POLITICS OF THE SECOND POLISH REPUBLIC IN THE SPHERE OF PRIMARY EDUCATION (ON THE EXAMPLE OF INTERWAR LVIV)

Authors

  • Oksana Ruda

Keywords:

educational policy, national minorities, national teaching, Second Polish Republic, politics of polonization

Abstract

The article discusses the Second Polish Republic policy in primary education, as well as key aspects of the state educational policy in relation to the non-Polish population of Galicia. The article studies international and Polish legal and regulatory framework that regulated activities of primary schools in Poland. It describes the main trends in the development of public schools in Lviv during the interwar period. It is shown that policy of polonization has led to development of the Polish schools network designed to instill the Polish national spirit into students. It is noted that under conditions of polonization policy, the Ukrainian, German and Jewish population of Lviv created and developed private national primary education. Development of private schools allowed national minorities to preserve their identity in Lviv.

References

Документы внешней политики СССР: в 24 т. – Т. 3: 1 июля 1920 г. – 18 марта 1921 г. / [под. ред. Г. А. Белова, Е. С. Гармаша, С. М. Майорова и др.]. – М.: Госполитиздат., 1959. – 702 с. 2. Центральний державний історичний архів України в м. Львові, ф. 179, оп. 1, спр. 189, арк. 124. 3. Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 8 lutego 1921 r. wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych w przedmiocie tymczasowego ustroju władz szkolnych na obszarze b. Galicji // Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (далі – Dz.U.). – 1921. – Nr 16. – Poz. 97. – S. 222–226. 4. Traktat między Głównymi Mocarstwami Sprzymierzonymi i Stowarzyszonymi a Polską, podpisany w Wersalu dnia 28 czerwca 1919 roku // Dz.U. – 1920. – Nr 110. – Poz. 728. – S. 1933–1946. 5. Ustawa Konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1935 roku // Dz.U. – 1935. – Nr 30. – Poz. 227. – S. 497–508. 6. Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa // Dz.U. – 1932. – Nr 38. – Poz. 389. – S. 639–645. 7. Ustawa z dnia 17 marca 1921 roku – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej // Dz.U. – 1921. – Nr 44. – Poz. 267. – S. 633–658. 8. Ustawa z dnia 31 lipca 1924 r. o języku państwowym i języku urzędowania rządowych i samorządowych władz administracyjnych // Dz.U. – 1924. – Nr 73. – Poz. 724. – S. 1094– 1095. 9. Ustawa z dnia 31 lipca 1924 r. o języku urzędowania sądów, urzędów prokuratorskich i notarjatu // Dz. U. – 1924. – Nr 78. – Poz. 757. – S. 1206–1207. 10. Ustawa z dnia 31 lipca 1924 r. zawierająca niektóre postanowienia o organizacji szkolnictwa // Dz.U. – 1924. – Nr 79. – Poz. 766. – S. 1212–1214. 11. Алексієвець Л. M. Реформа шкільної освіти і розбудова вищої школи Польщі у міжвоєнній період (1918–1939 pp.) / Л. M. Алексієвець // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Історія. – 2003. – Вип. 1. – С. 207–211. 12. Гетьманчук М. П. Між Москвою та Варшавою: українське питання у радянсько- польських відносинах міжвоєнного періоду (1918–1939 рр.): монографія / М. П. Гетьманчук. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2008. – 432 с. 13. Кавулич О. Проблема українського шкільництва крізь призму суспільно-політичних часописів Галичини міжвоєнного періоду (1919–1939) / О. Кавулич // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. – Львів, 2008. – Вип. 17:Українсько-польсько-білоруське сусідство: ХХ століття. – С. 543–547. 14. Лозинський Р. Етнічний склад населення Львова (у контексті суспільного розвитку Галичини) / Р. Лозинський. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005. – 358 c. 15. Меламед В. Між двома Світовими війнами (1919–1939 р.) [Електронний ресурс] / В. Меламед // Незалежний культурологічний часопис «Ї». – 2008. – Ч. 52. – Режим доступу: http://www.ji.lviv.ua/n51texts/melamed6.htm. 16. Семчишин М. Тисяча років української культури. Історичний огляд культурного процесу / М. Семчишин. – 2-е вид. – К.: Фенікс, 1993. – 550 c. 17. Сіреджук П. Соціально-економічне становище і культурне життя німецької меншини Східної Галичини (20–30-ті роки ХХ ст.) / П. Сіреджук. – Тернопіль: Економічна думка, 2008. – 752 с. 18. Чорній П. І. Етнічні групи Галичини міжвоєнного періоду (1919–1939 рр.): демографічні та етнокультурні процеси: дис. … канд. істор. наук: 07.00.05 / Чорній Петро Ігорович; Національна академія наук України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича, Інститут народознавства. – Львів, 2011. – 248 с. 19. Bonusiak A. Lwów w latach 1918–1939. Ludność – Przestrzeń – Samorząd / A. Bonusiak. – Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000. – 302 s. 20. Mauersberg S. Szkolnictwo powszechne dla mniejszości narodowych w Polsce w latach 1918–1939 / S. Mauersberg. – Wrocław, Warszawa, Kwaków: Wydawnictwo PAN, 1968. – 230 s. 21. Romer E. Polski stan posiadania na południowym wschodzie Rzeczypospolitej: referat wygłoszony na zebraniu obywatelskim we Lwowie 21. II. 1937 / E. Romer. – Lwów: Księgarnia «Książka», 1937. – 64 s. 22. Syrnyk M. Ukraińcy w Polsce 1918–1939: Oświata i szkolnictwo / M. Syrnyk. – Wrocław: Krynica Design Studio, 1996. – 186 s. 23. Szkoły Rzeczypospolitej Polskiej w roku szkolnym 1930–1931 / [pod red. M. Falskiego]. – Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych, 1933. – 916 s. 24. Wróblewska U. Polityka oświatowa państwa polskiegowobec mniejszości narodowych, grup etnicznych i wyznaniowych zamieszkujących Kresy Wschodnie w II RP / U. Wróblewska // Nauka. – 2011. – Nr 2. – S. 109–124.

Published

2023-11-29