ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ З МЕТОЮ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ В ДІТЕЙ ІЗ РАС: ВІД ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ПРОСТОРУ ДО НАРАТИВУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-19

Ключові слова:

парадигма пам'яті, автобіографічна пам’ять, візуалізація, наратив, діти з розладами аутистичного спектра, цифрові інструменти, інтелектуальні карти, інтерактивні вправи

Анотація

У статті висвітлюються рішення проблематики в контексті формування парадигми пам’яті у дітей з розладами аутистичного спектра за допомогою цифрових технологій та поетапного навчання від візуалізації простору до створення наративу. Актуальність дослідження зумовлена потребою у впровадженні нових інструментів, які поєднують когнітивні, комунікативні та поведінкові стратегії в освітньому процесі дітей із РАС. Метою дослідження був аналіз досвіду впровадження цифрових інструментів: інтелектуальних карт, матрикс-тренінгів та інтерактивних вправ, для формування парадигми пам’яті дітей із РАС. При цьому використовувалися цифрові інструменти, які уможливлювали створення рисунків для процесу навчання дітей. Вони генерувалися за допомогою штучного інтелекту, матриць на платформі Canva, різноманітних інтелектуальних карт та інтерактивних вправ. У результаті теоретичного аналізу наукової літератури та практичної реалізації послідовного навчання дітей із РАС за допомогою схеми «рисунок – матриця – інтелектуальна карта – інтерактивна вправа» та цифрових технологій було зроблено висновок, що такий підхід є ефективним при врахуванні індивідуальних особливостей дітей, задіюванні автобіографічної пам’яті, з доречним підбором цифрових інструментів, поєднанням вчителем у процесі викладання теоретичного аналізу та практичного досвіду впровадження зазначених технологій у освітню діяльність для формування у дітей із РАС парадигми пам’яті, генералізації в них навичок і мовленнєвої активності, підвищенню «гнучкості» у співкуванні, комунікативної активності та здатності до узагальнення. Отримані результати підтверджують ефективність інтеграції цифрових засобів у педагогічну практику за умови індивідуалізації підходів і залучення міждисциплінарного досвіду педагогів, психологів і фахівців з інформаційних технологій.

Посилання

Wang T., Ma Y., Du X., Li C., Peng Z., Wang Y., Zhou H. Digital interventions for autism spectrum disorders: A systematic review and meta-analysis. Pediatr Investig. 2024 Feb 25. 8(3). 224–236. DOI: 10.1002/ped4.12417.

Sherman B. E., Turk-Browne N. B., Goldfarb E. V. Multiple Memory Subsystems: Reconsidering Memory in the Mind and Brain. Perspectives on Psychological Science. 2023. 19(1). 103–125. DOI:10.1177/17456916231179146.

Liu J., Chen L., Chang H., Rudoler J., Al-Zughoul A. B., Kang J. B., Abrams D. A., Menon V. Replicable patterns of memory impairments in children with autism and their links to hyperconnected brain circuits. Nature Human Behaviour. 2023. 7(10). 1653–1667. https://doi.org/10.1038/s41562-023-01609-0.

Jie Zhang. How memories are stored in the brain: the declarative memory model. 2024. URL: https://arxiv.org/abs/2403.17985.

Shen Z., Yu C.L. How Technology Advances Research and Practice in Autism Spectrum Disorder: A Narrative Review on Early Detection, Subtype Stratification, and Intervention. Brain Sci. 2025 Aug 21. 15(8). 890. doi: 10.3390/brainsci15080890

Liu J., Chang H., Abrams D. A., Kang J. B., Chen L., Rosenberg-Lee M., Menon V. Atypical cognitive training-induced learning and brain plasticity and their relation to insistence on sameness in children with autism. eLife, 2023.12. https://doi.org/10.7554/eLife.86035.

Almubark N.M., Spencer T.D., Foster M.E. AAC narrative intervention for children with autism. Augment Altern Commun. 2025 Jan 26. 1-14. doi: 10.1080/07434618.2024.2433959.

Bled C., Guillon Q., Mottron L., Soulières I., Bouvet L. Visual mental imagery abilities in autism. Autism Research. Advance online publication. 2024. https://doi.org/

1002/aur.3192.

Гаєвська О. Використання інтелектуальних карт в процесі навчання дітей з особливими потребами з метою формування навичок запам’ятовування. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 85, том 1, 2025, c. 263–272. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/85-1-40.

Rezayi S., Tehrani-Doost M., Shahmoradi L. Features and effects of computer-based games on cognitive impairments in children with autism spectrum disorder: an evidence-based systematic literature review. BMC Psychiatry 23, 2 (2023). https://doi.org/10.1186/s12888-022-04501-1.

Lanska Meredith, Olds Justin, Westerman Deanne. Fluency Effects in Recognition Memory: Are Perceptual Fluency and Conceptual Fluency Interchangeable? 2013. Journal of experimental psychology. DOI: 10.1037/a0034309

Wijiastuti A., Rofiah K., Minarsih N.M.M. Navigating Learning Differences: The Role of Mind Mapping in Fostering Inclusivity in Science Education. International Journal of Special Education. 2024. 39(2). 38–50. DOI: https://doi.org/10.52291/ijse.2024.39.20.

Shahmoradi L., Rezayi S. Cognitive rehabilitation in people with autism spectrum disorder: a systematic review of emerging virtual reality-based approaches. J NeuroEngineering Rehabil 19, 91 (2022). https://doi.org/10.1186/s12984-022-01069-5.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ