МОТИВ ПОДОРОЖІ ГЕРОЯ ЯК СТРУКТУРОТВОРЧИЙ ПРИНЦИП У МЕМУАРНО-АВТОБІОГРАФІЧНІЙ ПРОЗІ УЛАСА САМЧУКА («НА БІЛОМУ КОНІ» ТА «НА КОНІ ВОРОНОМУ»)

Автор(и)

  • Олександр ТКАЧУК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4529-5039

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-13

Ключові слова:

герой, міф, мемуарно-автобіографічна проза, наратив, подорож, простір, спогади

Анотація

У статті досліджено особливості мотиву подорожі як структуро- та смислотворчого чинника у художньо-документальній прозі Уласа Самчука, зокрема у книгах спогадів «На білому коні» та «На коні вороному». Визначено, що ці твори становлять мемуарно-подорожню дилогію, у якій автобіографічний досвід письменника інтегровано в художню форму за законами наративної композиції. Мотив дороги у текстах Самчука реалізує міфологічну модель шляху героя від звичайного світу до випробувань, відповідно до універсальної структури подорожі, окресленої Дж. Кемпбеллом. Герой відчуває заклик (нестачу), що виявляється в самоідентифікації свого покоління як вигнанців, перехід кордону між світами, випробування, зустрічі з помічниками та ворогами. Просторовий рух оповіді супроводжується екзистенційними роздумами, автобіографічними ретроспекціями та спостереженнями, які формують рефлексивну наративну позицію автора. Подорож у спогадах Самчука виконує функцію композиційного принципу, який забезпечує цілісність наративу, поєднуючи окремі епізоди в завершену часову конфігурацію типу «початок – середина – кінець». Авторська рефлексія виявляє ознаки дільтеївського поняття Besinnung, осмислення життєвого шляху з позиції дистанційованого наратора, для якого минуле постає тематизованою цілісністю. Аналіз показує, що мотив дороги в мемуарній прозі Самчука не лише фіксує історичну подію (подорож до Києва та по Україні), а й виконує метафоричну функцію самопізнання, національної ідентифікації та осмислення культурного та онтологічного простору «Схід і Захід». Україна постає як Схід – це втрачена домівка, місце травми та випробування через колоніальне панування. Захід постає як простір свободи, що дозволяє активну діяльність духовного начала людини. Таким чином, подорож у художньо-документальній дилогії Самчука постає універсальною моделлю життєвого й творчого шляху, що поєднує автобіографічну пам’ять, міфологічну структуру та історико-культурну рефлексію.

Посилання

Безхутрий Ю. Коні Уласа Самчука. Березіль 1996. № 5–6. С. 174–178.

Воґлер К. Подорож письменника. Міфологічна структура для письменників. Київ : ArtHuss, 2023, 528 с.

Гнатюк М. Волинь на перехресті подій ХХ століття (на матеріалі мемуарного циклу Уласа Самчука «На білому коні», «На коні вороному»). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія філологічна. 2017. Вип. 65. С. 15–9.

Гнатюк М. Наративні стратегії у літературі періоду МУРу: запізніла традиція чи новаторство покоління. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2018. Вип. 67. Ч. 2. С. 36–42.

Гнатюк М. Специфіка мемуарного жанру: об’єктивне і суб’єктивне у спогадах Уласа Самчука «На білому коні», «На коні вороному». Наукові записки. Серія «Літературознавство». 2005. Вип. XVII. С. 35–42.

Довганич Н. Післявоєнний еміграційний роман: між генераційною та індивідуальною пам’яттю. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2018. Вип. 67. Ч. 1. С. 304–313

Кемпбел Дж. Герой із тисячею облич. Київ : Альтернативи, 1999. 391 с.

Комінярська І. Улас Самчук: alter ego і alter idem : монографія. Житомир : Рута, 2012. 232 с.

Поліщук Я. Формули ідентичності Уласа Самчука на тлі доби. Слово і час. 2007. № 5. С. 25–32.

Руснак І. Художня історіографія Уласа Самчука. Вінниця : Державна картографічна фабрика, 2009, 368 с.

Самчук У. На білому коні: спогади. Львів : Літопис Червоної Калини, 1999. Ч. 10–12(97–99). С. 5–229.

Самчук У. На коні вороному: спогади. Львів : Літопис Червоної Калини. 2000. Ч. 1–3(100–102). С. 5–279.

Цехмейструк М. Наративна стратегія Уласа Самчука у дилогії «На білому коні», «На коні вороному». Історико-літературний журнал. 2007. № 14. С. 349–358.

Цехмейструк М. Автотематизм у структурі поетики мемуарно-автобіографічного циклу Уласа Самчука. Літературознавчі обрії. Праці молодих учених. 2010 . Вип. 18. С. 120–126.

Черкашина Т. Мемуарно-автобіографічна проза ХХ століття: українська візія : монографія. Харків : Факт, 2014. 380 с.

Чернихівський Г. Улас Самчук: сторінки біографії. Тернопіль : Збруч, 2005. 246 с.

Шульгун М. Сучасна література подорожей: метажанр, типологія, імагологічний аспект : монографія. Київ : Тальком, 2016. 416 с.

Carr D. Time, narrative and history (Studies in Phenomenology and Existential Philosophy). Bloomington: Indiana University Press, 1991. 300 p.

Chatman S. Story and Discourse. Ithaca: Cornell University Press, 1978. 277 p.

Ricoeur P. Time and Narrative vol. I, tr. K. McLaughlin and D. Pellauer. Chicago: University of Chicago Press, 1984. 189 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ