CORRELATION BETWEEN BLOOM’S TAXONOMY AND LESSON FRAMEWORKS IN THE CONTEXT OF BACHELORS OF PHILOLOGY (TRANSLATION) TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-23Keywords:
Bloom’s taxonomy, ESCAPE model, lesson frameworks, professional competences, training of philologists-translatorsAbstract
The focus of this research is to analyse the correlation between Bloom’s taxonomy and lesson frameworks (traditional PPP, TTT, ESA compared to the innovative ESCAPE model) and to evaluate the effectiveness of the latter for developing the professional competencies of future bachelor’s degree philologists. Bloom’s taxonomy is considered a conceptual model that describes the hierarchy of cognitive processes. At the same time, lesson frameworks serve as a tool for organising learning and developing students’ thinking skills. The research methodology is based on comparative and analytical approaches to identify touchpoints between Bloom’s taxonomy and lesson frameworks, using elements of pedagogical modelling to adapt the ESCAPE model to the conditions of higher education, as well as generalising the practical experience of applying these approaches in teaching philological and translation studies disciplines. The relevance of the research lies in the need to combine theoretical models of cognitive development with practical methodological tools in the training of future bachelor’s degree translators. The article analyses how the cognitive levels of Bloom’s taxonomy can be systematically reflected in the stages of traditional (PPP, ESA) and communicative/task-based (TTT, TBL) lesson frameworks. The ESCAPE model is considered a modern approach to language teaching that focuses on communication, technology use, and critical thinking development. Integrating Bloom’s taxonomy into the ESCAPE model improves the balance between formal and content-oriented tasks in the training of translators and philologists at the bachelor’s level, contributing to the development of higher-level cognitive skills, in particular analysis, evaluation, and creativity in translation tasks. Using an integrated approach ensures a more consistent, engaging, and effective learning process compared to the separate application of lesson structures or Bloom’s taxonomy.
References
Razmjoo S.A., Kazempourfard E. On the representation of Bloom’s revised taxonomy in Interchange course books. Teaching English as a Second Language Quarterlу (Journal of Teaching Language Skills), 2012. Volume 31, Issue 1. P. 171–204. DOI: 10.22099/jtls.2012.336
Niazi, Salma; Lodhi, Farida Azim; Mahmood, Huma. A critical study about the effects of Bloom’s taxonomy in the context of English language teaching at university level. Journal of Educational Research, 2021. Volume 4, № 2. DOI: 10.52337/pjer.v4i2.178
Мочалова Н.С., Мочалов Д.Є. Перехід від «застосування» до вищих рівнів таксономії Блума в навчанні фонетики. Гуманітарний вісник НУК. 2022. Вип. 14. С. 13–15.
Мочалова Н.С., Мочалов Д.Є. Реалізація принципів таксономії Блума у виборі навчальних цілей в навчанні фонетики англійської мови. 2021. С. 63–68. URL: https://rep.nuos.edu.ua/server/api/core/bitstreams/31ba12ba-1f97-4e18-8772-4989cf92c3d4/content
Панасюк Ю.В. Особливості використання таксономії Б. Блума у контексті розвитку когнітивних навичок студентів на заняттях з англійської мови у вищих навчальних закладах. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2023. № 60. Т. 2. С. 24–27.
Bloom B.S. (Ed.). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay,1956. 428 p.
Anderson L.W., Krathwohl D.R. (Eds.). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2001. 352 p.
Борисова О.О. Таксономія Блума як інструмент розвитку критичного мислення у здобувачів вищої юридичної освіти. Нове українське право. 2022. № 2. С. 127–134. DOI: https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.18
Іваніга О.В. Тарасенко С.Є. Застосування таксономії Блума під час викладання англійської мови студентам ЗВО економічних спеціальностей. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. № 18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15586902
Harmer J. The Practice of English Language Teaching (4th ed.). London, UK: Pearson, 2007. 448 p.
Richards J.C., Rodgers T.S. Approaches and Methods in Language Teaching (3rd ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2014. 410 p.
Scrivener J. Learning Teaching (3rd ed.). London, UK: Macmillan, 2011. 436 p.
Nunan D. Task-Based Language Teaching. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2004. 222 p.
Willis J., Willis D. Doing Task-Based Teaching. Oxford, UK: Oxford University Press, 2013. 294 p.
Thornbury S. How to Teach Speaking. London, UK: Longman, 2011. 156 p.
Coyle D., Hood P., Marsh D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010. 187 p.
González Davies M. Multiple Voices in the Translation Classroom: Activities, Tasks and Projects. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing, 2004. 259 p.
Kiraly D., Massey G. Towards Authentic Experiential Learning in Translator Education (2nd ed.). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2019. URL: https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-5275-4081-1-sample.pdf
Littlewood W. The task-based approach: Some questions and suggestions. ELT Journal, 58(4), 319–326. https://doi.org/10.1093/elt/58.4.319
Nord C. Text Analysis in Translation: Theory, Methodology, and Didactic Application. Amsterdam, Netherlands: Rodopi, 2005. 274 p.Musdariah A., Anas I., Muchtar N. From ESA to ESCAPE: A conceptual model for teaching English in vocational higher education. International Journal of Research Studies in Language Learning, 2016. № 5(4). Р. 53–65.
Міністерство освіти і науки України. Освітньо-професійна програма вищої освіти «Англійська мова та переклад; німецька мова; література країн, мови яких вивчаються». Розроблено Кременчуцьким національним університетом імені Михайла Остроградського. Кременчук, 2025. 23 с. URL: https://www.kdu.edu.ua/new/OPP/OPP_B11_bak_2025.pdf
Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 035 «Філологія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Київ, 2019. 19 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/035-Filolohiya-bakalavr.28.07-1.pdf










