ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС КОНЦЕПТУ ІСТИНИ В РОМАНІ ЗОЇ ГЕЛЛЕР «СПОВНЕНІ ВІРИ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-15Ключові слова:
English literature, narration, text, novel, concept, metaphor, image, truth, illusion, alienation, identity, post-postmodernism, philosophical and anthropological discourseАнотація
У статті досліджено концепт істини в романі Зої Геллер «Сповнені віри». Відзначено, що людина є єдиним мірилом істини, що й визначає філософсько-антропологічний дискурс цього концепту, який актуалізується в романі через світоглядні уявлення персонажів. У межах дослідження концепту істини в романі «Сповнені віри» з’ясовано його культурно-філософський дискурс. Наприкінці ХХ століття істина перестає бути абсолютною в людському бутті, натомість залежить від світосприйняття й досвіду окремої людини. Отже, філософський дискурс кінця ХХ століття передбачає, що саме людина стає основним носієм істини, її смислових конотацій, де множинність сенсів – єдиний можливий спосіб людського існування. У романі концепт істини виявляється на лінгвокультурному рівні у вигляді лексем, значення яких становить зміст концепту істини (belief, truth, verity, era of righteousness). Простежено ставлення персонажів до істини (правди), способи артикуляції цього концепту. З’ясовано, що істина оприявнюється у творі насамперед у комунікативному полі: мовлення, інтертекстуальність (численні алюзії, цитати), метафори, художні деталі відображають різні філософські, політичні, культурні, релігійні погляди персонажів і формують семантику концепту істини. У романі істина також актуалізується через інші онтологічні концепти та феномени: неправди (неістини), ідеології, сім’ї, любові, смерті, віри, слова, ідентичності. Така множинність сенсів істини зумовлена її відношенням до історико-політичного контексту Америки початку ХХ століття. Зроблено висновок, що в романі Зої Геллер «Сповнені віри» істина – складний і багатозначний концепт. Він артикулює філософування авторки, її бачення історико-культурної моделі сучасного їй світу. Дослідження доповнює літературознавчі студії про творчість Зої Геллер, окреслює вивчення сучасного роману в міждисциплінарному дискурсі.
Посилання
Белінська Ю. Поняття літературного концепту: проблеми трактування. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія». 2021. Вип. 47. С. 25–30.
Ватажко Е. Поняття «метатекстуальність» і «метаоповідь» у літературознавчому дискурсі. Слово i Час. 2021. № 2 (716). С. 100–109.
Губа Л. В. Художній концепт як репрезентант поетичної мовної свідомості. Молодий вчений. Філологічні науки. 2018. № 3 (55). С. 616–619.
Дерріда Ж. Структура, знак і гра у дискурсі гуманітарних наук. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. 2-ге вид. доповнене. Львів : Літопис, 2001. С. 617–632.
Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів / пер. з англ. М. Гірняк. Львів : Літопис, 2004. 384 с.
Європейський словник філософій: український контекст. Лексикон неперекладностей. Том 5. Київ : Дух і літера, 2024. 496 с.
Лазарович О. М. Концептуалізація світу та лінгвістичні засоби її вираження у споріднених мовах. Прикарпатський вісник НТШ. Слово. 2012. № 2 (18). С. 35–41.
Лебідь А. Є. Концепт «істина» в аналітичній філософії : монографія. Суми : Сумський державний університет, 2017. 381 с.
Лисоколенко Т. Феномен трансгресії у фокусі філософської рефлексії. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти: Філософія. Педагогіка. 2022. № 1. С. 6–10.
Літак А. М. Жіноче відчуження у романі «Сповнені віри» Зої Геллер. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія, 2019. Вип. 20. С. 106–114.
Ніконова В. Г. Художній концепт: процедури реконструкції та моделювання (на матеріалі трагедій В. Шекспіра). Вісник КНЛУ. Серія: Філологія. 2011. Т. 14. № 2. С. 113–123.
Тиховська О. М. Специфіка об’єктивації архетипу Аніма у повісті Михайла Трайсти «Незнайомка у фіалковій сукні» та в романі Зої Геллер «Сповнені віри». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Ужгород : ПП Данило С. І., 2023. Вип. 1 (49). С. 123–129.
Філософський енциклопедичний словник / ред. колегія: В. І. Шинкарук (гол.) та ін.; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. Київ, 2002. 744 с.
Coupland J., Gwyn R. Discourse, the body, and identity. New York, Palgrave Macmillan. 2003. 276 p.
Heidegger M. Sein und Zeit. Tübingen, 2001. xiii, 445 p.
Heidegger M. The Essence of Human Freedom: An Introduction to Philosophy. London – NewYork: Continuum, 2002. 370 p.
Heller Zoe. The Believers. London: Penguin books, 2008. 310 p.