ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ У СТАРШОКЛАСНИКІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ З ВИКОРИСТАННЯМ МАТЕРІАЛІВ ПІДРУЧНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-27Ключові слова:
вправи, завдання, медіаграмотність, медіатексти, методика, підручник, українська моваАнотація
Розглянуто актуальну проблему вироблення навичок орієнтування в інформаційному просторі, здійснення медіаосвіти, формування медіаграмотності старшокласників закладів ЗЗСО як частини інформаційної безпеки, що сприяє реалізації виховної мети уроку української мови та застосування медіатехнологій. Здійснено аналіз державних документів, які висвітлюють медіаосвітній потенціал, вказують на важливість впровадження медіаосвіти й медіаграмотності в лоно ЗЗСО для формування ключових освітніх компетентностей, що стосуються соціокультурного й інформаційного середовища. Проведено аналіз підручників з української мови для 10-го й 11-го класів із метою виявлення теоретично-практичного наповнення медійними матеріалами, що вказує на їх відсутність і одночасну наявність багатого пропедевтичного практичного матеріалу для створення медіапродукції. Описано основи медіології, якими мають оволодіти старшокласники в про-цесі навчання медіаграмотності, можливості вироблення умінь і навичок продукування медіатекстів за допомогою виконання вправ і завдань, спрямованих на успішне здійснення публічної комунікації. Зосереджено увагу на методиці формування медіаграмотності старшокласників на ґрунті медійних теоретичних відомостей, креативних вправ шкільних підручників тематично укладених учителями-філологами, з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Доведено, що методика здійснення медіаосвіти опирається на систематичне виконання вправ і завдань продукування медіатекстів як основних засобів формування медіаграмотності учнів, що враховують: кількість учасників у створенні тексту (монолог, діалог, полілог), форму створення медіапродукції, канал розповсюдження, жанр медіатексту. Запропоновано низку вправ і завдань для формування медіаграмотності старшокласників, побудовану на основі засвоєних пропедевтичних знань із текстотворення, вимог публічності, сформованих умінь і навичок продукування та виголошення (чи оформлення на письмі) публічної інформації у відповідних каналах розповсюдження.
Посилання
Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : Грамота, 2019. 208 с.
Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : Грамота, 2019. 208 с.
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://cutt.ly/8XIqwgT (дата звернення: 19.01.2025).
Концепція Нової української школи. URL: https://cutt.ly/cNMFskf (дата звернення: 19.01.2025).
Медія. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org › wiki› Медія: URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Медіа/ (дата звернення: 19.01.2025)
Медіаосвіта [Media education]. Вікіпедія: URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення 21.02.2025).
Функціональний_аналіз медій. Вікіпедія: URL: https: //uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення 18.02.2025).
Wright C.R. Functional analysis and mass communication revisited / Charles R. Wright The uses of mass communications / Blumler, J.G., Katz, E. (Eds.). Beverly Hills : SAGE Publications, Inc., 1974. P. 197–212.