ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ МАЛОЇ ПРОЗИ ВОЛОДИМИРА ҐЖИЦЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-8Ключові слова:
жанр, мала проза, модернізм, новела, оповідання, поетика, художній дискурс, художній світАнотація
У розвідці досліджено розповідну структуру малої прози Володимира Ґжицького в контексті розвитку української прози ХХ ст., окреслено ідейно-тематичну й жанрово-стильову своєрідність прозових творів письменника, показано їхні структурні особливості, охарактеризовано типологічні персонажні групи, указано на автобіографічний характер малої прози автора, досліджено сюжетно-композиційну майстерність митця, розкрито особливості художнього часу і простору малої прози автора як важливого жанрового чинника. Значну увагу зосереджено на характеристиці жанрового розмаїття малих епічних форм Володимира Ґжицького, розкриттю концепції особистості автора та її втілення у художній творчості митця. Доведено, що синтез різних родо-жанрових ознак спричиняє виникнення нових жанрових різновидів малої прози у творчості письменника. Творчість В. Ґжицького розглядається в аспекті родо-жанрової динаміки на основі виявлення тенденцій ліризації висловлювання, а також характеру його функціонування у малій прозі письменника. Указано на те, що характерною жанровою своєрідністю прози Володимира Ґжицького раннього періоду є його трансформований різновид малої епічної форми – новели й оповідання, у яких митець поєднав їхні жанрові ознаки, наповнивши нову жанрову модель проникливими живописними деталями, лейтмотивами, нюансами у відтворенні переживань, настроїв персонажів. Зауважено, що у творчості митця значне місце відводиться жанру лаконічної, ескізно-етюдної новели, побудованої на емоційній експресії. При цьому відбувається ліризація розповіді, яку веде гомодієгетичний наратор, інколи ліричний суб’єкт, персонаж-свідок. Саме тому сюжети прозових творів письменника відзначаються динамічною дією, несподіваною розв’язкою, ускладненою композицією. Окреслено новаторство В. Ґжицького у творенні малих прозових жанрів, схарактеризовано єдність стилю автора у творах різних жанрів, розкрито його роль і місце в українському загальнолітературному процесі.
Посилання
Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. Київ : Наукова думка, 1994. 160 с.
Павличко Д. Біля мужнього світла. Київ : Рад. літературознавство, 1988. 330 с.
Денисюк І. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. Львів : Академічний Експрес, 1999. 280 с.
Дубина М. Проблеми становлення й тенденції розвитку малої прози Західної України (20–30-ті роки ХХ ст.) : автореф. дис. … д-ра філол. наук : 10.01.01. Київ, 1997. 50 с.
Ґжицький В. Цісарське право. Оповідання. Харків ; Одеса : Державне видавництво України, 1931. 201 с.
Бровко О. Новела в структурі української прози: модифікації та функції : монографія. Луганськ : ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2011. 400 с.
Ґжицький В. Лось. Оповідання. Львів : Каменяр, 1966. 33 с.
Ґжицький В. Помста. Оповідання. Львів : Каменяр, 1960. 58 с.