РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ УРБАНІСТИЧНОГО ПРОСТОРУ В РОМАНІ «МАНГЕТТЕН» ДЖОНА ДОС ПАССОСА: АНТРОПОЛОГІЧНА Й ЕКОКРИТИЧНА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-24Ключові слова:
американський модернізм, урбаністичний простір, образ міста Нью-Йорка, літературна антропологія, екокритика, символіка кольору, природне/культурне, індивідуальне/масовеАнотація
Статтю присвячено дослідженню репрезентації урбаністичного простору в романі «Мангеттен» («Manhattan Transfer») визначного американського письменника-модерніста Дж. Дос Пассоса (18961970). Роман був опублікований у 1925 р. й визнаний одним із ключових художніх творів початку ХХ ст., проте в літературознавстві вкрай мало праць, присвячених його вивченню, і переважно в контексті наратології та інтермедіальності. Об’єктом нашого дослідження став роман у перекладі українською Марії Лисиченко, опублікований під назвою «Менгеттен» на початку 1933 р. в орфографії відомого українського правопису 1928 р., позбавленого штучно нав’язаних «зросійщених» мовних норм. Метою розвідки є переосмислення порушеної у творі проблематики з перспективи сучасної екокритики та літературної антропології. Місцем дії найвідоміших романів Дос Пассоса є великі американські міста, насамперед Нью-Йорк і Чикаго, проте автора можна класифікувати як антиурбаніста через зображення недоліків мегаполісів на початку ХХ ст. (побічні ефекти індустріалізації, наслідки стрімкого розвитку прогресу, збільшення розриву між рівнем життя бідних і багатих, криза культури, перенаселення, жахливі умови праці, втрата сенсу життя та ціннісних орієнтирів тощо). Основним для модерністської літератури був конфлікт між вірою у прогрес та страх перед дегуманізацією, тож утілення цієї дихотомії було теж проаналізовано. Також стрімкий розвиток міст спричинив утвердження радикального індивідуалізму, що підсилювалося конфліктом із новим феноменом – «людиною маси». На прикладі досліджуваного роману встановлено, як урбанізований простір мегаполісу дуже швидко поглинає та усереднює усіх, хто з такими зусиллями і величезними надіями на краще життя потрапив до Нью-Йорка. Окрему увагу приділено вивченню символіки та функції кольорів, звуків, запахів, аналізу описів урбаністичних ландшафтів та нечисленних природних об’єктів.
Посилання
Баррі П. Вступ до теорії: літературознавство та культурологія / пер. з англ. О. Погинайко. Київ : Смолоскип, 2008. 360 с.
Варнацька Г. Передумови модифікації темпоральної структури модерністської прози ХХ ст. Збірник наукових праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2012. Вип. 1. С. 266–271.
Дос Пассос, Дж. Менгеттен (Твори. Т. 2) / перекл. М. Лисиченко ; за ред. В. Мисика. Київ ; Харків : Література і мистецтво, 1933. 268 с.
Хоміченко В.В. Композиційні типи поліфонічної оповіді в романах модернізму. Мова і Культура. 2014. Вип. 17. Т. V(173). С. 257–263.
Beeston A.A. «Leg Show Dance» in a Skyscraper: The Sequenced Mechanics of John Dos Passos’s Manhattan Transfer. PMLA. 2016. Vol. 131(3). P. 636–651.
Brøgger F.C. The Cultural Contamination of the Language of Nature: Dos Passos’ Manhattan Transfer and Jeffers’ Nature Poems. Nordlit: Tidsskrift i Litteratur Og Kultur. 2009. Vol. 24. P. 135–149.
Geyh P.E. From Cities of Things to Cities of Signs: Urban Spaces and Urban Subjects in «Sister Carrie» and «Manhattan Transfer». Twentieth Century Literature. 2006. Vol. 52. No. 4. P. 413–442.
Keunen B. The Plurality of Chronotopes in the Modernist City Novel: The Case of Manhattan Transfer. English Studies. 2001. Vol. 82.5. P. 420–436.
McKee A.R. «Kerist I wish I was a skyscraper»: John Dos Passos’ Manhattan Transfer, skyscrapers and the predatory modern city. Journal of Urban Cultural Studies. 2018. Vol. 5(1). P. 53–71.
Mickalites C.J. Manhattan Transfer, Spectacular Time, and the Outmoded. Arizona Quarterly: A Journal of American Literature, Culture, and Theory. 2011. Vol. 67(4). P. 59–82.
Mráz A.G. The City as a Vacuous Common Place / Space in John Dos Passos’s Manhattan Transfer. The AnaChronisT. 2007–2008. Vol. 13. P. 66–88.
Palencia E.S. «City of Destruction: Representation of New York City in John Dos Passos Manhattan Transfer». URL: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/39390/TFG_F_2019_85.pdf?sequence=2&isAllowed=y (дата звернення: 27.09.2025)
Petrovic P. «To Get to the Center»: Recovering the Marginalized Woman in John Dos Passos’s Manhattan Transfer. Studies in American Naturalism. 2009. Vol. 4(2). P. 152–72.
Wagner-Martin L. The Routledge Introduction to American Modernism. Routledge, 2016. https://doi.org/10.4324/9781315726830
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.









