FEATURES OF TEACHER TRAINING ACADEMIC YEAR AT THE TERNOPIL INSTITUTE FOR ADVANCED TEACHER TRAINING (1949–1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-7778/2024.2.11

Keywords:

Ternopil Institute of Teacher Qualification Improvement, methodologists, teacher training courses, personnel, ideology, Ternopil region.

Abstract

Abstract. The purpose of the research is to analyze the areas of work of the Ternopil Institute for the Improvement of Teacher Qualifications in the education functioning system of the region in the specified period. To determine the main forms of work with educators regarding their professional training. To single out the main trends in the development of teacher training courses, to emphasize their subordination and control to the Soviet authorities. The work of methodologists is singled out and their activity is evaluated. The importance and significance of the August and January meetings and their detailed analysis are emphasized. Qualitative and quantitative indicators of the growth of teaching staff are presented. The real state of education in the field of research methodology is outlined. A set of methods of scientific analysis was used, which allow to carry out a comprehensive and systematic review of the process of functioning of the Ternopil Institute for the Improvement of Teacher Qualifications. The scientific novelty of the study consists in the analysis of the work of teachers’ meetings at the regional level. The issue of non-attendance at educational institutions was comprehensively considered. Documents related to the work of methodologists were used. Examples and facts from the daily work of TIUKV are given. Conclusions. The information on the formation of TIUKV, the complexity of the process of improving the qualifications of teachers of the region in the form of a part-time system, which testified to its chaotic nature, was analyzed. In particular, lists of trainees were not submitted on time, on-the-ground training in district pedagogical offices, bush methodical associations in some places were of a formal nature. The main function of the Institute was to carry out professional training of teachers in the region and eliminate the need for educational personnel.

References

Примакова В.В. Робота інститутів удосконалення кваліфікації учителів у 40-ві роки ХХ століття. Педагогічний альманах. 2012. Вип. 16. С. 284–291.

Стародубець Г.М. Кадрова політика радянської влади як засаднича детермінанта трансформаційних соціальних процесів у західноукраїнському регіоні в повоєнний період. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Історія. 2016. Вип. 2. Ч. 1. С. 81–86.

Мартинів М.А. Особливості кадрової політики радянської влади у системі перепідготовки учительських кадрів у Тернопільській області в повоєнний період. П’яті Ґеретівські читання: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 07 червня 2021 р.). Тернопіль: ТОКІППО, 2021. С. 166 – 171.

Мартинів М.А. Особливості становлення і функціонування Тернопільського інституту удосконалення кваліфікації вчителів (перша половина 40-х рр. ХХ ст.). Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Історичні науки. 2022. Том 33 (72) № 3, С. 69 – 76.

Мартинів М.А. Особливості фінансового та матеріального становища Тернопільського інституту удосконалення кваліфікації вчителів 1945 – 1950 рр. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія. 2022. Том 2 (47), С. 51 – 59.

Мартинів М.А. Ідеологічна складова навчально-виховної діяльності Тернопільського інституту удосконалення кваліфікації вчителів 1945 – 1950 рр. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Історичні науки. 2023. Том 34 (73) № 2, С. 63–70.

Мартинів М.А. Організація та проведення курсів підвищення кваліфікації педагогів в Тернопільській області 1948 року. Шості Ґеретівські читання: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 3 червня 2022 р.). Тернопіль: ТОКІППО, 2022. С. 191– 197.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр.70. Арк. 68.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 76. Арк. 211.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 72. Арк. 7.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 71. Арк. 115.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 73. Арк. 18.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 74. Арк. 169.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 80. Арк. 190.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 81. Арк. 200.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 79. Арк. 189.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 75. Арк. 45.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 77. Арк. 169.

Держархів Тернопільської обл. Ф. 2062. Оп.1. Спр. 78. Арк. 50.

Published

2025-03-11