ESSAY WRITING AS AN ARTISTIC PRACTICE (ON THE EXAMPLE OF THE COLLECTION OF ESSAYS “25 ESE PRO HOLOVNE”)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-5Keywords:
essay, essayism, essayistic writing, genre, collection, literary process, postmodernism.Abstract
The article comprehends and substantiates the phenomena of essayistic writing in the context of modern humanities, in particular the literary process from antiquity to the present, on the example of the collection of essays “25 Essays on the Main”. The article is devoted to the scientific comprehension of the concept of the essay as a literary work and an independent genre, which, despite being controversial in traditional literary studies, claims to be self-sufficient. The article represents various trends and directions of literary and critical comprehension of the issue. First of all, it refers to the scientific positions presented in the works of O. Huk, T. Konyeva, N. Ivanova, K. Silman, S. Shebelist, and T. Shevchenko. Among the main issues raised in the article are the role and place, origin, and poetological features of essayism. The article states that essayistic writing has repeatedly led to a rethinking of traditional ideas about artistic form and content, representing the natural interest of Ukrainian literature, which was subsequently represented in the problems, artistic properties of the genre, and the desire to make adjustments to the stylistic paradigm. Thus, the essay, due to the boundary nature of its form, impresses with its diversity and polythematicity, which has led to a number of features that represent the analyzed genre: logical presentation of thoughts; careful attitude to the artistic form; expression of a new, subjective judgment about something (in the foreground – the subjectivity of the author’s personality); imagery, aphorism, use of fresh metaphors, new poetic images; conversational intonation and vocabulary; diverse thematic focus (according to S. Shebelist). Shebelist). On the basis of the texts of the collection “25 Essays on the Main”, the theoretical foundations of the essay, its features and key features are analyzed. Among the texts of the collection, the essays by T. Prokhasko “Bahato v malomu”, Ya. Dovhan “Meni trynadtsiatyi mynalo”, S. Zhadan “Bahato v malomu”, L. Belei “Shcho dlia mene vazhlyvo” were singled out and comprehended in terms of compliance with theoretical features (according to S. Shebelist), and a contextual review of the works by T. Voznyak, K. Babkina, V. Yeshkilev, etc. was carried out.
References
25 есе про головне. Збірка. Тернопіль : Лілея – НВ, 2020. 192 с.
Гром’як Р. До вивчення джерел розвитку літературних видів і жанрів. Давнє і сучасне : вибрані статті з літературознавства. Тернопіль : Лілея, 1997. С. 42–45.
Гук О. Становлення ідентичності жанру есе: методологічний аспект. Молодий вчений. 2018. № 9 (61). С. 35–39.
Іванова Н. Есеїстичне письмо і поетика межових форм в українській літературі 1920-х років : дис. … канд. філол. наук. Київ, 2009. 201 с.
Конєва Т. Загальні тенденції літературного процесу: теоретичний аспект. Філологічні науки. 2020. № 32. С. 33–36.
Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р. Гром’яка, Ю.І. Коваліва, В.І. Теремка. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 749 с.
Сільман К. Есеїстика як перехідне жанрове утворення: теоретичний аспект. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». 2017. Т. 301. Вип. 289. C. 137–143.
Шебеліст С. Особливості розвитку сучасної української есеїстики в системі журналістських жанрів : дис. ... канд. наук із соц. комун. : 27.00.04. Київ, 2009. 187 с.
Шевченко Т. Есе як дискурсивна практика: до постановки проблеми. Срібний вік: діалог культур : збірник наукових статей за матеріалами IV Міжнародної наукової конференції, присвяченої пам’яті професора С.П. Ільйова. Одеса : Астропринт, 2018. C. 290–303.
Шевченко Т. Есеїстика українських письменників як феномен літератури кінця ХХ – початку ХХІ ст. : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2019. 584 с.