АНАЛІЗ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ НЕВЕРБАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ КОМАНДНИХ ВИДІВ СПОРТУ ЯК СКЛАДОВОЇ МОВНОГО ЧИННИКА ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-20

Ключові слова:

мовна компетентність, тренер коандних видів спорту, невербальна компетентність, професійна культура, невербальні засоби, невербальна поведінка тренера, авторитет тренера

Анотація

Статтю присвячено дослідженню процесу формування невербальної компетентності як складової мовної компетентності та важливого елементу професійної культури майбутніх тренерів командних видів спорту у закладах вищої освіти. Наголошено на актуальності глобалізованого підходу до впровадження вузькоспеціалізованих навичок і вмінь у процесі професійної підготовки фахівців спортивної галузі. Уточнено зміст та обізнанність студентами-майбутніми тренерами базових понять: «невербальна компетенція», «невербальна поведінка», «невербальні засоби», «невербальна компетентність тренера». Здійснено аналіз сучасного наукового доробку з означеної проблематики, на підставі якого обґрунтовано доцільність комплексного підходу до формування мовної компетенції як цілісного утворення. У межах емпіричного етапу дослідження проведено анкетування студентів Харківської академії фізичної культури з метою визначення оціночного рівня сформованості невербальної компетентності. На основі узагальнення теоретичних положень і результатів опитування визначено критерії та індикатори оцінювання рівня сформованості відповідних умінь. Встановлено відповідність отриманих показників до низького або високого рівня сформованості невербальної компетентності, а також проаналізовано їхній вплив на ефективність професійної діяльності тренера командних видів спорту. Особливу увагу приділено ролі невербальної компетентності у міжкультурній професійній взаємодії, зокрема в контексті спілкування тренера не лише з командою, а й іноземною мовою з представниками міжнародного спортивного середовища (колегами, суддями, спортсменами з інших команд тощо). Підкреслено значення володіння невербальними засобами комунікації для формування авторитету тренера в команді. Аналіз результатів анкетування виявив недостатній рівень сформованості невербальної компетентності у студентів першого курсу галузі «Тренерська діяльність» та їхню обмежену обізнаність щодо основ невербальної взаємодії, що може мати негативні наслідки для формування професійної культури майбутнього тренера. У підсумку сформульовано необхідність перегляду та оновлення методів формування невербальної компетентності в освітньому процесі вищої школи.

Посилання

Волкова Н. П. Професійно-педагогічна: навч. посібник. Київ : Вид-во «Академія», 2006. 256 c.

Галицька М.М. «Культура» та «освіта»: взаємозумовленість понять Педагогічний процес: теорія і практика, 2013. № 4. С. 28–33.

Гнатенко К.В. Аспекти формування мовної культури як складової професійної культури майбутніх фахівців Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна Серія Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, 2021. № 94. С. 53–59 DOI: 10.26565/2227-8877-2021-94-08

Живага А.В. Мовний етикет вчителя англійської мови. Науковий пошук молодих дослідників. 2013 № 7. С. 103–109.

Ковалинська І. В. Невербальна комунікація. Київ: Вид-во «Освіта України», 2014. 289 c.

Kovalenko J., Gnatenko K., Fedorenko O., Karpets L., Kovalenko R. Formation of Vocational Competence of Future Specialists in Physical Education and Sports. Pedagogika, 2021.140(4), P 220–236.

Колотій Н. В. Важливість використання невербальних засобів комунікації під час публічних виступів фахівців технічного профілю. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. 2021. № 3. С. 247–251.

Кремень В.Г. Духовність і культура суспільства визначаються розвитком освіти. Вища педагогічна школа СПВ. Університет в Б’ялостоці. Варшава, 2012. С. 45–55.

Лужецька Л. Невербальні засоби спілкування як складник мовленнєвої культури особистості. Рідне слово в етнокультурному вимірі. 2014. С. 145–150.

Ніколаєва С. Ю. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах. Київ : Ленвіт. 2015. 256 c.

Ольхович О. В. Невербальна комунікація як складова міжкультурної компетентності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2009. № 11. С. 81–90.

Осіпова Т. Ф. Невербальна комунікація та своєрідність її омовлення в українському дискурсі: феномен вербалізації невербаліки: монографія. Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2019. 389 c.

Рудницька О.П. Педагогіка:загальна і мистецька. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан 2005. 215 c.

Славова Л. Комунікативні невдачі в англомовному спілкуванні: паралінгвістичний аспект. Вісник Київського державного лінгвістичного університету. 2000. № 1. С. 144–148.

Філіпчук Г. Г. Культурологічна основа сучасної. Педагогічна і психологічна науки в Україні (до 15‑річчя АПН України). Педагогічна думка, (Т.2.) Київ: Дидактика, методика, інформаційні технології, 2007. С. 37– 45.

Портал української мови. URL: http://pravila-uk-mova.com.ua/index/movoznavstvo/0-4

Яковенко К. Є., Субіна О. О. Особливості застосування невербальних засобів ділового спілкування. URL: https://e-journals.udu.edu.ua/index.php/on/article/view/1111/1118 (дата звернення: 06.10.2024)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ