ДИТИНА ЯК НАРАТОР У ХУДОЖНЬОМУ ЩОДЕННИКУ: СТИЛІСТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-5Ключові слова:
fictional diary, narrator, style, syntactic stylistic means, ecphonesis, repetition, question-in-the-narrative, parallelism, ellipsisАнотація
Стаття присвячена аналізу «Щоденника Неллі Кастіс» американської письменниці М.А. Борн як прикладу художнього щоденника, заснованого на історичних джерелах. Досліджується жанр художнього щоденника з огляду на стиль оповіді, коли наратором є дитина. Цей жанр, який походить із документальних щоденників, поєднує художній вимисел і оповідь від першої особи, пропонує читачам погляд на події із суб’єктивної перспективи оповідача. Визначено, що характеристикою щоденників, як реальних, так і вигаданих, є фраґментарний, нелінійний стиль, акцент на емоціях, спогадах і самоаналізі. У статті простежується роль дитини-оповідача в художньому щоденнику, заснованому на історичних документах, а також те, як розуміння світу дитиною формує оповідь. Автор аналізує використання стилістичних засобів у художньому щоденнику, який описує життя прийомної онуки Джорджа Вашингтона. Написаний від імені Неллі в юному віці, щоденник відображає простоту й емоційну безпосередність дитячого погляду. Оповідь Н.А. Борн містить екфонези, повтори, риторичні запитання, паралелізми, які допомагають передати почуття та сприйняття Неллі, зокрема хвилювання, радість, горе, а також її повсякденні спостереження. В оповіді також наявні еліпси для створення драматичних пауз, що увиразнює роздуми наратора. Аналіз доводить, що простота стилю щоденника врівноважується його емоційною глибиною, дозволяє читачам відчути досвід Неллі та побачити історичні події її очима. У статті зроблено висновок про те, що художні щоденники, особливо ті, де оповідачами є діти, допомагають зрозуміти різні історичні періоди завдяки особистісному сприйняттю подій. Погляд дитини є важливим для передачі щирих емоцій тону й унікальності її досвіду. Напрями майбутніх досліджень можуть включати лінгвостилістичний аналіз образу дітей-оповідачів на різних рівнях як у художніх, так і в документальних щоденниках, а також з’ясування наративного потенціалу жанру художнього щоденника.
Посилання
Борисенко Н.М. Жанр щоденника у творчості Марії Матіос: типологія і поетика. Південний архів. Філологічні науки. 2021. Вип. 87. С. 6–15.
Ігнатьєва С.Є. Діаріуш як жанр щоденникового дискурсу. Studia Ukrainica Posnaniensia. 2018. № 6. С. 37–43.
Ізотова Н.П. Щоденник як форма психонаративу: ідіожанрові особливості (на матеріалі роману Дж.М. Кутзее “In the Heart of the Country”). Науковий вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологічні науки (мовознавство)». 2015. № 3. С. 92–96.
Матвєєва О.О. Жанрова специфіка літературного щоденника. Літературознавчі обрії. Праці молодих учених. Вип. 17. Київ : Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2009. С. 41–47.
Медведь О.В. Напрацювання мовознавчих підходів до вивчення сучасної нефікційної прози. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». 2023. Т. 34 (73). № 3. С. 49–53.
Холявко І.В. Стильовий синкретизм літературного щоденника (на матеріалі «Щоденника» О. Довженка). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2019. № 39. Т. 1. С. 76–79.
Bayrak Akyildiz Hülya. Child’s Point of View as a Narrative Technique. Journal of Turkish Studies. 2014. Vol. 9/6. Spring 2014. P. 147–158.
Benia A. Narratology and Unreliable Narration in the Diary Novel: The Butler’s Diary in Kazuo Ishiguro’s The Remains of the Day. Eddissi Languages Journal. 2023. № 2 (1). P. 58–69.
Bourne M.A. Nelly Custis’ Diary. Coward, McCann & Geoghegan, 1974. 127 p.
Delafield C. Women’s Diaries as Narrative in the Nineteenth-Century Novel. Aldershot, Ashgate, 2009. 250 p.
Erten A. Translation of Gender-Specific Children’s Books in the Diary Format. Translation and Gender: Beyond Power and Boundaries. Logos Verlag Berlin GmbH, 2024. P. 9–22.
Herman D., Jahn M., Ryan M.-L. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London ; New York : Routledge, 2005. 752 p.
Kulinska Y.I., Koval O.I., Redkina O.A., & Gerasimenko N.V. Diary in modern Ukrainian literature: varieties of the genre. Linguistics and Culture Review. 2021. № 5 (S4). P. 22–32.
Sekou Cherif. Sentiment and Perception: Editorial Cortex in Andre Gide’s Pastoral Symphony. International Journal of Literature and Arts. 2022. Vol. 10. № 4. P. 220–227.