BISHOP POLYCARP (SIKORSKY) AND THE INSTITUTIONALIZATION PROCESS OF THE UKRAINIAN AUTOCEPHAL ORTHODOX CHURCH OF FORMATION 1942
DOI:
https://doi.org/10.2518/2307-7778.19.2.16Keywords:
Ukrainian Autocephalous Orthodox Church, Metropolitan, Polycarp (Sikorsky), Institutionalization, Volyn.Abstract
Purpose of the study: to reveal the participation of Metropolitan Polycarp (Sikorsky) in the process of institutionalization of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church of the Formation in 1942. The methodology of the study is based on the principles of historicism, objectivity, critical approach to the analysis of source material. Also, the work is based on the application of both specific-historical (system-structural, comparative-historical, chronological) and general scientific methods (descriptive, systematization, logical) with their inherent analysis, synthesis and generalization. The combination of these methods made it possible to trace and evaluate the role of Bishop Polycarp (Sikorsky) in the process of institutionalization of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church during the period. The scientific novelty is that for the first time in Ukrainian historiography, based on the analysis of previously unknown archival documents and materials, the direct participation of Metropolitan Polycarp in the creation of the Administration of the Autocephalous Church in the liberated Ukrainian lands was discovered. Conclusions. During the German-Soviet War, the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church was restored to Ukraine by Bishop Polycarp (Sikorsky). The participation of Metropolitan Policarp (Sikorsky) in the religious and political processes in the territory of occupied Ukraine became decisive in the process of creation of the Ukrainian Church. The principal vestiges of Bishop Polycarp’s archpastoral work in occupied Ukraine were the spiritual needs of the faithful by providing the cadre of the Autocephalous Orthodox Church with the ordination of bishops and clergy. In February 1942, the Council of Bishops of the Autocephalous Church was held in Pinsk, which decided on the consecration of bishops and the creation of dioceses of the Ukrainian Church. Much effort has been put into organizing and developing the administrative apparatus of the Administration, overcoming the church divide in Ukraine, developing a model of relations with the occupying power, and responding to Soviet church propaganda.
References
А. К. (1962). Українська автономна православна церква на Волині та її творець митрополит Олексій: 7.V.1942 – 7.V.1962. Літопис Волині. Ч. 6. С. 22.
Архіпастирське послання преосвященнійшого Полікарпа, єпископа Луцького до всіх українців, сущих на Волині, 10 липня 1941 р. Новий літопис. 1961. № 1. С. 3–26.
Баран, С. (1941). За будову національного життя на власних силах. Україна має змогу впорядкувати відносини на церковній ділянці. Львіські вісті. Ч. 77. 6 листопада. С. 4.
Власовський, І. (1954). Десять літ тому. Український православний календар на 1953 рік. Видання Української православної церкви в ЗДА. С. 97.
Власовський, І. (1990). Нарис історії Української Православної Церкви. У IV-х т., 5 кн. T. IV. Кн. 2. (XX ст.). Нью-Йорк, К.; С. Бавнд Брук: Українська автокефальна православна церква,. 416 с.
Власовський, І. (1948). Пам’яті пастиря-мученика. Богословський вісник. Ч. 2. липень- грудень. С. 157–163.
Волошин, Ю. (1997). Українська православна церква в роки нацистської окупації: 1941– 1944 рр. Полтава: Полтавський державний педагогічний інститут імені В. Г. Короленка. 127 с.
(Громадский) Алексий, архиепископ, (1937). К истории Православной Церкви в Польше за десятилетие пребывания во главе ее Блаженнейшего митрополита Дионисия: 1923–1933. Варшава: Синодальная типография. 165 с.
Д[олин]ський Л., прот. (1961). Волинь в обіймах Червоної Москви. Похорон постріляних більшовиками. Український православний календар на 1961 рік. Видання Української Православної Церкви в США. Т. І. С. 680.
Дробот, М. (2014). Релігійна політика німецької військової адміністрації мілітаризованих окупаційних зон України 1941–1944 рр. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Історичні науки. Вип. 19. С. 176–181.
Косик, В. (1993). Україна і Німеччина у Другій світовій війні. Париж; Нью-Йорк; Львів: НТШ. 660 с.
Лисенко, О. Є. (1998). Церковне життя в Україні, 1943−1946. Київ: НАН України, Ін-т історії України,. 403 с.
Лист Митрополита Діонісія до Архієпископа Олексія, 23 жовтня 1941 р. Український голос. 1942 . Ч. 7 (22). 12 лютого. С. 4.
Міненко, Т. (2000). Православна Церква в Україні під час Другої світової війни, 1939– 1945 (Волинський період). Вінніпег: Вид-во Львівського музею історії релігії «Логос». Т. 1. 392 с.
Мартирологія українських церков. T.1.: Українська Православна Церква: Документи, матеріали, християнський самвидав України (1987) / Упоряд. Осип Зінкевич, Олександер Воронин. Торонто-Балтимор: Українське видавництво «Смолоскип» ім. Василя Симоненка,. 1207 с.
Мулик-Луцик, Ю. (1995). Історія «Українського Голосу» в біографіях його основоположників і будівничих. Вінніпег: Накладом Фундації І. і Т. Гуменюків,. С. 50–53.
Нестеренко, А. (1958). Митрополит Іларіон служитель Богові й Народові. Ювілейна книrа па nошану Митрополита Іларіона / Ред. А. Нестеренко. Вінніпег. 150 с.
Плічковський, Н. (1985–1988) Нарис історії Української православної церкви. Сідней: Консисторія УАП Церкви в Австралії і Новій Зеландії. 125 с.
Поспеловский, Д. В. (1995). Русская православная церковь в ХХ веке. Москва. 569 с.
Савчук С. В., Мулик-Луцик, Ю. (1984). Історія Української греко-православної церкви в Канаді. У 4-х т. Вінніпег: Накладом видавничої спілки “Екклезія”. Том перший: Київська традиція українців Канади. 616 с.
Самчук, У. (1980). На білому коні: Спомини і враження. Вінніпег: Накладом Товариства «Волинь». 251 с.
Себайн, Д. Торсон, Т. (1997). Історія політичної думки. Київ: Основи. 838 с.
Смирнов, А. (2015). Почаївський церковний собор 18–23 серпня 1941 р. Наукові записки Національного університету Острозька академія. Серія: Історичні науки. Острог: Вид. НУ «Острозька академія». С. 61–65.
Стоколос, Н. (2003). Конфесійно-етнічні трансформації в Україні (ХІХ – перша половина ХХ ст.). Рівне : Ліста. 480 с.
Стоколос, Н. Г. (2004). Конфесійна політика окупаційної адміністрації Рейхскомісаріату «Україна» в 1941–1942 рр. Український історичний журнал. № 3. С. 91–111.
Хроніка (1941). Український голос. Ч. 13. 11 грудня.
Цыпин, В. (1994). История Русской православной церкви: 1917–1990. Московская патриархия: Издательский дом “Хроника”. 255 с. Чигиринський, Є. Н. (1956). Українська Православна Церква в 1941–1943 роках. Рідна Церква. Ч. 25. С.6–8.
Gerus, O. (1985–1989). The Ukrainian Orthodox Church during World War II: Аrchbishop Ilarion Ohienko and politics of religion. Faith and Culture (Published by the Faculty and Associates of St. Andrew’s College in Winnipeg. № 7. P. 100.
Heyer, F. (1953). Die Orthodoxe kirche in der Ukraine von 1917 bis 1945. Köln-Braunsfeld: Verlagsgesellschaft Rudolf Muller. 271 s.