ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ДИДАКТИЧНОЇ ЛЕКСИКИ В СПЕЦІАЛЬНИХ ТЕКСТАХ

Автор(и)

  • Ольга ПЛАВУЦЬКА
  • Наталія ПАСІЧНИК

DOI:

https://doi.org/10.25128/2304-1222.20.51.08

Ключові слова:

дидактична лексика, спеціальний текст, сумісність, валентність

Анотація

У статті проаналізовано поєднання як спосіб функціонування дидактичної лексики у спеціальних текстах. аналізуються погляди провідних лінгвістів, проводяться паралелі між сумісністю та валентністю як маркерами функціонування професійної лексики в освітній галузі. Відзначено, що в навчальному процесі текст функціонує як основна одиниця спілкування і, обслуговуючи сферу організованого навчання, виконує властиві лише йому функції, а саме інформаційну, розвивально-виховну, трансформаційну дидактичну. Вказано, що лексичний склад наукового тексту, до якого належать окремі види дидактичних текстів, містить загальновживані слова, терміни та слова загальнонаукової комунікації. Особливістю лексичного складу дидактичного тексту є те, що дидактичні терміни мають властивість переходити до групи слів загальної мови і навпаки, що свідчить про незавершеність формування дидактичної терміносистеми, її відкритість до залучення нових терміноодиниць. Підтверджено, що двобічність функціонування дидактичного тексту (як джерело і засіб педагогічного спілкування) свідчить про його універсальність, а відтак створює умови для аналізу особливостей лексичних одиниць у дидактичних текстах під різним кутом зору. Зроблено висновок, що сполучуваність як маркер функціонування спеціальних текстів потребує подальшого дослідження.

Посилання

Ur, P. A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Василько, З. Значення слова і контекст. «Вісник Львівського університету. Серія Філологія». 2004. Вип. 43 (ч. 1). Львів. 244–250 [Vasil'ko Z. Znachennya slova і kontekst. “Vіsnik L'vіvs'kogo unіversitetu. Serіya Fіlologіya”. 2004. Vip. 43 (ch. 1). L'vіv. 244–250].

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання, наук. ред. С.Ю. Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003 [Zahal'noyevropeys'kі rekomendacіyi z movnoyi osvіti: vivchennya, vikladannya, ocіnyuvannya, nauk. red. ukraїns'kogo vidannya S. Yu. Nіkolayeva. Kiyiv: Lenvіt, 2003].

Кличков, Г. С., Шварц, Е. Д. Семантические признаки : роль в текстообразовании, B: Семантические признаки и их реализация в тексте. Сборник научных трудов. Волгоград: ВГПИ им. А. С. Серафимовича, 1986. 3–12 [Klichkov, G. S., Shvarts, E. D. Semanticheskie priznaki: rol' v tekstoobrazovanii. V: Semanticheskie priznaki i ih realizaciya v tekste. Sbornik nauchnyh trudov. Volgograd: VGPI im. A. S. Serafimovicha, 1986. 3–12].

Кочерган, М. П. Слово і контекст (лексична сполучуваність і значення слова). Львів: Вища школа, 1980 [Kochergan, M. P. Slovo і kontekst (leksichna spoluchuvanіst' і znachennya slova). L'vіv: Vishcha shkola, 1980].

Куликова, И. С. Сочетание слов как минимальный контекст лексического значення слова. Ленинград: ЛГПИ, 1973. – С. 39 [Kulikova, I. S. Sochetanie slov kak minimal'nyj kontekst leksicheskogo znachennya slova. Leningrad: LGPI, 1973].

Самосенкова, Т. В. Текст в качестве единицы обучения и профессионального речового развития иностранных студентов. «Русская филология. Украинский вестник». 2007. № 4 (34). 78–83 [Samosenkova T. V. Tekst v kachestve edinicy obucheniya i professional'nogo rechovogo razvitiya inostrannyh studentov. „Russkaya filologiya. Ukrainskij vestnik”. 2007. № 4 (34). 78–83].

Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія, (ред.) О.Селіванова. Полтава: Довкілля – Київ 2006 [Suchasna lіnhvіstika: termіnologіchna enciklopedіya, (ed.) O. Selіvanova. Poltava: Dovkіllya – Kiyiv, 2006].

Шубова, Н. А. Об исследовании лексических подсистем язика. Москва, 1970 [Shubova, N. A. Ob issledovanii leksicheskikh podsistem yazika. Moskva 1970].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-19

Номер

Розділ

Статті