ANALYSIS OF DETERMINING THE LEVEL OF FORMATION OF NONVERBAL COMPETENCE OF FUTURE COACHES OF TEAM SPORTS AS A COMPONENT OF THE LANGUAGE FACTOR OF PROFESSIONAL CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-20

Keywords:

language competence, coach of Coand sports, non-verbal competence, professional culture, non-verbal means, non-verbal behavior of the coach, authority of the coach

Abstract

The article is devoted to the study of the process of forming non-verbal competence as a component of language competence and an important element of the professional culture of future coaches of team sports in higher education institutions. The relevance of a globalized approach to the implementation of highly specialized skills and abilities in the process of professional training of specialists in the sports industry is emphasized. The content and awareness of students-future coaches of the basic concepts: "non-verbal competence", "non-verbal behavior", "non-verbal means", "non-verbal competence of the coach" is specified. An analysis of modern scientific achievements on the specified issues is carried out, on the basis of which the expediency of a comprehensive approach to the formation of language competence as a holistic formation is substantiated. Within the framework of the empirical stage of the study, a questionnaire was conducted among students of the Kharkiv Academy of Physical Culture in order to determine the estimated level of formation of non-verbal competence. Based on the generalization of theoretical provisions and survey results, criteria and indicators for assessing the level of development of relevant skills were determined. The correspondence of the obtained indicators to the low or high level of development of non-verbal competence was established, and their impact on the effectiveness of the professional activity of a team sports coach was analyzed. Special attention was paid to the role of non-verbal competence in intercultural professional interaction, in particular in the context of communication of the coach not only with the team, but also in a foreign language with representatives of the international sports environment (colleagues, judges, athletes from other teams, etc.). The importance of mastering non-verbal means of communication for the formation of the coach's authority in the team was emphasized. Analysis of the survey results revealed an insufficient level of development of non-verbal competence in first-year students of the field of "Coaching" and their limited awareness of the basics of non-verbal interaction, which may have negative consequences for the formation of the professional culture of the future coach. As a result, the need to review and update the methods of forming non-verbal competence in the educational process of higher education is formulated.

References

Волкова Н. П. Професійно-педагогічна: навч. посібник. Київ : Вид-во «Академія», 2006. 256 c.

Галицька М.М. «Культура» та «освіта»: взаємозумовленість понять Педагогічний процес: теорія і практика, 2013. № 4. С. 28–33.

Гнатенко К.В. Аспекти формування мовної культури як складової професійної культури майбутніх фахівців Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна Серія Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, 2021. № 94. С. 53–59 DOI: 10.26565/2227-8877-2021-94-08

Живага А.В. Мовний етикет вчителя англійської мови. Науковий пошук молодих дослідників. 2013 № 7. С. 103–109.

Ковалинська І. В. Невербальна комунікація. Київ: Вид-во «Освіта України», 2014. 289 c.

Kovalenko J., Gnatenko K., Fedorenko O., Karpets L., Kovalenko R. Formation of Vocational Competence of Future Specialists in Physical Education and Sports. Pedagogika, 2021.140(4), P 220–236.

Колотій Н. В. Важливість використання невербальних засобів комунікації під час публічних виступів фахівців технічного профілю. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. 2021. № 3. С. 247–251.

Кремень В.Г. Духовність і культура суспільства визначаються розвитком освіти. Вища педагогічна школа СПВ. Університет в Б’ялостоці. Варшава, 2012. С. 45–55.

Лужецька Л. Невербальні засоби спілкування як складник мовленнєвої культури особистості. Рідне слово в етнокультурному вимірі. 2014. С. 145–150.

Ніколаєва С. Ю. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах. Київ : Ленвіт. 2015. 256 c.

Ольхович О. В. Невербальна комунікація як складова міжкультурної компетентності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2009. № 11. С. 81–90.

Осіпова Т. Ф. Невербальна комунікація та своєрідність її омовлення в українському дискурсі: феномен вербалізації невербаліки: монографія. Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2019. 389 c.

Рудницька О.П. Педагогіка:загальна і мистецька. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан 2005. 215 c.

Славова Л. Комунікативні невдачі в англомовному спілкуванні: паралінгвістичний аспект. Вісник Київського державного лінгвістичного університету. 2000. № 1. С. 144–148.

Філіпчук Г. Г. Культурологічна основа сучасної. Педагогічна і психологічна науки в Україні (до 15‑річчя АПН України). Педагогічна думка, (Т.2.) Київ: Дидактика, методика, інформаційні технології, 2007. С. 37– 45.

Портал української мови. URL: http://pravila-uk-mova.com.ua/index/movoznavstvo/0-4

Яковенко К. Є., Субіна О. О. Особливості застосування невербальних засобів ділового спілкування. URL: https://e-journals.udu.edu.ua/index.php/on/article/view/1111/1118 (дата звернення: 06.10.2024)

Downloads

Published

2025-12-02

Issue

Section

METHODOLOGICAL RESEARCH