ГОЛОВНІ ЖАНРОВО-СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЯПОНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ–ХХІ СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-28

Ключові слова:

жанри, стилі, японська проза, двадцяте століття, двадцять перше століття

Анотація

У статті поставлено проблему наукового осмислення та систематизації жанрово-стилістичних особливостей японської літератури ХХ–ХХІ ст. Зазначено, що, незважаючи на наявність окремих досліджень на матеріалі японської літератури ХХ–ХХІ ст., жанри та стилі японської літератури цього періоду залишаються описаними фрагментарно. Автори статті виявили, що на початку ХХ ст. у Японії під впливом західного модернізму відбувався розрив із традиційними формами, та розвинулися такі напрями в літературі, як натуралізм, символізм, модернізм та авангард. Після Другої світової війни японські письменники осмислювали теми травм, провини та національної ідентичності, відкидаючи великі наративи та зосереджуючись на індивідуальному досвіді та фрагментарних реаліях. В епоху постмодернізму японська література зазнала впливу глобалізації та технологічного розвитку. Ми дійшли висновку, що жанри та стилі японської літератури ХХ–ХХІ ст. були сформовані на основі суперечностей між традиціями, сучасністю та західним впливом. У цей період виникли такі явища, як «Я-роман», література про атомне бомбардування, соціальний реалізм, екзистенціалістська та пролетарська література, а також магічний реалізм та письмо у стилі манґи. Японська література ХХ–ХХІ ст. має унікальні жанрові форми, які не завжди корелюють із західними класифікаціями (наприклад, «Я-роман»). З’ясовано, що унікальним явищем японської літератури ХХ–ХХІ ст. є постмодерністський роман у стилі магічного реалізму, відомими репрезентантами якого є твори Муракамі Харукі. Тексти таких романів характеризуються метафізичними мотивами та виділенням двох «світів» – свідомого та несвідомого. Отже, у ХХ–ХХІ ст. японська література поєднує традиційні форми, популярні жанри, а також модерні та постмодерні стилістичні й тематичні експерименти, які відображають зміни у суспільстві та культурі Японії.

Посилання

Біляніна Т.С. Жанрово-мематична своєрідність творчості Кьоко Морі : дис. … канд. філолог. наук : 10.01.04. Дніпро, 2019. 251 с.

Гаєвська О.В. Міжкультурний контекст малої прози Лесі Українки та Хшгучі Ічійо. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». 2022. Т. 33(72). № 6.Ч. 2. С. 141–147. DOI: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.6.2/24.

Батрак Г., Біляніна Т.С. Категорія жахливого як невід’ємна частина сучасної японської культури. Філологічні науки. 2016. Ч. 2. С. 3–8.

Москальов Д.П., Горовська К.В. Еволюція жанру кайдан: від витоків до сьогодення. Закарпатські філологічні студії. 2022. Т. 2. Вип. 25. С. 183–188.

Bush C. Modernism in East Asia. The Routledge Encyclopedia of Modernism. 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781135000356-REMO17-1.

伊狩弘. 島崎藤村小説研 究 : 博士学位論文の要旨及び審査結果の要旨 : 文学. 仙台, 2008. URL: https://tohoku.repo.nii.ac.jp/records/76275 (дата звернення: 24.09.2025).

稲垣直樹. モーパッサン受容の一局面-田山花袋 『蒲団』 を読み直す. 比較文学. 1993. Vol. 36. P. 9–19. DOI: https://doi.org/10.20613/hikaku.36.0_9.

Edward Fowler E. The Rhetoric of Confession: Shishosetsu in Early Twentieth-Century Japanese Fiction. Berkeley: University of California Press, 1988. 333 p.

Nathan R. Japan’s first ‘I-novels’ were written and published in 1906 and 1907. Red Circle. 2021. URL: https://www.redcircleauthors.com/factbook/japans-first-i-novels-were-written-and-published-in-1906-and-1907 (дата звернення: 24.09.2025).

Introduction to major literary movements and genres. Fiveable. 2025. URL: https://fiveable.me/introduction-to-modern-japanese-literature-and-culture/unit-1/introduction-major-literary-movements-genres/study-guide/Iq3OJ6IMHBWDtcPK (дата звернення: 24.09.2025).

Sas M. Fault lines: Cultural memory and Japanese surrealism. Palo Alto, CA: Stanford University Press, 2002. 312 p.

Weisenfeld G. Mavo: Japanese artists and the avant-garde, 1905–1931. Berkeley: University of California Press, 2001. 352 p.

ウィキメディアプロジェクトへの貢献者. 高橋新吉. ウィキペディア. 2025. URL: https://ja.wikipedia.org/wiki/高橋新吉 (дата звернення: 24.09.2025).

Postwar Japanese literature (Yukio Mishima, Kenzaburō Ōe). Fiveable. 2024. URL: https://fiveable.me/modern-east-asian-fiction/unit-3/postwar-japanese-literature-yukio-mishima-kenzaburo-oe/study-guide/kvLuBbquEzmmylFE (дата звернення: 24.09.2025).

猪瀬 直樹. 『重松日記』出版を歓迎する--『黒い雨』と井伏鱒二の深層. 文學界. 2001. 55(8). P. 194–212. URL: https://ndlsearch.ndl.go.jp/books/R000000004-I5823065 (дата звернення: 24.09.2025).

横川唯. 井伏鱒二『黒い雨』論. 学位論文要旨 : 言語系コース(国語). 鳴門, 2009. URL: URL: https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/22109 (дата звернення: 24.09.2025).

竹田純郎. 大岡昇平の 「カニバリズム」 論. 金城学院大学論集. 人文科学編. 2020. Vol. 17(1). P. 187–196. https://kinjo.repo.nii.ac.jp/record/1177/files/13_Sumio%20TAKEDA.pdf.

Jafari A.M., Pourjafari F. The bizzare world of the Dunes: An existential interpretation of Kobo Abe s The Woman in the Dunes. The Criterion: An International Journal in English. 2013. Vol. 4(2). P. 1–11.

O’Brien J. The marginal world of Ōe Kenzaburo: A study in themes and techniques by Michiko N. Wilson. The Journal of Asian Studies. 1987. Vol. 46, № 1. P. 168–169. DOI: https://doi.org/10.2307/2056704.

四方 朱子. 大江健三郎文学に於ける「かたり」の戦略―『個人的な体験』を中心に― : 博士論文 : 博士(人間・環境学). 京都, 2020. URL: https://cir.nii.ac.jp/crid/1910020910721616000 (дата звернення: 24.09.2025).

Strecher M.C. Magical realism and the search for identity in the fiction of Murakami Haruki. The Journal of Japanese Studies. 1999. Vol. 25(2). P. 263–298.

山根由美恵. 生き直される 「サバイバー」 の生: 村上春樹 「海辺のカフカ」 論. 近代文学試論. 2017. 番号 55. ページ 39–53. https://cir.nii.ac.jp/crid/1390290699836430976 (дата звернення: 24.09.2025).

金碩子. 吉本ばなな『キッチン』論. 일본학보. 2002. 番号 51. ページ 215–229. https://www.earticle.net/Article/A322310 (дата звернення: 24.09.2025).

Emerging trends and new voices in contemporary Japanese literature (2025). Fiveable. URL: https://fiveable.me/introduction-to-modern-japanese-literature-and-culture/unit-15/emerging-trends-voices-contemporary-japanese-literature/study-guide/lOfJyJezqU1jMRLu (дата звернення: 24.09.2025)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

СЛОВО МОЛОДОГО ДОСЛІДНИКА