НАВЧАННЯ ЖАНРОВОГО РОЗМАЇТТЯ ІНОЗЕМНОМОВНОГО АКАДЕМІЧНОГО ПИСЬМА ЗДОБУВАЧІВ ДРУГОГО (МАГІСТЕРСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Лідія ЧЕРЧАТА Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-4335-3282
  • Лариса КОРОЛЬ Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка https://orcid.org/0000-0001-7356-6556

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-28

Ключові слова:

академічне письмо, плагіат, критичне мислення, наукова стаття, штучний інтелект

Анотація

Cтаття присвячена опануванню жанрового розмаїття іноземномовного акаде-мічного письма здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти, що є важливим етапом у підготовці фахівців, здатних до ефективної комунікації в нау-ковому середовищі на міжнародному рівні. Наголошено, що в означеному кон-тексті академічне письмо виступає не тільки як інструмент передачі знань, а і як важливий компонент розвитку критичного мислення, аналітичних здібностей і комунікативних навичок. У статті розглядаються ключові аспекти навчання жан-рового розмаїття наукових текстів для магістрантів, специфіка роботи з різними жанрами академічних текстів, а також важливість урахування міжкультурних і мовних особливостей у написанні наукових робіт.Зазначено, що навчання жанрового розмаїття має на меті не лише навчити сту-дентів правильно писати згідно з вимогами конкретних жанрів, а й сприяти роз-витку їхніх когнітивних і мовних здібностей. Важливою складовою частиною процесу є розвиток умінь самостійно аналізувати, синтезувати й інтерпретувати наукову інформацію. Детально опрацьовано питання дотримання вимог акаде-мічної доброчесності. Зазначено, що важливо не лише навчати студентів техніч-них аспектів написання, але й розвивати в них інтерес до наукової діяльності, що допомагає формувати високий рівень академічної та професійної відповідаль-ності. Використання різноманітних цифрових інструментів дозволяє студентам спростити процес організації інформації, перевірки на плагіат, структурування тексту, що сприяє полегшенню навчання жанрового розмаїття. Отже, комплексний підхід є необхідним для підготовки висококваліфікованих фахівців, які зможуть успішно інтегруватися в міжнародний науковий простір, дотримуватись високих стандартів академічної доброчесності, наукової етики та професіоналізму.

Посилання

Академічне письмо : навчальний посібник / уклад. : Т. Костирко та ін. Миколаїв : НУК, 2022. 116 с.

Академічне письмо та доброчесність : навчально-методичний посібник / І. Насмінчук, Л. Громик. Кам’янець-Подільський : ЗВО «ПДУ», 2024. 256 с.

Вихрущ А. Академічне письмо: структура і завдання. Медична освіта. 2021. Вип. 1. С. 112–116. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11979.

Гончаренко-Закревська Н., Дюканова Н. Шляхи поліпшення іншомовної академічної грамотності у ВНЗ. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 1 (1). С. 27–37.

Городжа Л. Наукова стаття: як написати та опублікувати в рейтинговому виданні : методичні рекомендації. Київ : Інститут електродинаміки НАН України, 2020. 48 с.

Ільченко О. Англійська для науковців. The Language of Science : підручник. 2 вид., доопрац. Київ : Наукова думка, 2010. 288 c.

Карчевський М. Правове регулювання штучного інтелекту: ризик-орієнтований підхід у європейській дискусії. Актуальні питання права та соціально-економічних відносин : збірник статей. Кропивницький, 2023. С. 20‒29.

Патієвич О. Організація процесу навчання англомовного академічного письма студентів магістратури в умовах експерименту. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2018. Вип. 61. Т. 2. С. 151–156.

Про авторське право та суміжні права : Закон України № 2811–IX від 01.12.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20.

Про академічну доброчесність : проєкт закону від 08.01.2024 р. № 10392. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3789-20#Text.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145–VIII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2023 р. Київ, 2024. 109 с. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/%D0%97%D0%B2%D1%96%D1%82-2023.pdf.

Сінченко Д. Плагіат в українській освіті. Як організовано боротьбу з явищем в регіональних вишах. Український тиждень. 2021. URL: https://tyzhden.ua/plahiat-v-ukrainskij-osviti-iak-orhanizovano-borotbu-z-iavyshchem-v-rehionalnykhvyshakh/.

Тітов С. Інформаційно-освітнє середовище навчального закладу: розвиток засобів і способів комунікаційної й інформаційної взаємодії. Вісник Харківської державної академії культури. 2014. Вип. 3. С. 144–150.

Філіпенко Л., Думанський О., Козак О. Академічна доброчесність у науковому та освітньому середовищі закладів освіти України: погляд крізь призму наявності штучного інтелекту. Академічні візії. 2023. Вип. 19. С. 1–9.

Харченко І. Формування навичок академічного письма в майбутніх фахівців нефілологічного профілю в умовах інформаційно-освітнього середовища. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 64. Т. 2. С. 347–351.

Яхонтова Т. Основи англомовного наукового письма : навчальний посібник для студентів, аспірантів і науковців. 2 вид. Львів : ПАІС, 2003. 220 с.

Яхонтова Т. Лінгвістична генологія наукової комунікації : монографія. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2009. 420 с.

Bourdieu P., Passeron M. Academic Discourse: Linguistic Misunderstanding and Professional Power. Stanford : Stanford University Press, 1994. 144 p.

Morley J. The Academic Phrasebank: an academic writing resource for students and researchers. 2018. URL: https://www.academia.edu/49082519/The_Academic_ Phrasebank_by_Dr_John_Morley_University_of_Manchester_.

Richards J.C., Miller Sh.K. Doing Academic Writing in Education Connecting the Personal and the Professional. Connecting the Personal and the Professional. Mahwah, New Jersey ; London : Lawrence Erlbaum Associates ; Publishers, 2005. 213 p. URL: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/8418/1/199.pdf.pdf.

Swales J.M., Feak C.B. Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. Second edition. Ann Arbor : The Univ. of Michigan Press, 2004. 332 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-25

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ