ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ДИДАКТИЧНОЇ ЛЕКСИКИ В СПЕЦІАЛЬНИХ ТЕКСТАХ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2304-1222.20.51.08Keywords:
didactic vocabulary, special text, compatibility, valenceAbstract
The article analyzes the combination as a way of functioning of didactic vocabulary in special texts. the views of leading linguists are analyzed, parallels between compatibility and valence are drawn as markers of the functioning of professional vocabulary in the field of education. It is noted that in the educational process the text functions as the main unit of communication and, serving the sphere of organized learning, performs its inherent functions, namely information, developmental, transformational didactic. It is indicated that the lexical structure of a scientific text, which includes certain types of didactic texts, contains commonly used words, terms and words of general scientific communication. The peculiarity of the lexical composition of the didactic text is that didactic terms have the property to move to a group of words of common language and vice versa, which indicates the incompleteness of the didactic terminology, its openness to attract new terms. It is confirmed that the two-sided functioning of the didactic text (as a source and means of pedagogical communication) testifies to its universality, and thus creates conditions for the analysis of features of lexical units in didactic texts from different angles. It is concluded that compatibility as a marker of the functioning of special texts requires further research.
References
Ur, P. A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Василько, З. Значення слова і контекст. «Вісник Львівського університету. Серія Філологія». 2004. Вип. 43 (ч. 1). Львів. 244–250 [Vasil'ko Z. Znachennya slova і kontekst. “Vіsnik L'vіvs'kogo unіversitetu. Serіya Fіlologіya”. 2004. Vip. 43 (ch. 1). L'vіv. 244–250].
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання, наук. ред. С.Ю. Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003 [Zahal'noyevropeys'kі rekomendacіyi z movnoyi osvіti: vivchennya, vikladannya, ocіnyuvannya, nauk. red. ukraїns'kogo vidannya S. Yu. Nіkolayeva. Kiyiv: Lenvіt, 2003].
Кличков, Г. С., Шварц, Е. Д. Семантические признаки : роль в текстообразовании, B: Семантические признаки и их реализация в тексте. Сборник научных трудов. Волгоград: ВГПИ им. А. С. Серафимовича, 1986. 3–12 [Klichkov, G. S., Shvarts, E. D. Semanticheskie priznaki: rol' v tekstoobrazovanii. V: Semanticheskie priznaki i ih realizaciya v tekste. Sbornik nauchnyh trudov. Volgograd: VGPI im. A. S. Serafimovicha, 1986. 3–12].
Кочерган, М. П. Слово і контекст (лексична сполучуваність і значення слова). Львів: Вища школа, 1980 [Kochergan, M. P. Slovo і kontekst (leksichna spoluchuvanіst' і znachennya slova). L'vіv: Vishcha shkola, 1980].
Куликова, И. С. Сочетание слов как минимальный контекст лексического значення слова. Ленинград: ЛГПИ, 1973. – С. 39 [Kulikova, I. S. Sochetanie slov kak minimal'nyj kontekst leksicheskogo znachennya slova. Leningrad: LGPI, 1973].
Самосенкова, Т. В. Текст в качестве единицы обучения и профессионального речового развития иностранных студентов. «Русская филология. Украинский вестник». 2007. № 4 (34). 78–83 [Samosenkova T. V. Tekst v kachestve edinicy obucheniya i professional'nogo rechovogo razvitiya inostrannyh studentov. „Russkaya filologiya. Ukrainskij vestnik”. 2007. № 4 (34). 78–83].
Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія, (ред.) О.Селіванова. Полтава: Довкілля – Київ 2006 [Suchasna lіnhvіstika: termіnologіchna enciklopedіya, (ed.) O. Selіvanova. Poltava: Dovkіllya – Kiyiv, 2006].
Шубова, Н. А. Об исследовании лексических подсистем язика. Москва, 1970 [Shubova, N. A. Ob issledovanii leksicheskikh podsistem yazika. Moskva 1970].