THE ROLE OF THE REGIONAL ELITE OF PODILLYA AT THE FOUNDING OF THE KAMIANETS-PODILSKYI UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.2518/2307-7778.19.1.9

Keywords:

elite, Podillya, university, Kamyanets-Podilskyi state Ukrainian university, national revival.

Abstract

The purpose of the research. The purpose of the study is to outline the contribution of the Podilly elite representatives at the opening of the Kamyanets-Podilsky State Ukrainian University. The research methodology based on the principles of historicism, a systematic approach, and scientific approach, and the use of general scientific methods of analysis and synthesis. The basis for the study is the principle of determinism, which allows us to trace in detail the process of the emergence of the idea of opening an educational institution and finding by local elites ways and means of its implementation. As an auxiliary method, for the purpose of more specific characterization and evaluation of the actions of the subjects under investigation, elements of the prosopographic analysis are used. The scientific novelty consists in understanding the special role of the leaders of the cultural elite of the region in the birth and implementation of the idea of founding an Ukrainian university in Kamyanets-Podilsky. Conclusions. At the beginning of the twentieth century representatives of the Podolsk elite formed and nurtured the center of national consciousness among the Podolians. Being active members of the «Prosvita» organization, they managed to revive and support, before the beginning of revolutionary actions in Kyiv, the Ukrainian national spirit of the inhabitants of Podillya. Subsequently, with the deployment of the Ukrainian state-building movement, they became active figures of the period of the Ukrainian Revolution. In an effort to affirm the national consciousness of the Podolians, such figures as K. Solukha, O. Pashchenko, O. Shulminsky and V. Prykhodko, have done everything possible to implement the idea of the Ukrainian university in Podillya. Due to the aid of these people and their socially useful activity, the university in Kamyanets- Podilskyi was founded. This article is only an aspect of the consideration of this problem, which requires additional research in the vector of elucidating the role of Podillya elites in the development of the Kamyanets-Podilsky University.

References

Адамський, В.Р. (2015). Кам’янець-Подільський державний український університет у літописі його сучасників. Іван Огієнко і сучасна гуманітарна наука: науковий збірник, (12), 6–16.

Адамський, В. (упоряд, автор передм.) (2012). Пащенко О.М. Матеріали до життєпису. Хмельницький: ПП Мельник А.А., 469 с.

Адамський, В. (упоряд.), Крищук, Б. (вст. стаття). (2014). «Просвіти» Поділля в добу Української революції (1917–1920): зб. док. і матеріалів. Кам’янець-Подільський: «Медобори-2006», 517 с.

Віннікова, М.А. (2005). Бучинський Петро Миколайович. Професори Одеського (Новоросійського) університету: Біографічний словник. (Т. 2, сс. 193–196). Одеса: «АстроПринт».

Горбаль, М. (ред). (1996). Огієнкові афоризми і сентенції: до 115-річчя від дня народження Митрополита Іларіона (Огієнка). Львів: Інститут народознавства НАН України, 96 с.

Завальнюк, О.М. (2013). Взаємодія громадського і державного чинників – основна умова заснування Кам’янець-Подільського університету. Освіта, наука і культура на Поділлі: до 95-річчя Кам’янець-Подільського державного українського університету, (20), 3–21.

Завальнюк, О.М. (2004). Громадський діяч О.П. Шульмінський і заснування Кам’янець-Подільського державного українського університету (1918 р.). Проблеми історії Україні ХІХ – початку ХХ ст. (7), 166–175.

Завальнюк, О.М. (2016). Кость Солуха у національному відродженні України 1918 р. (до 155-річчя та 110-ї річниці заснування Подільської «Просвіти»). Кость Солуха – людина, освітній і громадський діяч (до 155-річчя та 110-ї річниці заснування Подільської «Просвіти») (сс. 12–20). Кам’янець-Подільський.

Завальнюк, О.М., & Комарніцький, О.Б. (2005). Кам’янець-Подільський державний університет (1918–2005 рр.): сторінки історії. Український історичний журнал, 5, С. 81–92.

Кравчук, О.М., & Мельник, Н.М. (2011). Культурно-освітня діяльність В. Приходька на Поділлі в добу гетьманату 1918 р. Освіта, наука і культура на Поділлі, (18), 196–206.

Кукурудзяк, М.Г., & Собчинська, М.М. (1997). З історії національної школи і педагогічної думки в Українській Народній Республіці. Кам’янець-Подільський, 176 с.

Приходько, В.К. (1967). Під сонцем Поділля. Спогади. (В 2-х томах, Ч. 1). Нью-Йорк – Мюнхен: «Криниця», 184 с.

Приходько, В.К. (1936). Повстання Українського Державного Університету в Кам’янці на Поділлі: відбитка з «Нашої Культури» 1935–1936 рр. Варшава: Друкарня синодальна, 60 с.

Смолій, В.А. (ред.). (1996). Українська Центральна Рада: документи і матеріали (У 2 т., Т. 1). Київ: Наук. думка, 589 с.

Сохацька, Є.І. (2010). Культурно-просвітницька діяльність Івана Огієнка у Кам’янці-Подільському (1918–1920). Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність, 19, 531–535.

Трембіцький, А.М. (2016). Кость Солуха у спогадах Тетяни Приходько(Солухи). Кость Солуха – людина, освітній і громадський діяч (до 155-річчя та 110-ї річниці заснування Подільської «Просвіти») (сс. 21–29). Кам’янець-Подільський.

Чеканська, О.А. (2010). Цінність психолого-педагогічних поглядів Л.Т. Білецького у Кам’янця-Подільському державному українському університеті (1918–1920 рр.). Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. Проблеми сучасної психології, (10), 790–799.

Чубай, У. (2007). Українські періодичні видання м. Кам’янця-Подільського 1918 р.: історико-типологічний аспект. Вісник Львівського університету. Серія Журалістика, (31), 258–266.

Published

2023-12-05