АТЕЇСТИЧНЕ ВИХОВАННЯ У ТЕРНОПІЛЬСЬКОМУ ІНСТИТУТІ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЧИТЕЛІВ (ПОЧАТОК 1960 Р. – СЕРЕДИНА 1980-Х Р.)

Автор(и)

  • Микола МОСКАЛЮК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4122-5834

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-7778/2024.2.13

Ключові слова:

Тернопільський інститут удосконалення кваліфікації вчителів, методисти, курси підвищення кваліфікації вчителів, ідеологія, атеїстичне виховання, Тернопільська область.

Анотація

Анотація. Мета дослідження: аналіз і висвітлення процесу атеїстичного виховання в Тернопільському інституті удосконалення вчителів у період з початку 1960-х – до середини 1980-х рр. Дослідження скероване на вивчення основних методів, засобів і форм атеїстичної пропаганди, що застосовувалися в інституті, а також їх впливу на формування світогляду педагогічних кадрів і суспільну свідомість в умовах державної політики СРСР, спрямованої на поширення атеїзму та зниження впливу релігійних інститутів на освітню систему. Методологія дослідження. Використано комплекс методів наукового аналізу, що дозволяють здійснити всебічний і систематичний розгляд процесу атеїстичного виховання в Тернопільському інституті удосконалення вчителів. Зокрема, порівняльно-історичний метод для аналізу зміни підходів до атеїстичного виховання на різних етапах його впровадження, від початку 1960-х – до середини 1980-х рр. Системний підхід для комплексного розгляду впливу Інституту на формування атеїстичних переконань серед педагогів, з огляду на соціально-політичні та культурні обставини. Аналіз документальних джерел – використання архівних матеріалів, наказів, програм та звітів Тернопільського інституту удосконалення вчителів, що стосуються організації атеїстичного виховання. Метод контент-аналізу для вивчення змісту навчальних програм, підручників, методичних посібників та іншої літератури, що використовувалася для атеїстичного виховання. Використання цих методів дозволяє отримати цілісне уявлення про атеїстичне виховання у Тернопільському інституті удосконалення вчителів, враховуючи контекст тогочасної ідеологічної ситуації в СРСР. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше в історіографії досліджується атеїстичне виховання в рамках діяльності Тернопільського інституту удосконалення вчителів у період з 1960-х – до середини 1980-х рр. Висновки. Атеїстичне виховання у Тернопільському інституті удосконалення вчителів у період з початку 1960-х – до середини 1980-х рр. стало невід’ємною частиною навчального процесу, скерованого на формування у вчителів радянського світогляду, де атеїзм відігравав ключову роль. Цей процес був частиною ширшої політики радянської держави, метою якої було викорінення релігійних переконань та зміцнення атеїстичних поглядів серед населення через освітні установи. Атеїстичне виховання в інституті мало регіональні особливості, пов’язані з традиційно високим рівнем релігійності населення Західної України, зокрема Тернопільщини. У зв’язку з цим, в регіоні було необхідно застосовувати особливі методи боротьби з релігійним впливом, зокрема через роботу з місцевими педагогами, які часто самі були виховані в релігійних традиціях. Хоча атеїстична пропаганда мала певний вплив на формування світогляду вчителів, релігійні переконання продовжували зберігатися, особливо серед населення сільських регіонів. Це свідчило про те, що релігійні традиції виявилися глибоко вкоріненими та не могли бути легко викорінені навіть через інтенсивну державну пропаганду.

Посилання

Левенець О.М. Формування атеїстичного світогляду учнів сільських шкіл Волинської області в середині 60-х – першій половині 80-х рр. ХХ ст. Гілея: науковий вісник. 2019. Вип. 140(1). С. 58–64.

Сергієнко В. Українське суспільство між наступом атеїзму і релігійним повсякденням (друга половина 1940-х – початок 1960-х рр.). Історична пам’ять. 2020. № 1(42). С. 134–140.

Тимошик С. Рілігійне виховання як історико-педагогічний феномен. Педагогічний альманах: збірник праць молодих науковців. 2012. Вип.1. С. 278–285.

Шліхта Н.В. Основні форми і методи атеїстичної пропаганди в Українській РСР наприкінці 50-х на початку 60-х років. Наукові записки НаУКМА. 1999. Т. 14: Історія. С. 80–87.

Мартинів М.А. Особливості кадрової політики радянської влади у системі перепідготовки учительських кадрів у Тернопільській області в повоєнний період. П’яті Ґеретівські читання: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль: ТОКІППО, 2021. С. 167–170.

Мартинів М.А. Ідеологічна складова навчально-виховної діяльності Тернопільського інституту удосконалення кваліфікації вчителів 1945 – 1950 рр. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Історичні науки. 2023. Том 34 (73) № 2, С. 63–70.

Мартинів М.А. Вплив партійності на формування кадрового потенціалу Тернопільського інституту удосконалення кваліфікації вчителів (1961–1968 рр.). Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід. Збірник тез VI Міжнародної науково-практичної конференції, (Тернопіль, 17–18 травня 2024 р.). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2024. С. 183–188.

Держархів Тернопільської області. Ф. 2062. Оп.1. Спр.148. Арк. 69.

Держархів Тернопільської області. Ф. 2062. Оп.1. Спр.559. Арк. 135.

Держархів Тернопільської області. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 571. Арк. 43.

Держархів Тернопільської області. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 625. Арк. 39.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-11