ХУДОЖНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ЯК ОБ’ЄКТ ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОГО ДОСЛІДЖЕННЯ: МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРЕДМЕТИЗАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2023-55-1

Ключові слова:

літературний твір, художня інтерпретація, рецептивна естетика, онтологічна герменевтика, філософія діалогу, літературна критика

Анотація

У статті розглядаються шляхи літературознавчої предметизації художньої інтерпретації, характеризуються основні вектори обґрунтування методологічних засад пізнання цього явища в контексті сучасного гуманітарного знання й, зокрема, теорії літератури. Як продуктивні щодо дослідження художньої інтерпретації методологічних площин визначаються взаємозв’язки між онтологічною герменевтикою, філософією діалогу та літературною антропологією. Серед арсеналу літературознавчих методів найбільш перспективними в плані вирішення зазначеної проблеми виявляються рецептивна естетика, генетично пов’язана із літературознавчою феноменологією, та постструктуралістська парадигма, в межах якої особливого значення набувають концепція множинності інтерпретацій та інтермедіальні студії. У статті визначається роль художньої інтерпретації у структурі буття літературного твору, що постає у множинності процесів творення і відтворення (сприйняття, розуміння, інтерпретації). Ці процеси, не підлягаючи стовідсотковій обсервації внаслідок своєї чисельності й приватності, передбачають діалогічну взаємодію багатьох людей, які беруть участь у своєрідній культурній естафеті, залучаючись до збереження, оновлення й відтворення традиції читання і літературно-художньої творчості. У зазначеній системі координат кожний художній твір може бути охарактеризований як художня інтерпретація попереднього твору, а ідеальний читач – це автор художньої інтерпретації, тобто нового твору, що, своєю чергою, стає об’єктом інтерпретації, запрошує інших читачів/авторів до буття/розуміння у просторі інтерпретації та її інтерсуб’єктивної перевірки.

Посилання

Астрахан Н.І. Буття літературного твору: Аналітичне та інтерпретаційне моделювання : монографія. Київ : Академвидав, 2014. 432 с. (Серія «Монограф»).

Бахтін М. Висловлювання як одиниця мовленнєвого спілкування. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. Львів : Літопис, 1996. С. 406–415.

Врубель Лукаш. Герменевтика. Література. Теорія. Методологія / пер. з польськ. С. Яковенка; упорядк. і наук. ред. Д. Уліцької. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. С. 56–113.

Ґадамер Г.-Ґ. Герменевтика і поетика. Київ : Юніверс, 2001. 288 с.

Гайдеґґер Мартін. Дорогою до мови / пер. з нім. В. Кам’янець. Львів : Літопис, 2007. 232 с.

Герменевтика і проблеми літературознавчої інтерпретації : монографія / за ред. Р. Гром’яка. Тернопіль : Редакційно-видавничий відділ ТНПУ, 2006. 286 с.

Іванишин В.П. Нариси з теорії літератури : навчальний посібник / упоряд. тексту П.В. Іванишина. Київ : ВЦ «Академія», 2010. 256 с. (Серія «Альма матер»).

Квіт С. Виміри філософської герменевтики. Слово і час. Київ : Фенікс, 2007. № 5. С. 17–27.

Левко У.Е. Герменевтичні аспекти кіноінтерпретації художнього твору (на матеріалі екранізації художньої прози Станіслава Лема) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.06 «Теорія літератури». Тернопіль, 2010. 20 с.

Лімборський І. Транслаторика в контексті проблем літературознавчої компаративістики: рецепція – інтерпретація – реінтерпретація. Біблія і культура. 2016. № 17. С. 79–84.

Матвійчук У. Перспективи інтерпретації літературних творів крізь призму музики. Слово і час. 2016. № 1. С. 80–86.

Рікер П. Про інтерпретацію. Після філософії: кінець чи трансформація? / упоряд. К. Байнес. Київ : Четверта хвиля, 2000. С. 312–333.

Сивокінь Г.М. У вимірах сприймання. Теоретичні проблеми художньої літератури, її історії та функцій. Київ : Фенікс, 2006. 304 с.

Фуко М. Герменевтика суб’єкта. Курс лекцій у Коллеж де Франс, 1982. Витримки. URL : http://socio.125mb.com/mishel-fukogermenevtika-subekta-22531.html (дата звернення: 17.03.2023).

Червинська О.В. Рецептивна поетика: Історико-методологічні та теоретичні засади. Чернівці : Рута, 2001. 56 с.

Barthés R. Critique et vérité. Paris : Editions du Seuil, 1966. 79 p.

Nauman M. Autor – Adressat – Leser. Weimarer Beiträge. 1971/11. S. 163–169.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-25

Номер

Розділ

Статті