ПРОСТІР ВІЙНИ В УКРАЇНСЬКОМУ ІСТОРИЧНОМУ ДЕТЕКТИВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-2

Ключові слова:

сучасна література, українська література, популярна культура, масова література, жанр, історичний детектив, образ війни, сищик, Богдан Коломійчук, Андрій Кокотюха, Василь Добрянський

Анотація

У статті розглядається жанр історичного детективу у сучасному українському письменстві, що став одним із найбільш популярних на книжковому ринку і сформував стабільні читацькі спільноти. Історичні детективи створюють Владислав Івченко, Богдан Коломійчук, Андрій Кокотюха, Юрій Винничук, Василь Добрянський, Ірен Роздобудько, Юрій Даценко, Ольга Саліпа, Наталка Сняданко та ін. здебільшого у форматі великих «книгосеріалів», циклів романів, об’єднаних зображуваним періодом, локаціями та серійними героями. Сучасні письменники зображують автентичну атмосферу минулого, проводять паралелі із сучасністю, шукаючи відповіді на істотні питання, пов’язані з консолідацією нації під час нинішньої російсько-української війни, проблемою національної ідентичності. Матеріалом для історичних детективів часто слугують події Першої світової війни та Національно-визвольних змагань 1917–1921 років. Цей історичний період широко представлений і в зарубіжній жанровій літературі. У повісті Богдана Коломійчука «Небо над Віднем», його романі «300 миль на Схід», романах Андрія Кокотюхи «Коханка з Площі Ринок», «Вигнанець і грішниця», романі Василя Добрянського «Скриня для гетьмана» простір війни поділений на фронт і тил, міста перед чи під час ворожої окупації. Європейська карта Першої світової війни слугує яскравим сетінгом для кримінальних сюжетів українських історичних детективів і дає змогу авторам не тільки поглибити соціальні, політичні, національні, психологічні конфлікти, але й порушити важливі питання української ідентичності, соціальної справедливості, політичного майбутнього України. Воєнні ландшафти накладаються на детективні розслідування, моделюючи дії сищиків і коригуючи їхню мотивацію: не тільки добитися викриття злочинців, але й відстояти інтереси української спільноти, вижити у ворожому імперському середовищі, втрутитися в геополітичну боротьбу. Це зумовлює комбінування жанрів детективу, воєнного наративу, шпигунської прози у творах Богдана Коломійчука, Андрія Кокотюхи, Василя Добрянського.

Посилання

Добрянський В. Скриня для гетьмана: роман. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2022. 320 с.

Кокотюха А. Коханка з Площі Ринок: роман. Харків : Фоліо, 2021. 282 с.

Кокотюха А. Вигнанець і грішниця. Харків : Віват, 2022. 304 с.

Коломійчук Б. Небо над Віднем: роман і повість. Харків : Фоліо, 2015. 203 с.

Коломійчук Б. 300 миль на Схід: роман. Львів : Видавництво Старого Лева, 2022. 320 с.

Bertens, Hans, D’haen, Teo. Contemporary American Crime Fiction. New York : Palgrave, 2001. 233 pp.

Deer Patrick. Crime Fiction and War. The Routledge Companion to Crime Fiction / Edited by Janice Allan, Jesper Gulddal, Stewart King and Andrew Pepper. New York : Routledge, 2020. Pp. 343–352.

Scaggs John. Crime Fiction. Routledge, 2005. 184 p.

The Detective as Historian. History and Art in Historical Crime Fiction / ed. by Ray B. Browne, Laurence A. Kreiser. University of Wisconsin Press, Popular Press 1, 2000. 320 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-09

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ СТУДІЇ