ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 6-МУ КЛАСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-29

Ключові слова:

медіаосвіта, медіаграмотність, медіатекст, міжпредметні зв’язки, урок літератури, шкільний підручник, учень, читач

Анотація

У статті схарактеризовано ключову роль формування медіаграмотності сучасної молоді в освітньому середовищі. Проаналізовано низку наукових досліджень із теорії та практики медіаосвіти українських та закордонних учених. На основі цього розкрито змістове наповнення поняття «медіаграмотність». Акцентовано увагу на уроках української літератури, а саме на можливостях, які з’являються за якісної підготовки та співпраці педагога й учня. Використання міжпредметних зв'язків у навчальному процесі визначено як ефективний шлях формування медіаграмотності школярів. Підкреслено важливе місце підручника на уроці як основного джерела інформації та одного із засобів реалізації міжпредметних зв'язків. Досліджено навчально-методичне забезпечення з української літератури для 6-го класу Нової української школи та продемонстровано наявність рекомендацій до застосування міжпредметних зв’язків, зокрема у модельних навчальних програмах (авторських колективів М. Чумарної, Н. Пастушенко та Т. Яценко, В. Пахаренко, О. Слижук) та наявність відповідної системи медіатекстів, вправ, ілюстративних матеріалів у шкільному підручнику «Українська література для 6 класу» (авторського колективу О. Калинич, С. Дячок за ред. Ю. Ковбасенка). На основі цього виокремлено найпоширеніші навчальні дисципліни, з якими можна проводити паралелі під час вивчення української літератури, а саме: українська мова, зарубіжна література, усі види мистецтва, природознавство, основи здоров’я, географія, трудове навчання, історія, математика та інформатика, релігієзнавство, психологія тощо. Зауважено, що автори О. Калинич та С. Дячок мають на меті сприяти розвитку системного мислення, творчої уяви, здатності до виокремлення та узагальнення, критичного мислення, глибокого світосприймання та формування власної картини світу. Доведено, що аналізований підручник є ефективним засобом у процесі формування медіаграмотності шестикласників під час реалізації міжпредметних зв’язків, які забезпечують поглиблення вивченого, узагальнення та систематизацію матеріалу з усіх предметів учнями.

Посилання

Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід : навчально-методичний посібник / О.Т. Баришполець та ін. Київ : Міленіум, 2010. 440 c.

Іванов В.Ф., Волошенюк О.В. Медіаосвіта та медіаграмотність : підручник / за наук. ред. В.В. Різуна. Київ : Центр вільної преси, 2012. 352 с.

Калинич О., Дячок С. Українська література : підручник для 6 кл. закл. заг. серед. освіти. Тернопіль : Астон, 2023. 304 с.

Коропатник М. Медіаосвіта в Україні: історія і сьогодення. Сіверянський літопис. 2016. № 3. С. 159–174.

Моторіна В.Г. Міжпредметні зв’язки як головна умова професійної підготовки вчителя математики. Педагогічні науки. 2002. Вип. 27. С. 158–162.

Пометун О.І. Розвиток критичного мислення і медіаграмотності учнів: потенціал і проблеми. Вісник Польсько-української науково-дослідної лабораторії дидактики імені Я.А. Коменського. Актуальні проблеми сучасної психодидактики: філософські, психологічні та педагогічні аспекти : матеріали 4 Міжнар. наук.-практ. конф. Умань, 2020. C. 105–109.

Савченко О.Я. Міжпредметні зв’язки як ресурс реалізації компетентнісного підходу на уроках літературного читання. Український педагогічний журнал. 2017. № 2. С. 48–57.

Чумарна М.І., Пастушенко Н.М. Українська література. 5–6 класи: модельна навчальна програма. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Movno-literat.osv.hal/Ukr.lit.5-6-kl.Chumarna.Pastushenko.07.09.pdf.

Шацька Н. Міжпредметні зв’язки на уроках української літератури як засіб формування ключових компетентностей школярів в умовах упровадження концепції нової української школи. Нова педагогічна думка. 2018. № 2(94). С. 100–104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2018_2_28.

Шуляр В.І. Стратегії літературної освіти школярів у системі профільного навчання : монографія. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2010. С. 45.

Яценко Т.О. Українська література. 5–6 класи: модельна навчальна програма. Київ : Педагогічна думка, 2021. 64 с.

Considine D. Media Education in United States of America. Educating for Media and the Digital Age. Country Reports. Austrian Federal Ministry of Education and Cultural Affairs & UNESCO, 1999. P. 125–128.

Worsnop C. Screening Images: Ideas for Media Education. Mississauga: Wright Communication, 1994. 180 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-09

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ СТУДІЇ