ЗАСТОСУВАННЯ ФРАҐМЕНТІВ ФІЛЬМІВ ДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ НАВЧАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Autor/innen

  • Світлана КРАВЕЦЬ Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4502-0921

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-24

Schlagworte:

міжкультурна комунікація, культурна компетентність, освіта, фільм

Abstract

У сучасному глобалізованому світі міжкультурна компетентність стає дедалі важливішою для ефективного спілкування в різноманітних культурних контекстах. Розуміння студентами та повага до культурних відмінностей сприяють розвитку емпатії, покращенню комунікативних навичок, готують їх до роботи в міжнародному середовищі. Одним з інноваційних підходів до формування міжкультурної компетентності в освітніх закладах є використання фраґментів фільмів. Фільми надають багатий, реалістичний опис культурних взаємодій, цінностей і конфліктів, що дозволяє студентам спостерігати й аналізувати культурну динаміку. У статті досліджено використання фраґментів фільмів у навчанні міжкультурної комунікації, підкреслено їхній потенціал зробити культурну освіту водночас цікавою та результативною. Завдяки ретельно підібраним сценам викладачі можуть ознайомити студентів із різними культурними перспективами, стимулювати критичне мислення та заохочувати до обговорення культурних норм і цінностей. Основні стратегії включають контекстуалізацію перед переглядом, керовані дискусії, рольові ігри та рефлексійні письмові завдання. У статті також подано практичні приклади фільмів, що ілюструють конкретні міжкультурні теми, зокрема: «Труднощі перекладу» – для теми культурного шоку, «Моє велике грецьке весілля» – для питання сімейних цінностей, «Прощання» – для розбіжностей у вираженні емоцій у східних і західних культурах, «У гонитві за щастям» – для перетину раси, класу та культури, «Останній самурай» – для історичних культурних конфліктів, а також «Схід – це Схід» – для міжгенераційних і культурних зіткнень в іммігрантських родинах тощо. Завдяки таким методам фраґменти фільмів стають цінним педагогічним інструментом, який дозволяє студентам наочно ознайомитися з тонкощами міжкультурної комунікації. Такий підхід не лише збагачує мовне навчання, а й розширює світогляд студентів, готує їх до взаємодії в різноманітних соціальних і професійних середовищах. Стаття завершується рекомендаціями щодо інтеграції фраґментів фільмів у навчальні програми та пропозиціями для подальших досліджень ролі мультимедіа в міжкультурній освіті.

Literaturhinweise

Brown C.W. Critical visual literacy and intercultural learning in English foreign language education. University of Stavanger, 2021. P. 112–130.

Hall E.T. Beyond culture. Garden City, New York : Doubleday, 1976. 320 p.

Gudykunst W.B., Kim Y.Y. Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. 7th ed. New York : McGraw-Hill Education, 2017. 400 p.

Rao Q., Chen R. Intergenerational ambivalence and negotiations: Malaysian Chinese family dynamics in the film The Journey. Mandarinable : Journal of Chinese Studies. 2022. № 5 (1). P. 50–65. URL: https://www.researchgate.net/publication/375216965_Intergenerational_Ambivalence_and_Negotiations_Malaysian_Chinese_Family_Dynamics_in_the_Film_The_Journey.

Fleming M. Arts, language and intercultural education. Language Teaching Research. 2021. № 25 (6). P. 821–835. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/13621688211044244.

Pekrun R., Linnenbrink-Garcia L. International handbook of emotions in education. New York : Routledge, 2014.

Kauppinen H., Dervin F. Intercultural film literacy education against cultural mis-representation. International Journal of Education & the Arts. 2022. № 23 (1). P. 15–30. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1391052.pdf.

Leal D. Cinema as intercultural communication. The Cambridge Handbook of Intercultural Communication / K. Nakayama, J. Martin (Eds.). Cambridge : Cambridge University Press, 2022. P. 98–115.

Mayer R.E. Multimedia learning. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. 380 p.

Downloads

Veröffentlicht

2025-03-25

Ausgabe

Rubrik

МЕТОДИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ