ОСОБЛИВОСТІ ПОЕТИКИ НОВЕЛІСТИКИ ВОЛОДИМИРА ҐЖИЦЬКОГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-15

Ключові слова:

жанр, мала проза, новела, поетика, художній дискурс.

Анотація

У статті досліджено поетику та особливості сюжетно-композиційної структури новелістики Володимира Ґжицького у контексті розвитку української малої прози ХХ століття, окреслено ідейно-тематичну своєрідність новел письменника, досліджено стильові пошуки автора у цьому жанрі, здійснено класифікацію новелістики письменника, охарактеризовано типологічні персонажні групи, вказано на автобіографічний характер малої прози Володимира Ґжицького, розкрито особливості художнього часу і простору новелістики автора як важливого жанрового чинника. Значну увагу зосереджено на розкритті концепції особистості автора та її втілення у художній творчості митця. У роботі досліджено особливості побудови рецептивних моделей творчості Володимира Ґжицького, адже найчастіше головними об’єктами досліджень є літературний текст і особа автора. Вказано на те, що характерною жанровою своєрідністю малої прози Володимира Ґжицького раннього періоду є його трансформований різновид малої епічної форми – новели й оповідання, у яких спостерігається жанрова дифузія. У малих жанрових полотнах Володимира Ґжицького спостерігаються проникливі живописні деталі, лейтмотиви, нюанси у відтворенні переживань, настроїв персонажів. Зауважено, що у творчості митця значне місце відводиться жанру лаконічної, ескізно-етюдної новели, побудованої на емоційній експресії. Дослідження демонструє сучасні тенденції та підходи до сприйняття та аналізу творчості Володимира Ґжицького, адже у період незалежності з’являються нові та незаангажовані спроби інтерпретувати творчість митця. Завдяки звільненню від тиску ідеологічної системи літературознавці відкрито заявляють про особливу стильову манеру письменника, наближення його творчості до зразків європейської модерної літератури ХХ ст. У статті здійснено спробу детального перегляду стратегій сприйняття творчості Володимира Ґжицького професійним читачем. У науковій розвідці простежено закономірності розвитку модерної новели через діалектику спадкоємності та новаторства; вказано на зв’язок прози митця з національними традиціями; окреслено новаторство Володимира Ґжицького в жанрі новели; досліджено філософсько-культурний контекст розвитку української літератури 20–30-х рр. ХХ століття, у межах якого виникла та сформувалася творчість Володимира Ґжицького; розкрито його роль і місце в українському літературному процесі ХХ століття.

Посилання

Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. Київ : Наукова думка, 1994. 160 с.

Бровко О. Новела в структурі української прози: модифікації та функції : монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2011. 400 с.

Денисюк І. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. Львів : Науково-видавниче товариство «Академічний Експрес», 1999. 280 с.

Дубина М. Проблеми становлення й тенденції розвитку малої прози Західної України (20–30-ті рр. ХХ ст.) : автореф. дис. … докт. філол. наук : 10.01.01 «Українська література». Київ, 1997. 50 с.

Ґжицький В. Пролог до осені: оповідання, нариси, етюди / Упор. і авт. вступної статті Р.М. Лубківський. Львів : Каменяр, 1978. 191 с.

Ґжицький В. Онуфрій Дума. Жовтень. 1970. № 10. С. 80–87.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-11

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ