МЕРЦІШОР – ФОЛЬКЛОРНО-ЕТНОГРАФІЧНА СПЕЦИФІКА ЛОКАЛЬНОЇ ТРАДИЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-17

Ключові слова:

1 березня, культурна спадщина, мерцішор, символіка, традиція

Анотація

Мерцішор – традиційне свято, характерне для Румунії, Республіки Молдови й інших країн Балканського півострова, яке святкується 1 березня і є одним із важливих елементів культурної ідентичності цих народів. У статті розглядаються різні аспекти мерцішора, починаючи з його історії та етимології. З’ясовано, що мерцішор має глибокі історичні корені, пов’язані з римськими доісторичними віруваннями й аграрними практиками вищезгаданих народів. Це свято знаменує початок весни, відродження природи та пов’язане з носінням мерцішорів. Вони створюються й носяться згідно з низкою ритуалів. Мерці-шор – шнурок, сплетений із двох кручених ниток білого та червоного кольорів. Виявлено, що до XIX століття для виготовлення мерцішорів використовувалися й інші кольори: чорний, синій, жовтий, зелений тощо. Встановлено, що кольорова гама мерцішора мала кілька варіантів навіть у межах однієї етнічної спільноти. Нині мерцішор виготовляють майже суто із червоних і білих ниток, з вико-ристанням різних технік і матеріалів і збереженням давніх мотивів, які колись мали міфічно-магічний заряд і були поширені в народному мистецтві. Червоний колір символізує жіноче начало, а білий – чоловіче. Скручені червоно-білі нитки мерцішора символізують єдність протилежностей. Ця прикраса служить своєрідним амулетом, оберегом для тих, хто його носить; захищає свого носія від зурочення, злих сил, хвороб, приносить йому здоров’я та щастя. Мерцішори носять усі, незалежно від віку, але особливо їх носить молодь. Традиційно люди носили мерцішор на шиї, зап’ястях, на безіменному пальці, на талії, на нозі, заплетеним у волосся. Після Другої світової війни мерцішор прикріплюють до одягу й носять на грудях, в області серця. Зараз уважається, що мерцішор утратив деякі ритуальні функції, не так сильно захищає тіло людини через нові тенденції його носіння. Згідно з народними традиціями, мерцішор прикріплювали і домашній худобі, вішали на двері, вікна, знаряддя праці. У роботі також висвітлюються ритуали прощання з оберегом, інші звичаї, пов’язані з 1 березня, які практикують балканські народи: очисні обряди (прибирання будинків і господарства); молитви Богу, щоб уродила нива тощо. З’ясовано, що традиції мерцішора в народів Балканського півострова мають регіональні особливості. Встановлено, що, незважаючи на глобалізацію та вплив зовнішніх культур, мерцішор зберігає свою популярність і нині. Це свідчить про те, що навіть в умовах сучасного світу традиції можуть адаптуватися до нових реалій, відігравати важливу роль у культурному житті громад. Ця культурна традиція внесена до нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО, що є доказом того, що народи Балкан цінують цю спадщину, ідентифікують себе з нею та передають її молодому поколінню.

Посилання

Călin C. “Condica limbii româneşti <…>” şi contribuţia lui Iordache Golescu la cunoaşterea culturii noastre populare. Revista de etnografie şi folclor. 1976. Tomul 21. № 1. P. 9.

Călin C. Mărţişorul – coordonate istorice şi actuale. Primăvara. Tradiţii şi obiceiuri. 1991. P. 9.

Caranfil N.A. Cântece populare de pe valea Prutului. Huși : Tipografia Asociaților, 1872. 94 p.

Băieșu N. Folclor românesc de la est de Nistru, de Bug, din nordul Caucazului. Texte inedite. 2007. Vol. I. P. 310–317.

Băieșu N. Tradiții etno-folclorice practicate în luna martie (“cap de primăvară”). Sub semnul Mărțișorului. 2015. Р. 80–86.

Buzilă V. Aspecte rituale şi sărbătoreşti ale Mărţişorului. Anuarul Muzeului Etnografic al Moldovei. 2010. P. 239–262.

Buzilă V. Practici culturale asociate Mărțișorului în comunitățile din Republica Moldova. Sub semnul Mărțișorului. 2015. P. 11–22.

Prohin A. Mărțișorul în sud-estul Europei. Sub semnul Mărțișorului. 2015. P. 72–79.

Pletosu V. Tradiția milenară a mărțișorului – simbolul regenerării noastre spirituale. Limbă, Literatură, Folclor. 2022. № 1. Р. 83–90.

Lutic M. Timpul sacru. Sărbătorile de altădată. Iași : Editura Vasiliana 98, 2022. 560 p.

Evseev I. Dicţionar de simboluri şi arhetipuri culturale. Timișoara : Editura Amarcord, 1994. 220 p.

Marian S.F. Baba Dochia. Sărbătorile la români. Studiu etnografic. 1994. Vol. I. P. 281–318.

Sub semnul Mărțișorului / coordonator științific V. Buzilă. Chișinău : Bons Office SRL, 2015. 100 p.

Ghinoiu I. Dicționar de mitologie română. Bucureşti : Editura Univers Enciclopedic Gold, 2013. 430 p.

Ghinoiu I. Obiceiuri populare de peste an. Dicţionar. Bucureşti : Editura Fundaţiei Culturale Române, 1997. 286 p.

Bratiloveanu-Popilian M. Obiceiuri de primăvară din Oltenia. Calendarul ortodox şi practica populară. Bucureşti : Editura “Constantin Matasă”, 2001. 246 p.

Ispas S. Cultură orală și informație transculturală. București : Editura Academiei Române, 2003. 219 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-25

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ