ХУДОЖНІЙ СВІТ ПОВІСТІ ПЕТРА КРАЛЮКА «ДІОПТРА, АБО ДЗЕРКАЛО, В ЯКОМУ БАЧИМО НЕ ЛИШЕ СЕБЕ, А Й ІНШИХ, ПОДОРОЖУЮЧИ В ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-20

Ключові слова:

інтертекстуальність, жанр, композиція, наратив, паратекстуальність, Петро Кралюк, художній світ.

Анотація

Статтю присвячено дослідженню художнього світу повісті сучасного українського письменника та філософа Петра Кралюка «Діоптра…». Автор приєднується до тих літературознавців, які вирішують проблему сутності такої категорії, як художній світ. Пропонується підхід, який полягає в концентрації уваги на паратекстуальності як одному з рівнів художнього світу твору. Звідси випливає методика дослідження, зокрема структурно-системний підхід, який передбачає розгляд паратексту як одного з рівнів художньої системи твору. У статті докладно представлено результати дослідження семантики назви повісті, епіграфу, а також назв окремих розділів твору, їхньої сутності та ролі в художній системі всього твору. Такий підхід надав можливість установити зв’язок між паратекстом, з одного боку, та жанром, проблематикою, композицією і системою мотивів у повісті, з іншого. Їхній зв’язок мотивовано тим, що кожен з цих рівнів твору зумовлений авторською концепцією взаємин між мислячою людиною та як світським, так і церковним оточенням. Оскільки з погляду жанру «Діоптру…» Петра Кралюка можна вважати історичною повістю (серед центральних персонажів твору, кожному з котрих присвячено окрему частину, – мислителі давніх часів Мелетій Смотрицький, Касіян Сакович, Кирило Транквіліон-Ставровецький), особливого значення набуває перегук минулого і сучасності (виявляється, що проблеми, що вирішували герої давнини, стають актуальними і для героя-оповідача як науковця, дослідника книжності минулого, а також його сучасників). Діалог з давниною потрібен герою-оповідачу для того, щоб не тільки краще зрозуміти постать та спадщину Мелетія Смотрицького, але і, що головне, вирішити власні моральні проблеми. Таким чином, відвідування різних частин Волинського краю можна трактувати як шлях до самого себе, до самоідентифікації. Саме акцентуванням уваги реципієнта на концепті «шлях» обґрунтовується поділ повісті на частини і назви кожної з частин. Звідси випливає висновок про повість «Діоптра…» як художню систему, між рівнями якої існує тісний зв’язок, а рівень паратексту як одну зі складових частин художнього світу твору Петра Кралюка.

Посилання

Жила С., Лілік О. Художній світ сучасної української літератури : навчальний посібник. Чернігів : Вид-во «Десна Поліграф», 2017. 372 с.

Клочек Г. «Художній світ» як категоріальне поняття. Слово і час. 2007. № 9. С. 3–14.

Кралюк П. Синопсис: роман, повісті, новела. Київ : Ярославів Вал, 2014. 688 с.

Мислива В.М. Паратекстуальні елементи у творчості Оксани Забужко. Літературознавчі студії. 2011. № 5. С.110–116.

«Птах високого лету». Леонід Мосендз: від світогляду до творчості. URL: https://www.istpravda.com.ua>res... (дата звернення 1.06.2024).

Рогоза О.Б. Роль паратекстуальних елементів тексту в організації епістолярного роману. Science and Education a New Dimension. Philology. IV (26), Issue: 106, 2016. Pp.77–80.

Саєвич І. Теорія картини світу: ключові поняття. Семантика мови і тексту : матеріали ХІ Міжнародної наукової конференції, м. Івано-Франківськ, 26–28 вересня 2012 р. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника, 2012. С. 537–540.

Сокол М. Епіграф як паратекст. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2638/1/Sokol_M.pdf (дата звернення: 1.06.2024).

Сокол М. Функції заголовку твору в ракурсі літературознавчої антропології. Studia Methodologica : альманах. Тернопіль : ТНПУ, 2008. Вип. 24. Новітня теорія літератури і проблеми літературної антропології. С. 245–249.

Чмир А.В. Паратекстуальні елементи в романі Петра Кралюка «Шестиднев, або Корона Дому Острозьких». Вісник Одеського національного університету. 2021. Т. 26. Вип. 1 (23). С. 72–80.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-11

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ