ВИСТАВИ ЯК ІНДИКАТОР КРАХУ ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ НА СЦЕНАХ ТЕАТРІВ «ОБРАЖЕНИХ» РЕГІОНІВ УКРАЇНИ (2009–2013 РОКИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art-studies.2023-1-7

Ключові слова:

вистава, режисура, акторське мистецтво, російський театр в Україні, російсько-українська війна, посткультура, Донецький театр (м. Маріуполь), Севастопольський театр ім. А. Луначарського, Луганський театр ім. П. Луспекаєва, Херсонський український театр ім. М. Куліша, Тарас Буга, Максим Голенко, Костянтин Добрунов, Володимир Магар, Сергій Павлюк

Анотація

У статті простежено деякі аспекти творчої діяльності російськомовних театрів України у регіонах, які критично потерпіли через агресію рф (тимчасово анексований Крим та окуповані Донецьк і Луганськ). Зокрема, акцентується увага на прогнозуючому суспільному катаклізмі функції вистав. У статті аналізується, які знакові вистави були випущені театрами цих міст в п’ятиріччя перед військовою агресією. Також простежено, які зміни відбулися у колективах театрів після 2014 року (на прикладах творчих груп проаналізованих вистав). Автор доходить висновку щодо змістовних перетинів подій примусової зміни влади, зображених у виставі, та подій, які відбулися в цьому регіоні невдовзі (вистава маріупольського театру «Чорне і червоне…»). В іншому випадку режисерська актуалізація твору 1930-х років парадоксальним чином не веде до зчитування антитоталітарного застереження не те, що глядачами, але й трупою театру, яка перебуває в конфронтації з цінностями незалежної української держави («Кабала святош» у севастопольському театрі). В третьому випадку тенденцію дегуманізації, зкріміналізованості суспільства та водночас стильові прикмети видовища посткультури презентувала вистава запрошеного режисера («Наслідування одвічним ганджам» у Луганському театрі ім. П. Луспекаєва). Як приклад позитивного впливу українського театру на формування громадянської позиції мешканців російськомовного міста наведено знакові постановки Херсонського театру ім. М. Куліша.

Посилання

Власенко Ф., Левченюк Є., Товмаш Д. Посткультура в контексті трансгуманізму. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 2. С. 166–170.

Карякіна А. «Звук літака. Лунає свист. Чоловік поряд закриває мене собою» – історії свідків бомбардування маріупольського Драмтеатру. 2023. 16 бер. URL: https://suspilne.media/282277-zvuk-litakalunae-svist-colovik-porad-zakrivae-mene-sobou-istorii-svidkiv-bombarduvanna-mariupolskogo-dramteatru (дата звернення: 4.10.2023).

Мокляк. У Херсонському облмуздрамтеатрі проходить вистава «Ображені. Білорусь». 2020. 1 жовт. URL: https://suspilne.media/67646-u-hersonskomu-oblmuzdramteatri-prohodit-vistava-obrazenibilorus (дата звернення: 4.10.2023).

Рябокінь А. До Вінниці переїхав режисер-«екстреміст» з Севастополя. 20 хвилин – Новини Вінниці. 2014. 24 червня. URL: https://vn.20minut.ua/kul-tura/v-vinnitsu-pereehal-rezhisser-estremist-izsevastopolya-10404541.html (дата звернення: 4.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-19