AUTHOR'S CEREMONY "WAR": PLOT-MOTIVE-CHARACTER MODIFICATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2304-1222.22.54.04

Keywords:

Nativity scene, author's nativity scene,

Abstract

The article deals with the phenomenon of the nativity scene as a unique phenomenon of Ukrainian folklore tradition. The interpretation of the nativity scene as a "borderline folklore-literary phenomenon" is presented. Focused attention on the significance of the nativity scene in the paradigm of modern ethnocultural communications. For the analysis, the modern author's text of the nativity scene of 2023 was taken. The text skillfully combines "sacred" and "profane" themes. Emphasis is placed on the appearance of new motives, plots, and characters. Motives of the indomitable spirit of Ukrainian soldiers appear, the motive of aspiration to Victories. We have changes in the plot of the nativity scene: new events are added, facts of today, which are skillfully woven into the canvas of the religious plot. In addition, the text introduces many new characters from the political life of the aggressor country. The events of Russia's war against Ukraine left an imprint on the appearance of new nursery rhyme texts with "political undertones". These are the "cradles of war". Despite the fact that nativity drama, which is built on the aesthetic forms of Baroque art, still freely behaves with the contamination of various plots and motives. The nativity scene develops and modernizes according to the situations of the time in which we live. The methodological basis of the article is the use of a functional-systemic approach to the analysis of the latest texts of the author's nursery.

References

«Вертеп» Григорія Чубая як модифікація вертепної драми (2008) // Слово і час. №7. 67-76. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02GmwdD6rmqZt6eqqBifd6vL4BmpNLPL78yKymCroBEMtzwcj

Isopolski, E.(1843), Badania podan ludu: Pamiatki Ukrainy / Е. Isopolski // Atheneum. - Wilno,- Odd III. - T. I. 19-30 ; Odd. III. -T. 3. 47-68 (Dramat wertepowy o smierci. 60-64.

Бондаревська, І.А. (2000) , Сакральне і профанне в проеціях людського життя (досвід Григорія Сковороди. Наукові записки. Т.18. Ювілейний випуск. С.101-106).

Вовчак, Андрій. (2013), Народний ляльковий вертеп («бетлейка») в околицях Хирова на Старосамбірщині Львівської області. Родина Колессів - спадкоємність науково-мистецьких традицій (з нагоди 140-річчя від дня народження академіка Філарета Колесси). Збірник наукових праць та матеріалів. Львів. 306-309.

Возняк, М.С. (1955), Початки української комедії (1619-1819) / М.С. Возняк. Вид. 2. Львів : ГОВЕРЛЯ. 251 с.

Возняк, М.С. (1912), Стара українська драма і новіші досліди над нею / М.С. Возняк // Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Львів. Т. 112. Кн. 6. 139-191.

Герус, Л. (2017), Шопка в українській християнській традиції: ґенеза, історія, символіка. Народознавчі зошити. Львів. № 3. С. 579-595.

Голод, Роман.(2023), Вертеп.// Режим доступу: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02DCE17dMS5UrvaoLZ9UyPndnzZDCcDVE4rCXtWUbMbXHQq

https://www.youtube.com/watch?v=ysoGiMRxyhI

Завітій, Б.,(1998), Українська народна драма про царя Ірода (спроба систематизації). Народознавчі зошити. Львів. № 6. С. 646-654.

Закальська, Ярина. «Різночасові модифікації вертепної драми:- політичний аспект», Закарпатські філологічні студії. Випуск 3. Том 3. С.147-152.

Козак, Олена.(2022), Вертеп 2022 року. // Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/stsenarii-rizdvianyi-vertep-2023-616601.html

Курочкін, О.В. (2022), Різдвяний вертеп: шляхи історичної трансформації: монографія, Київ: Видавництво «Ліра». 188 с.

Курочкін, О.(2014), Український вертеп на межі двох епох / Олександр Курочкін // Народна творчість та етнографія. № 6. 29-41.

Михайло, Юрій.(2016), Сакральне як феномен культури, Релігія та Соціум. No3-4. 93-100.

Наумовська Олеся.(2023). Режим доступу: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02DCE17dMS5UrvaoLZ9UyPndnzZDCcDVE4rCXtWUbMbXHQq

Папіш, Марія.(2022), Еволюція образної системи української різдвяної драми. Три царі-від біблійних мудреців до провідників українського народу.// Народознавчі зошити. № 6 (168). 1448-1460.

Пилипчук, Р. (2010), До питання про початок українського вертепу, або ще раз в обороні Еразма Ізопольського / Ростислав Пилипчук // Радишевський Р. Українська полоністика: проблеми, школа, сильветки. Київські полоністичні студії. -Т. ХХVІІ. – Київ. 363-375.

Різдвяний вертеп на Волині / Записи текстів, упоряд. і вступ. ст. О. Ошуркевича.(2009). Луцьк. 72 с.

Стецька, Ірина ( Stetska Іryna). (2023). Режим доступу: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02GmwdD6rmqZt6eqqBifd6vL4BmpNLPL78yKymCroBEMtzwcj

Сучасний різдвяний вертеп 2023 року.// Режим доступу: https://naurok.com.ua/scenariy-rizdvyanogo-vertepu-316574.html

Федас, Й. (1987), Український народний вертеп (у дослідженнях ХІХ–ХХ ст.). – К.: Наукова думка. 184 с.

Федас, Йосип, Феномен українського вертепу. Режим доступу: Fenomen_ukrainskoho_vertepu.pdf

Франко, І.(1982), До історії українського вертепу ХVІІІ віку. Франко І. Твори: у 50 т. Київ: Наук. думка. Т 36. 170–375.

Франко, Іван.(1980), Як виникають народні пісні. Франко І.Я. Зібрання творів у 50-и томах.- К.: Наукова думка. Т.27. 57-65. // Режим доступу: Іван Франко – Як виникають народні пісні (i-franko.name)

Франко, І.Я. Нові матеріали до українського вертепу(1983) / Іван Франко // Франко І.Я. Зібрання творів : у 50 т. Київ.Т. 38. 378-402.

Харчишин, О. (2005), Вертепна драма в сучасному студентському середовищі (традиційні та нові риси). Народна творчість та етнографія. 2005. № 6. 65-71.

Шевчук, В. (2005), Про Йосипа Обонкіна-Батю, українську вертепну драму та вертепне дійство. Шевчук В. Муза Роксоланська. Українська література ХVI–XVIII століть: У 2-х кн. Кн. 2. : Розвинене бароко. Пізнє бароко. Київ: Либідь. 561–578. https://ukrlit.net/info/baroque/55.html

Published

2023-06-15

Issue

Section

Статті