КОРЕЛЯЦІЯ ТАКСОНОМІЇ БЛУМА ТА СТРУКТУРНИХ МОДЕЛЕЙ ЗАНЯТЬ /LESSON FRAMEWORKS У КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ФІЛОЛОГІЇ (ПЕРЕКЛАД)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-23Ключові слова:
таксономія Блума, модель ESCAPE, структурні моделі занять, фахові компетентності, підготовка філологів-перекладачівАнотація
Дослідження присвячене аналізу кореляції між таксономією Блума та структурними моделями занять (lesson frameworks) (традиційними PPP, TTT, ESA порівняно з інноваційною моделлю ESCAPE) та оцінці ефективності останньої для розвитку фахових компетентностей майбутніх філологів-бакалаврів. Таксономія Блума розглядається як концептуальна модель, яка описує ієрархію когнітивних процесів, тоді як структурні моделі занять (lesson frameworks) виступають інструментарієм для організації навчання та розвитку мисленнєвих навичок здобувачів освіти. Методика дослідження базується на порівняльному та аналітичному підходах для виявлення точок дотичності між таксономією Блума та структурними моделями занять із використанням елементів педагогічного моделювання для адаптації моделі ESCAPE до умов вищої освіти, а також узагальнення практичного досвіду застосування цих підходів у викладанні філологічних та перекладознавчих дисциплін. Актуальність дослідження полягає у необхідності поєднання теоретичних моделей когнітивного розвитку з практичними методичними інструментами у підготовці майбутніх перекладачів-бакалаврів, оскільки сучасна компетентнісно орієнтована освіта вимагає формування не лише знань про мову та культуру, а й критичного мислення, аналітичних навичок та здатності до творчого вирішення професійних завдань. У статті аналізується, як когнітивні рівні таксономії Блума можуть бути систематично відображені на етапах традиційних (PPP, ESA) та комунікативних/завданнях (TTT, TBL) структур занять. Модель ESCAPE розглядається як сучасний підхід до навчання мов, що акцентує увагу на комунікації, використанні технологій та розвитку критичного мислення. Інтеграція таксономії Блума в модель ESCAPE покращує баланс між формально- та змістово-орієнтованими завданнями у підготовці перекладачів-філологів на рівні бакалаврату, сприяючи розвитку когнітивних навичок вищого рівня, зокрема аналізу, оцінювання та творчості у перекладацьких завданнях. Використання інтегрованого підходу забезпечує більш послідовний, цікавий та ефективний навчальний процес порівняно з окремим застосуванням структур занять або таксономії Блума.
Посилання
Razmjoo S.A., Kazempourfard E. On the representation of Bloom’s revised taxonomy in Interchange course books. Teaching English as a Second Language Quarterlу (Journal of Teaching Language Skills), 2012. Volume 31, Issue 1. P. 171–204. DOI: 10.22099/jtls.2012.336
Niazi, Salma; Lodhi, Farida Azim; Mahmood, Huma. A critical study about the effects of Bloom’s taxonomy in the context of English language teaching at university level. Journal of Educational Research, 2021. Volume 4, № 2. DOI: 10.52337/pjer.v4i2.178
Мочалова Н.С., Мочалов Д.Є. Перехід від «застосування» до вищих рівнів таксономії Блума в навчанні фонетики. Гуманітарний вісник НУК. 2022. Вип. 14. С. 13–15.
Мочалова Н.С., Мочалов Д.Є. Реалізація принципів таксономії Блума у виборі навчальних цілей в навчанні фонетики англійської мови. 2021. С. 63–68. URL: https://rep.nuos.edu.ua/server/api/core/bitstreams/31ba12ba-1f97-4e18-8772-4989cf92c3d4/content
Панасюк Ю.В. Особливості використання таксономії Б. Блума у контексті розвитку когнітивних навичок студентів на заняттях з англійської мови у вищих навчальних закладах. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2023. № 60. Т. 2. С. 24–27.
Bloom B.S. (Ed.). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay,1956. 428 p.
Anderson L.W., Krathwohl D.R. (Eds.). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2001. 352 p.
Борисова О.О. Таксономія Блума як інструмент розвитку критичного мислення у здобувачів вищої юридичної освіти. Нове українське право. 2022. № 2. С. 127–134. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.18
Іваніга О.В. Тарасенко С.Є. Застосування таксономії Блума під час викладання англійської мови студентам ЗВО економічних спеціальностей. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. № 18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15586902
Harmer J. The Practice of English Language Teaching (4th ed.). London, UK: Pearson, 2007. 448 p.
Richards J.C., Rodgers T.S. Approaches and Methods in Language Teaching (3rd ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2014. 410 p.
Scrivener J. Learning Teaching (3rd ed.). London, UK: Macmillan, 2011. 436 p.
Nunan D. Task-Based Language Teaching. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2004. 222 p.
Willis J., Willis D. Doing Task-Based Teaching. Oxford, UK: Oxford University Press, 2013. 294 p.
Thornbury S. How to Teach Speaking. London, UK: Longman, 2011. 156 p.
Coyle D., Hood P., Marsh D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010. 187 p.
González Davies M. Multiple Voices in the Translation Classroom: Activities, Tasks and Projects. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing, 2004. 259 p.
Kiraly D., Massey G. Towards Authentic Experiential Learning in Translator Education (2nd ed.). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2019. URL: https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-5275-4081-1-sample.pdf
Littlewood W. The task-based approach: Some questions and suggestions. ELT Journal, 58(4), 319–326. https://doi.org/10.1093/elt/58.4.319
Nord C. Text Analysis in Translation: Theory, Methodology, and Didactic Application. Amsterdam, Netherlands: Rodopi, 2005. 274 p.Musdariah A., Anas I., Muchtar N. From ESA to ESCAPE: A conceptual model for teaching English in vocational higher education. International Journal of Research Studies in Language Learning, 2016. № 5(4). Р. 53–65.
Міністерство освіти і науки України. Освітньо-професійна програма вищої освіти «Англійська мова та переклад; німецька мова; література країн, мови яких вивчаються». Розроблено Кременчуцьким національним університетом імені Михайла Остроградського. Кременчук, 2025. 23 с. URL: https://www.kdu.edu.ua/new/OPP/OPP_B11_bak_2025.pdf
Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 035 «Філологія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Київ, 2019. 19 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/035-Filolohiya-bakalavr.28.07-1.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.









