтва як сучасного способу монетизації мистецтва та захисту авторських прав. Актуальні проблеми сучасного дизайну: тези Міжнародної науково-практичної конференції від 22 квітня 2021 року. Київ : КНУТД, 2021. С. 320–323.

Міжнародна науково-практична конференція «Мистецтво та дизайн у художній мові мінливого часу: морфологія, семіотика, візуальність (14 квітня 2022 року): збірник наукових матеріалів. Харків : ХДАДМ, 2022. 136 с.

Основні поняття цифрового мистецтва 2018. URL: http://estetica.etica.in.ua/osnovni-ponyattyatsifrovogo-mistetstva-2018 (дата звернення: 01.10.2023).

Захаров В. «Чиста форма» у драматургії С. Віткевича. Київські полоністичні студії. 2010. Т. 16. С. 329–338. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kps_2010_16_35 (дата звернення: 25.09.2023).

Лук’янофф Ґ., Гайдт Дж. Крихкість інтернет-покоління. Як тепличне виховання шкодить сучасній молоді. Київ: Наш формат, 2022. 400 с.

Шевчук К. Сучасне інтернет-мистецтво і проблема естетики електронних медіа. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2009. Вип. 6. С. 411–417. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mist_2009_6_54 (дата звернення: 23.09.2023).

McLuhan, M., Fiore, Q., Agel, J. The medium is the massage: An inventory of effects. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2001. 160 p.

Основи формальної композиції: для студентів напряму 6.020205 «Образотворче мистецтво»: посібник / укл. О. Половна-Васильєва. Дніпропетровськ: Роял-Принт, 2015. 34 с.

Шерстюк Н. Постмодерн як особлива ситуація в культурі. Гілея: збірник наукових праць / гол. ред. В. Вашкевич. Вип. 57 (2). Київ : ВІР УАН, 2012. С. 408–412.

Ткаченко О. «Розриви» історичного часу як об’єкт філософсько-історичного дослідження: дис. 2016. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Tkachenko_Oleksii/Rozryvy_istorychnoho_chasu_iak_obiekt_filosofsko-istorychnoho_doslidzhennia (дата звернення: 24.09.2023).

Published

2023-12-19