АВТОРСЬКИЙ ВЕРТЕП «ВІЙНИ»: СЮЖЕТНО-МОТИВНО-ПЕРСОНАЖНІ МОДИФІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2304-1222.22.54.04Ключові слова:
Вертепна драма, авторський вертеп, «вертепи війни», сюжет, мотиви, персонажі вертепуАнотація
У статті розглянуто феномен вертепу як унікального явища фольклорної традиції українців. Подано інтерпретацію вертепного дійства як «пограничне фольклорно-літературне явище». Акцентована увага на значимості вертепу у парадигмі сучасних етнокультурних комунікацій. Для аналізу взято сучасний авторський текст вертепу 2023 року. У тексті майстерно поєднано теми «сакрального» і «профанного». Акцентовано увагу на появі нових мотивів, сюжетів, персонажів. З’являються мотиви незламності духу українських воїнів, мотив прагнення до Перемоги. Маємо зміни у сюжеті вертепу: додаються нові події, факти сьогодення, які майстерно вплетені у канву релігійного сюжету. Окрім того, у тексті представлено багато нових персонажів з політичного життя країни-агресорки. Події війни росії проти України накладають відбиток на появу нових текстів вертепів з «політичними підтекстами». Це «вертепи війни». Незважаючи на те, що вертепна драма, яка побудована на естетичних формах мистецтва бароко, усе ж вільно поводиться з контамінацією різноманітних сюжетів і мотивів. Вертеп розвивається і модернізується відповідно до ситуацій часу, у якому ми живемо. Методологічною основою статті є використання функціонально-системного підходу до аналізу новітніх текстів авторського вертепу.
Посилання
«Вертеп» Григорія Чубая як модифікація вертепної драми (2008) // Слово і час. №7. 67-76. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02GmwdD6rmqZt6eqqBifd6vL4BmpNLPL78yKymCroBEMtzwcj
Isopolski, E.(1843), Badania podan ludu: Pamiatki Ukrainy / Е. Isopolski // Atheneum. - Wilno,- Odd III. - T. I. 19-30 ; Odd. III. -T. 3. 47-68 (Dramat wertepowy o smierci. 60-64.
Бондаревська, І.А. (2000) , Сакральне і профанне в проеціях людського життя (досвід Григорія Сковороди. Наукові записки. Т.18. Ювілейний випуск. С.101-106).
Вовчак, Андрій. (2013), Народний ляльковий вертеп («бетлейка») в околицях Хирова на Старосамбірщині Львівської області. Родина Колессів - спадкоємність науково-мистецьких традицій (з нагоди 140-річчя від дня народження академіка Філарета Колесси). Збірник наукових праць та матеріалів. Львів. 306-309.
Возняк, М.С. (1955), Початки української комедії (1619-1819) / М.С. Возняк. Вид. 2. Львів : ГОВЕРЛЯ. 251 с.
Возняк, М.С. (1912), Стара українська драма і новіші досліди над нею / М.С. Возняк // Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Львів. Т. 112. Кн. 6. 139-191.
Герус, Л. (2017), Шопка в українській християнській традиції: ґенеза, історія, символіка. Народознавчі зошити. Львів. № 3. С. 579-595.
Голод, Роман.(2023), Вертеп.// Режим доступу: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02DCE17dMS5UrvaoLZ9UyPndnzZDCcDVE4rCXtWUbMbXHQq
https://www.youtube.com/watch?v=ysoGiMRxyhI
Завітій, Б.,(1998), Українська народна драма про царя Ірода (спроба систематизації). Народознавчі зошити. Львів. № 6. С. 646-654.
Закальська, Ярина. «Різночасові модифікації вертепної драми:- політичний аспект», Закарпатські філологічні студії. Випуск 3. Том 3. С.147-152.
Козак, Олена.(2022), Вертеп 2022 року. // Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/stsenarii-rizdvianyi-vertep-2023-616601.html
Курочкін, О.В. (2022), Різдвяний вертеп: шляхи історичної трансформації: монографія, Київ: Видавництво «Ліра». 188 с.
Курочкін, О.(2014), Український вертеп на межі двох епох / Олександр Курочкін // Народна творчість та етнографія. № 6. 29-41.
Михайло, Юрій.(2016), Сакральне як феномен культури, Релігія та Соціум. No3-4. 93-100.
Наумовська Олеся.(2023). Режим доступу: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02DCE17dMS5UrvaoLZ9UyPndnzZDCcDVE4rCXtWUbMbXHQq
Папіш, Марія.(2022), Еволюція образної системи української різдвяної драми. Три царі-від біблійних мудреців до провідників українського народу.// Народознавчі зошити. № 6 (168). 1448-1460.
Пилипчук, Р. (2010), До питання про початок українського вертепу, або ще раз в обороні Еразма Ізопольського / Ростислав Пилипчук // Радишевський Р. Українська полоністика: проблеми, школа, сильветки. Київські полоністичні студії. -Т. ХХVІІ. – Київ. 363-375.
Різдвяний вертеп на Волині / Записи текстів, упоряд. і вступ. ст. О. Ошуркевича.(2009). Луцьк. 72 с.
Стецька, Ірина ( Stetska Іryna). (2023). Режим доступу: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02GmwdD6rmqZt6eqqBifd6vL4BmpNLPL78yKymCroBEMtzwcj
Сучасний різдвяний вертеп 2023 року.// Режим доступу: https://naurok.com.ua/scenariy-rizdvyanogo-vertepu-316574.html
Федас, Й. (1987), Український народний вертеп (у дослідженнях ХІХ–ХХ ст.). – К.: Наукова думка. 184 с.
Федас, Йосип, Феномен українського вертепу. Режим доступу: Fenomen_ukrainskoho_vertepu.pdf
Франко, І.(1982), До історії українського вертепу ХVІІІ віку. Франко І. Твори: у 50 т. Київ: Наук. думка. Т 36. 170–375.
Франко, Іван.(1980), Як виникають народні пісні. Франко І.Я. Зібрання творів у 50-и томах.- К.: Наукова думка. Т.27. 57-65. // Режим доступу: Іван Франко – Як виникають народні пісні (i-franko.name)
Франко, І.Я. Нові матеріали до українського вертепу(1983) / Іван Франко // Франко І.Я. Зібрання творів : у 50 т. Київ.Т. 38. 378-402.
Харчишин, О. (2005), Вертепна драма в сучасному студентському середовищі (традиційні та нові риси). Народна творчість та етнографія. 2005. № 6. 65-71.
Шевчук, В. (2005), Про Йосипа Обонкіна-Батю, українську вертепну драму та вертепне дійство. Шевчук В. Муза Роксоланська. Українська література ХVI–XVIII століть: У 2-х кн. Кн. 2. : Розвинене бароко. Пізнє бароко. Київ: Либідь. 561–578. https://ukrlit.net/info/baroque/55.html