POLICY OF THE GERMAN OCCUPATION AUTHORITY OF THE CITY OF TARNOPOL IN THE SPHERE OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-7778/2025.1.26Keywords:
German occupation, Tarnopil, educational policy, educational institutions, World War II, occupation administration, Ukrainian population, national identityAbstract
The aim of the article is to identify the features of the implementation of the educational policyof the Nazi occupation regime at the local level, in particular, an analysis of the functioning of educationalinstitutions, the content of curricula, personnel policy and ideological control under military occupation. The impact of the occupation regime on the accessibility of education for the local population, as well as forms of educational resistance and initiatives of the Ukrainian community to preserve national identity and cultural and educational traditions are considered. The methodological basis of the study is made up of general sci- entific methods (analysis, synthesis, generalization), special historical methods (historical-genetic, histori- cal-comparative, problem-chronological), as well as the principles of historicism and objectivity. The sourcebasis is made up of documents from archival funds, materials from the periodical press of the occupation period, eyewitness memoirs, as well as modern historiography of the problem. The scientific novelty of the article lies in the focus on the regional (urban) dimension of the German occupation policy in the educational sphere, which makes it possible to specify and supplement the general ideas about the functioning of the edu-cation system in Western Ukrainian lands during the war. For the first time, based on archival documents, information has been systematized on the state of educational institutions in Tarnopol, the features of the edu- cational process, the level of censorship, prohibitions on the Ukrainian language and culture, as well as on the measures taken by the Ukrainian intelligentsia to preserve elements of national education. The conclusions state that the educational policy of the German administration in Tarnopol was repressive in nature, was sub- ordinated to the general goal - the formation of a submissive population, deprived of deeper knowledge and national consciousness. Despite this, the Ukrainian community tried to adapt to the new conditions, maintain the educational network at least at the initial level and implement educational initiatives in semi-legal or underground forms.
References
Кубійович В. Українці в Генеральній Губернії. 1939–1941 : монографія. Чикаго : Вид. Миколи Денисюка, 1975. 664 с.
Косик В. Україна в Другій світовій війні у документах. Збірник німецьких архівних матеріалів (1941–1942). Т.2 / [упоряд. В. Косика]. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України; Львівський державний університет ім. І. Франка; Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. Грушевського НАН України, 1998. 384 с.
Губчак М. Українська державна гімназія в Тернополі (Нарис споминів). Шляхами Золотого Поділля. Регіональний історично-мемуарний збірник Тернопільщини. Том III. Нью-Йорк – Париж – Сідней – Торонто, 1983. С. 137–145.
Лисяк-Рудницький І. Між історією й політикою: статті до історії та критики української суспільно-політичної думки. Мюнхен : Сучасність, 1973. 441 с.
Мірчук П. Акт відновлення Української Державності 30 червня 1941 року: (його ґенеза та політичне й історичне значення). 2-ге видання. Мюнхен, 1953. 64 с.
Бедрій А. Українська Держава, відновлена Актом 30 червня 1941 року [Текст] Центр Національного Відродження ім. Степана Бандери. Київ : [б.в.], 2001. 80 с.
Шанковський Л. Українська армія в боротьбі за державність. Мюнхен : Дніпрова Хвиля, 1958. 319 с.
Гайвас Я. Воля ціни не має. Торонто, 1975. 314 с.
Жуковський А., Субтельний О. Нарис історії України / за ред. Я. Грицак, О. Романів. Львів : Вид-во НТШ, 1992. 230 с.
Ленська В. В. Фашистська шкільна політика на окупованій території України. Український історичний журнал. 1990. № 10. С. 81–86.
Андрухів О., Кам’янський П. Суспільно-політичні та релігійні процеси на Станіславщині в кінці 30–50-х роках ХХ ст.: історико-політологічний аналіз. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2005. 364 с.
Окаринський В. Тернопіль: місто, люди, історія (від давнини до 1991 року). Тернопіль, 2017. 512 с.
Дуда І. Тернопіль. 1540–1944. Історико-краєзнавча хроніка. Частина І. Тернопіль : Видавництво Навчальна книга – Богдан, 2010. 296 с.
Стефанюк Г. Шкільництво в Західній Україні під час німецької окупації (1941–1944 рр.) : дис... канд. іст. наук: 07.00.01. Івано-Франківськ, 2004. 215 с.
Blicharski C. Miscellanea Tarnopolskie. Tom III. Історія тернопільських гімназій та семінарій 1996. 719 s.
Важне для вчительства. Львівські вісті. 1941. № 5. С. 4. URL: https://libraria.ua/numbers/175/14814/
Реєстрація вчительських кадрів. Львівські вісті. 1941. № 5. С. 4. URL: https://libraria.ua/numbers/175/14814/
Ювілейна книга Української гімназії в Тернополі. 1898–1998: До сторіччя заснування / за ред. С. Яреми. Львів : НТШ, 1998. 731 c.
Статистика для «Учительської громади». Львівські вісті. 1941. № 20. С. 8. URL: https://libraria.ua/numbers/175/14913/
Українське шкільництво міста Львова. Львівські вісті. 1941. № 27. С. 3. URL: https://libraria.ua/numbers/175/15240/
Антонюк Н. Українське культурне життя в «Генеральній губернії» (1939–1944 рр.): за матеріалами періодичної преси. Львів. 1997. 232 с.
Шкільництво в Галичині. Відділ науки і навчання. Львівські вісті. 1941. № 76. С. 4. URL: https://libraria.ua/numbers/175/15228/
Бойцун Л. Тернопіль у плині літ. Історико-краєзнавчі замальовки. Тернопіль : Джура, 2003. 392 с.
Бармак М. В. Тернопільщина: від Першої до Другої світової війни. Тернопілля: сторінки історії. Тернопіль, 1995. С. 130–149.
Шляхами Золотого Поділля. Наук. т-во ім. Шевченка. Філадельфія: [б. в.], 1983. Т. 3: регіон. іст.-мемуар. зб. Тернопільщини. 846 c.
Стефанюк Г. Соціальна парадигма українського шкільництва в Галичині у роки німецької окупації (1941–1944 рр.). Архіви окупації: 1941–1944 / упоряд. Н. Маковська. Київ : Академія, 2006. С. 811–817.
Офіцинський В. Дистрикт Галичина (1941 – 1944) / Упорядк., вступ. сл. Р. Офіцинського, післям. Н. Антонюк. Ужгород : Ґражда, 2001, 143 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.