ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ЯК РЕСУРС ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Наталія ГРИЦАК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4744-7072
  • Наталія КУЧМА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-1242-0526
  • Марія ЛЮБІНЕЦЬКА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-5674-7395
  • Олександр СТАРОСТА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4710-2982

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-21

Ключові слова:

емоційний інтелект, формування емоційного інтелекту, здобувач освіти, особистісний потенціал, освітній процес, читацька компетентність, професійна підготовка

Анотація

У статті зосереджена увага на проблемі формування емоційного інтелекту майбутніх учителів-словесників в умовах повномасштабної війни в Україні. Авторами розроблено структуру емоційного інтелекту майбутніх учителів-словесників, що складається з когнітивного, емоційно-перцептивного, рефлексивного, ціннісно-смислового, практично-діяльнісного компонентів. Зазначено, що когнітивний складник розробленої структури охоплює знання про сутність і функції емоцій, а також їх прояву у поведінці людей. Для майбутніх учителів він виявляється в умінні розуміти емоції учнів та інтерпретувати невербальні сигнали у процесі педагогічної взаємодії. Описано, що емоційно-перцептивний складник визначає здатність майбутнього вчителя сприймати розпізнавати та інтерпретувати емоційні стани учнів у процесі комунікації. Рефлексивний компонент передбачає усвідомлення майбутнім учителем власних емоційних реакцій, їх критичний аналіз і здатність до самокорекції поведінки відповідно до педагогічної ситуації. Значну увагу зосереджено на ціннісно-смисловому і практично-діяльнісному компонентах, які розкривають емоційний інтелект майбутнього учителя як ресурс стресостійкості, саморегуляції та емоційної стабільності в умовах війни. Доведено, що запропонована структура емоційного інтелекту складається зі взаємопов’язаних компонентів, що становлять цілісну, внутрішньо пов’язану та динамічну систему, яка розкриває механізми і специфіку формування емоційного інтелекту саме майбутніх учителів української та зарубіжної літератур. Проведено анкетування 30 здобувачів вищої освіти бакалаврського рівня факультету філології і журналістики Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Опитування мало на меті підтвердити, що системне читання художніх творів є важливим інструментом формування емоційного інтелекту студентів-філологів та сприяє розвитку особистісної стійкості в умовах повномасштабного вторгнення.

Посилання

Августюк М. М. Навички керування емоціями в контексті точності метакогнітивного моніторингу навчальної діяльності у студентів. Журнал сучасної психології, 2022. № 3(26). С. 10–17.

Августюк М.М. Емоційний інтелект у дискурсі точності метакогнітивного моніторингу: монографія. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2023. 374 с.

Басюк Н.А. Емоційний інтелект: становлення та розвиток поняття в зарубіжних дослідженнях. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2022. Вип. 3 (110). С. 253–266. DOI: https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(110).2022.253-266

Доброскок С.О. Розвиток емоційного інтелекту здобувачів освіти засобами мовно-літературної освіти. Педагогічна Академія: наукові записки, 2025. Вип. 21. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.16785680

Логвись О.Я. Дослідження розвитку емоційного інтелекту майбутніх педагогів у контексті освітньої євроінтеграції. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2022. Спецвипуск. С. 70–77. DOI https://doi.org/10.30970/PS.2022.spec.10

Тесленко М.М., Тесленко І.В. Емоційний інтелект у структурі саморегуляції студентів-психологів. Наукові записки. Серія: Психологія, 2024. № 1. С. 155–162. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-21

Мищишин М.М., Фечан Н.П. Особливості емоційного інтелекту студентів технічних спеціальностей. Вісник Національного університету оборони України, 2024. Вип. 6 (82). С. 76–83. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2024-82-6-76-83

Циганчук Т. В. Емоційний інтелект в структурі стресостійкості студентів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2017. № 2. С. 200–204.

Ципіна Д. С. Розвиток емоційного інтелекту студентів-економістів в процесі вивчення професійно-орієнтованої іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 61. Том 3. C. 274–281. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-3-44

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-02

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ