THE DISCOURSE OF VIOLENCE IN T. SHVCHENKO’S POEM “HAIDAMAKS”
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-18Keywords:
violence, myth, romantic poem, archetype, image.Abstract
The article examines the discourse of violence in T. Shevchenko’s poem “Haidamaky”. From the time of its contemporaries, the work received cautionary evaluations, for example, Dragomanov disputed the progressiveness of the Haidamak movement. In contrast, Soviet criticism approved of the social aspect of the struggle. Modern interpretations, such as that of H. Hrabovych, highlight the connection between the poem’s themes and the biblical context, particularly the idea of herem, divinely sanctioned retribution, and sacrifice. Honta’s act of killing his children is viewed as such a sacrifice, reflecting the values of the collective. According to L. Biletsky, this represents the idea of sacrifice for the liberation of the people against national, social, or religious oppression. The archetype of sacrifice, in modern psychological interpretations, holds positive meaning as it is associated with the need to rethink behavioral stereotypes. The future requires the creation of new models of individual development, as attachment to the familiar, traditional, and beloved will hinder adaptation to new challenges. Sometimes, it is necessary to sacrifice what one loves. Therefore, Honta claims that his children die for the future of Ukraine, embodying behavior deemed unacceptable from the people’s perspective, serving as the hero’s tragic mistake. In contrast to this image stands Yarema, who unites the personal and the public. His revenge is driven by personal motives, and his hatred is not total. Despite accusations that Shevchenko aestheticizes the massacre in “Haidamaky”, the work lacks “imagos of the fragmented body”, which are symptoms of aggression according to J. Lacan’s theory. Instead, folkloric hyperbolized euphemistic images dominate. The image of blood is particularly highlighted, symbolizing sacrifice to the chthonic Great Mother while simultaneously resonating with the spilled blood of Abel and the revenge for it. In the climactic scene, from the perspective of Lacanian psychoanalytic theory, the priest is the chosen “Other” for Honta. This “Other” calls upon the subject, but due to the rejection of the paternal metaphor in the unconscious, this incites violence from Honta and suicidal tendencies, signifying the metaphysical deadlock of the path of revenge. It is concluded that Shevchenko sought to truthfully depict the Haidamak movement in all its contradictions.
References
Барабаш Ю. Помста. Теми і мотив поезії Тараса Шевченка. Київ : Наукова думка, 2008. С. 97–115.
Білецький Л. Тарас Шевченко «Кобзар». Т. 1. Вінніпег : Видавнича Спілка «Тризуб», 1952. 375 с.
Гнатюк М. Поема Шевченка «Гайдамаки». Київ : Видваництво художньої літератури, 1963. 172 с.
Грабович Г. Шевченкові «Гайдамаки» : поема і критика. Київ : Критика, 2013. 360 с.
Дорошенко Д. Нарис історії України. Львів, 1991. 595 с.
Забужко О. Шевченків міф України. Спроба філософського аналізу. Київ : Комора, 2017. С. 304.
Масенко Л. Чому загинули Ґонтині діти. Дискурс насильства у творчості Тараса Шевченка. Бібліотечка «Дивослова». 2001. № 6. С. 30–36.
Мельник Я. Український оптимізм: полемічні роздуми про національний архетип. Київ, 1991. № 1. С. 83–87.
Мірошник О. Дискурс насильства й помсти в ранній історичній поезії Тараса Шевченка. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. 2019. № 3 (14) С. 34–42.
Нахлік Є. І мертвим, і живим, і ненародженим, і самому собі. Шевченкове ословлення минулого, сучасного й майбутнього та власної екзистенції. Львів ; НАН України, 2014. 471 с.
Павличко С. Насильство як метафора (Дискурс насильства в українській літературі). Теорія літератури. Київ : Основи, 2002. С. 589–595.
Лакан Р.А. Вступ до структурного психоаналізу. Київ : Комубук, 2022. 232 с.
Саїд Е. Культура й імперіалізм. Київ : Критика, 2007. 608 с.
Ткаченко О.П. Хтонічна символіка в біблійній оповіді про братовбивство та її художніх інтерпретаціях. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур. Випуск 19. Київ : ВПЦ Київський ун-т. 2012. С. 370–379.
Шевченко Т. Повне зібрання творів : у 12 т. Т. 1. Поезія 1837–1847. Київ : Наукова думка, 2001. 784 с.
Lacan J. Aggressiveness in psychoanalysis. Ecrits. The first complete edition in English. New York, London : W. Norton&Company, 2006. P. 83–101.
Peterson, Jordan B. Maps of meaning. The architecture of belief. New York : Routledge. 1999. 607 p.