SOME ASPECTS OF TERNOPIL REGIONAL INSTITUTE OF TEACHER IMPROVEMENT (1944–1946)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-7778/2024.1.9Keywords:
teacher training institute, education in the western regions of Ukraine, postgraduate pedagogical education, Ternopil regionAbstract
The purpose of the study: to analyze, based on the analysis of archival documents, some aspects of the activities of educational institutions of the Ternopil region in the first years after liberation from the German occupation (1944-1946). The research methodology is based on the complex application of general scientific methods (analysis, synthesis, generalization) and special-historical, in particular historical-systemic methods. The scientific novelty of the research lies in the fact that the work of the Ternopil Regional Institute of Teacher Improvement (hereinafter – TOIUU) and district pedagogical/methodical offices on providing methodical and informational assistance to teachers of the region, as well as improving their qualifications at the institute’s courses, was investigated in detail. Conclusions. The special value of such research lies in the opportunity to consider the education system of the Ternopil region from a variety of perspectives, in particular, to analyze the peculiarities of the creation and functioning of the methodological network of the region in the subsequent years of its existence.
References
Історія міст і сіл УРСР : у 26 т. Т. XIX: Тернопільська область / С.П. Нечай (гол. редкол.). Київ : Інститут історії АН УРСР, 1973. 640 с.
Сворак С.Д. Освіта на західноукраїнських землях у повоєнний період. Український історичний журнал. 1997. № 2. С. 28–42.
Сворак С.Д. Освіта в західноукраїнському регіоні в 1944–1964 роках. (Деякі аспекти історії, політики, педагогіки). Київ : Правда Ярославичів, 1998. 38 с.
Сворак С.Д. Становлення радянської системи освіти в Західному регіоні України: традиції і проблеми. Київ : Правда Ярославичів, 1998. 43 с.
Культурне життя в Україні. Західні землі. Документи і матеріали. Т. 1: 1939–1953. Київ : Накова думка, 1995. 744 с.
Старжець В.І. Становище педагогічних кадрів західноукраїнських шкіл у післявоєнний період (1944–1953 рр.). Інноваційний розвиток науки нового тисячоліття : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Ужгород, 21–22 квітня 2017 р. : у 3-х ч. Херсон : Гельветика, 2017. Ч. 2. С. 23–26.
Мартинів М.А. Особливості кадрової політики радянської влади у системі перепідготовки учительських кадрів у Тернопільській області в повоєнний період. П’яті Ґеретівські читання : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль : ТОКІППО, 2021. С. 167–170.
Мартинів М.А. Кадровий потенціал Тернопільського інституту удосконалення вчителів 1950–1960-х рр. Сьомі Ґеретівські читання : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль : ТОКІППО, 2023. С. 210–216.
Мартинів М.А. Організація і проведення курсів підвищення кваліфікації педагогів у Тернопільській області (1948 р.). Шості Ґеретівські читання : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. ТОКІППО, 2022. С. 191–197.
Петровський О.М. Історія та актуальні питання розвитку Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти. Неперервна освіта: здобутки, проблеми, перспективи : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти. Тернопіль, 2020. С. 12–14.
Держархів Тернопільської області Ф. 2062. Оп. 1. Спр. 12 Арк. 4.
Держархів Тернопільської області Ф. 2062. Оп. 1. Спр. 2. Арк. 28.
Держархів Тернопільської області Ф. 2062. Оп. 1. Спр. 5. Арк. 1.
Держархів Тернопільської області Ф. 2062. Оп. 1. Спр. 10. Арк. 77.
Держархів Тернопільської області Ф. 2062. Оп. 1. Спр. 18. Арк. 8.