ДИСКУРС НАСИЛЬСТВА В ПОЕМІ Т. ШЕВЧЕНКА «ГАЙДАМАКИ»

Автор(и)

  • Олександр ТКАЧУК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4529-5039

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-18

Ключові слова:

насильство, міф, романтична поема, архетип, образ.

Анотація

У статті розглядається дискурс насильства у поемі Т. Шевченка «Гайдамаки». Починаючи від сучасників, твір отримав застережні оцінки, наприклад, М. Драгоманов заперечував прогресивність гайдамацького руху. Натомість у радянській критиці схвалювався соціальний аспект боротьби. Сучасна інтерпретація Г. Грабовича вказує на зв’язок проблематики твору з біблійним контекстом, зокрема ідеєю херему – схваленої Богом розплати та жертвоприношення. Вбивство Гонтою своїх дітей і є такою жертвою, яка проєктує цінності колективу. В оцінці Л. Білецького це ідея жертовності заради звільнення народу від національного, соціального чи релігійного гніту. Архетип жертвопринесення в сучасній психологічній інтерпретації має і позитивне значення, яке пов’язується з необхідністю переосмислення стереотипів поведінки. Майбутнє потребує створення нових моделей розвитку індивідуума, адже прихильність до звичного, традиційного та улюбленого не дозволить адаптуватися до нових викликів. Інколи необхідно пожертвувати тим, що любиш. З огляду на це Гонта апелює до того, що діти гинуть за майбутню Україну, вони є втіленням неприпустимої поведінки з точки зору народу, трагічною помилкою героя. Протилежністю цьому образу виступає Ярема, в якого поєднується особисте та громадське начало. Його помста зумовлена особистісними мотивами, ненависть не є тотальною. Попри закиди, що Шевченко естетизує різанину в «Гайдамаках», у творі немає «образів фрагментованого тіла», які є симптомами агресивності згідно з теорією Ж. Лакана. Натомість домінують фольклорні гіперболізовані образи-евфемізми. Окремо виділяється образ крові, який символізує жертву хтонічній Великій Матері і водночас перегукується з пролитою кров’ю Авеля та помстою за неї. У кульмінаційній сцені з точки зору психоаналітичної теорії Лакана ксьондз – це вибраний інший для Гонти. Цей інший здійснює заклик до суб’єкта, але через відкидання батьківської метафори у несвідомому це викликає насильство з боку Гонти, самовбивчі наміри, що є свідченням метафізичної безвиході шляху помсти. Зроблено висновок, що Шевченко намагався правдиво відтворити гайдамацький рух у всій суперечності.

Посилання

Барабаш Ю. Помста. Теми і мотив поезії Тараса Шевченка. Київ : Наукова думка, 2008. С. 97–115.

Білецький Л. Тарас Шевченко «Кобзар». Т. 1. Вінніпег : Видавнича Спілка «Тризуб», 1952. 375 с.

Гнатюк М. Поема Шевченка «Гайдамаки». Київ : Видваництво художньої літератури, 1963. 172 с.

Грабович Г. Шевченкові «Гайдамаки» : поема і критика. Київ : Критика, 2013. 360 с.

Дорошенко Д. Нарис історії України. Львів, 1991. 595 с.

Забужко О. Шевченків міф України. Спроба філософського аналізу. Київ : Комора, 2017. С. 304.

Масенко Л. Чому загинули Ґонтині діти. Дискурс насильства у творчості Тараса Шевченка. Бібліотечка «Дивослова». 2001. № 6. С. 30–36.

Мельник Я. Український оптимізм: полемічні роздуми про національний архетип. Київ, 1991. № 1. С. 83–87.

Мірошник О. Дискурс насильства й помсти в ранній історичній поезії Тараса Шевченка. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. 2019. № 3 (14) С. 34–42.

Нахлік Є. І мертвим, і живим, і ненародженим, і самому собі. Шевченкове ословлення минулого, сучасного й майбутнього та власної екзистенції. Львів ; НАН України, 2014. 471 с.

Павличко С. Насильство як метафора (Дискурс насильства в українській літературі). Теорія літератури. Київ : Основи, 2002. С. 589–595.

Лакан Р.А. Вступ до структурного психоаналізу. Київ : Комубук, 2022. 232 с.

Саїд Е. Культура й імперіалізм. Київ : Критика, 2007. 608 с.

Ткаченко О.П. Хтонічна символіка в біблійній оповіді про братовбивство та її художніх інтерпретаціях. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур. Випуск 19. Київ : ВПЦ Київський ун-т. 2012. С. 370–379.

Шевченко Т. Повне зібрання творів : у 12 т. Т. 1. Поезія 1837–1847. Київ : Наукова думка, 2001. 784 с.

Lacan J. Aggressiveness in psychoanalysis. Ecrits. The first complete edition in English. New York, London : W. Norton&Company, 2006. P. 83–101.

Peterson, Jordan B. Maps of meaning. The architecture of belief. New York : Routledge. 1999. 607 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-11

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ