PECULIARITIES OF INSTITUTIONALIZATION OF THE UOC-KP IN WESTERN UKRAINE AFTER TIME OF ESTABLISHMENT OF ITS INDEPENDENCE (1991-1993)
Keywords:
UOC–MP, UAOC, UOC – KP, Ukrainian autocephalous movement, religious confession, interconfessional relations, Local Orthodox Church.Abstract
The article analyzes the institutionalization of the UOC-KP in Western Ukraine in the early 1990's. The article describes the intra-church problems of the Ukrainian autocephalous movement in 1991– 1993. It was noted that inter-church contradictions were more and more conditioned by subjective factors - the ambitions of the hierarchs, the struggle for power in the church, and so on. Particular attention is focused on revealing the main causes and manifestations of interconfessional conflicts, the essence of the contradictions that take place at the present stage of the socio-ideological development of Ukraine and to a large extent due to different approaches, perceptions and understandings of the Ukrainian-Russian past. The role of the Ukrainian church in the context of national life is considered. It is proved that the reasons for the internal conflict between the two Ukrainian-centric churches (Moscow and Kyiv Patriarchate) are much deeper than seemingly at first glance and relate to the different view of both institutions as a way of acquiring autocephaly.
References
Анисимов В. На колени перед расстриженным Филаретом // Независимость. 5 мая 1993.
Гордиенко Н. С., Курочкин П.К. Особенности модернизации современного русского православия. М., 1978. С. 42–43.
Сьомін С., Кальниш Ю., Петрик В., Остроухов В. Духовно-релігійна складова національної безпеки України // Державно-церковні відносини: світовий досвід і Україна. К., 2002. С. 16–24.
Драбинко О. Православие в посттоталитарной Украине (вехи истории). К., 2002. 288 с.
Єленський В. Є. Релігія після комунізму. Релігійно-соціальні зміни в процесі трансформації центрально- і східноєвропейських суспільств: фокус на Україні. К., 2002. С. 216.
Иноземцев В. Л. Современный посмодернизм: конец социального или вырождение социологии? // Вопросы философии. 1998. № 9. С. 27.
Іоан, митрополит. Відкритий лист Його Святості Мстиславу (Скрипнику). 15 січня 1993 р. Дрогобич. 8 с.
Іоан, митрополит. Лист до о. Володимира Яреми від 14 грудня 1991 р. // Хомчук О. Церква поза церковною огорожею. Розколи і руйнація Української православної Церкви в пошуках «константинопольського визнання». Чикаго; Іллінойс. 2002. С. 500.
Історія Української Православної Церкви, 1686-2000: навч. посіб. для студ. богосл. учб. закл. / Укр. Православ. Церква, Київ. Патріархат, Укр. православ. богосл. акад.; уклад. І. Преловська; [редкол.: єпископ Епіфаній (Думенко) та ін.]. К., 2010. 443 с.
Іщук О. В. Ієрархічні суперечності та між церковна полеміка як вияв кризи українського автокефального руху 1990–1993 рр. // Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Сер.: Історичне релігієзнавство. 2012. Вип. 6. С. 180–192.
Колодний А. Духовні засади християнства – основа поєднання його Церков і течій // Екуменізм і проблеми міжконфесійних
відносин в Україні. К., 2001. С. 39.
Лекторский В.А. Христианские ценности, либерализм, тоталитаризм, посмодернизм // Вопр. философии. 2001. №4. С. 8.
Неправда московських анафем / Упор. Ігумен Димитрій (Рудюк). К., 1999. 470 с.
Определения Собора Украинской Православной Церкви 1-3 ноября 1991 г. // Собор Украънской Православной Церкви 1-3 ноября 1991 г. К., 1992. С. 36–39.
Офіційний сайт релігійно-інформаційної Служби України. URL: http://www.risu.org.ua/. (дата звернення: 01.09.2018).
Поспеловский, Д. Русская Православная Церковь в ХХ веке. Держархів Чернівецької обл. Ф. 29. Оп. 1. Спр. 8. Арк. 32.
Церковь и мир. Основы социальной концепции Русской Православной Церкви. М., 2000. С. 4.
Чорноморець Ю. Сучасна криза українського християнства як предмет аналізу наративної герменевтики // Релігія та соціум. 2015. № 3. С. 34–40.
Якунин Г. Подлинный лик Московской патриархии. М., 1996. 20 с. Яртись А. В. Українське православ’я як етнонаціональний феномен: рух за створення єдиної Помісної православної церкви // Соціогуманітарні проблеми людини. 2013. № 7. С. 84–94.