РОЛЬ РЕГІОНАЛЬНОЇ ЕЛІТИ ПОДІЛЛЯ У ЗАСНУВАННІ КАМЯНЕЦЬ- ПОДІЛЬСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.2518/2307-7778.19.1.9

Ключові слова:

еліта, Поділля, Кам’янець-Подільський державний український університет, національне відродження.

Анотація

Мета дослідження – полягає в окресленні вкладу представників подільської еліти у заснуванні Кам’янець-Подільського державного українського університету. Методологія дослідження базується на принципах історизму, системності й науковості та використанні загальнонаукових методів аналізу і синтезу. Базовим у дослідженні є принцип детермінізму, який дозволяє простежити в деталях процес виникнення задуму відкриття навчального закладу і пошуки місцевою елітою шляхів та засобів його реалізації. Як допоміжний метод, задля більш конкретної характеристики та оцінки дій досліджуваних осіб, використовуються елементи просопографічного аналізу. Наукова новизна полягає в увиразненні особливої ролі очільників культурної еліти краю в зародженні та реалізації ідеї заснування українського університету в Кам’янці-Подільському. Зокрема, особливим чином виокремлюється дії таких діячів Поділля, як: К. Солуха, О. Пащенко та О. Шульмінський. Без їх особистого вкладу втілення плану утворення університету не мало шансів на реалізацію. Висновки. Ще на початку ХХ ст. представники подільської еліти сформували і живили осередок національної свідомості серед подолян. Будучи активними членами організації «Просвіта», вони зуміли відродити та підтримати ще до початку революційних подій у Києві український національний дух жителів Поділля. Згодом, з розгортанням українського державотворчого руху, вони стали активними діячами періоду Української революції. Прагнучи утвердити національну самосвідомість подолян, такі діячі, як К. Солуха, О. Пащенко, О. Шульмінський та В. Приходько, зробили усе від них можливе для втілення ідеї українського університету на Поділлі. Саме завдяки поступу цих людей та їх суспільно- корисній діяльності вдалося заснувати університет у Кам’янці-Подільському. Ця стаття є лише одним аспектом у розгляді поставленої проблеми, яка потребує додаткового дослідження у векторі з’ясування ролі еліти Поділля в розвитку Кам’янець-Подільського Університету.

Посилання

Адамський, В.Р. (2015). Кам’янець-Подільський державний український університет у літописі його сучасників. Іван Огієнко і сучасна гуманітарна наука: науковий збірник, (12), 6–16.

Адамський, В. (упоряд, автор передм.) (2012). Пащенко О.М. Матеріали до життєпису. Хмельницький: ПП Мельник А.А., 469 с.

Адамський, В. (упоряд.), Крищук, Б. (вст. стаття). (2014). «Просвіти» Поділля в добу Української революції (1917–1920): зб. док. і матеріалів. Кам’янець-Подільський: «Медобори-2006», 517 с.

Віннікова, М.А. (2005). Бучинський Петро Миколайович. Професори Одеського (Новоросійського) університету: Біографічний словник. (Т. 2, сс. 193–196). Одеса: «АстроПринт».

Горбаль, М. (ред). (1996). Огієнкові афоризми і сентенції: до 115-річчя від дня народження Митрополита Іларіона (Огієнка). Львів: Інститут народознавства НАН України, 96 с.

Завальнюк, О.М. (2013). Взаємодія громадського і державного чинників – основна умова заснування Кам’янець-Подільського університету. Освіта, наука і культура на Поділлі: до 95-річчя Кам’янець-Подільського державного українського університету, (20), 3–21.

Завальнюк, О.М. (2004). Громадський діяч О.П. Шульмінський і заснування Кам’янець-Подільського державного українського університету (1918 р.). Проблеми історії Україні ХІХ – початку ХХ ст. (7), 166–175.

Завальнюк, О.М. (2016). Кость Солуха у національному відродженні України 1918 р. (до 155-річчя та 110-ї річниці заснування Подільської «Просвіти»). Кость Солуха – людина, освітній і громадський діяч (до 155-річчя та 110-ї річниці заснування Подільської «Просвіти») (сс. 12–20). Кам’янець-Подільський.

Завальнюк, О.М., & Комарніцький, О.Б. (2005). Кам’янець-Подільський державний університет (1918–2005 рр.): сторінки історії. Український історичний журнал, 5, С. 81–92.

Кравчук, О.М., & Мельник, Н.М. (2011). Культурно-освітня діяльність В. Приходька на Поділлі в добу гетьманату 1918 р. Освіта, наука і культура на Поділлі, (18), 196–206.

Кукурудзяк, М.Г., & Собчинська, М.М. (1997). З історії національної школи і педагогічної думки в Українській Народній Республіці. Кам’янець-Подільський, 176 с.

Приходько, В.К. (1967). Під сонцем Поділля. Спогади. (В 2-х томах, Ч. 1). Нью-Йорк – Мюнхен: «Криниця», 184 с.

Приходько, В.К. (1936). Повстання Українського Державного Університету в Кам’янці на Поділлі: відбитка з «Нашої Культури» 1935–1936 рр. Варшава: Друкарня синодальна, 60 с.

Смолій, В.А. (ред.). (1996). Українська Центральна Рада: документи і матеріали (У 2 т., Т. 1). Київ: Наук. думка, 589 с.

Сохацька, Є.І. (2010). Культурно-просвітницька діяльність Івана Огієнка у Кам’янці-Подільському (1918–1920). Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність, 19, 531–535.

Трембіцький, А.М. (2016). Кость Солуха у спогадах Тетяни Приходько(Солухи). Кость Солуха – людина, освітній і громадський діяч (до 155-річчя та 110-ї річниці заснування Подільської «Просвіти») (сс. 21–29). Кам’янець-Подільський.

Чеканська, О.А. (2010). Цінність психолого-педагогічних поглядів Л.Т. Білецького у Кам’янця-Подільському державному українському університеті (1918–1920 рр.). Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. Проблеми сучасної психології, (10), 790–799.

Чубай, У. (2007). Українські періодичні видання м. Кам’янця-Подільського 1918 р.: історико-типологічний аспект. Вісник Львівського університету. Серія Журалістика, (31), 258–266.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-05