PARATEXTUAL AND PARAGRAPHEMIC ELEMENTS IN M. PAVIĆ’S NOVEL SECOND BODY
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-4Keywords:
Milorad Pavić, Serbian literature, novel, paratextual and paragraphemic elements, religious and Masonic symbolsAbstract
In his last major novel, Second Body, Serbian writer M. Pavić productively employs paratextual elements and original paragraphemic components as illustrative material. Referring to the concept of «paratext» as defined by the French theorist G. Genette, the article establishes that paratextuality in the analysed work is realized through the title, subtitle, dedication to his wife (writer J. Mihajlović), epigraph, and epilogue. Particular emphasis is placed on the authorial subtitle A Pious Novel, which serves as a guide for readers who are offered an intellectual interpretation of the biblical plot about the existence of Christ’s second body after the Resurrection. The specificity of the afterword, which sets out the author’s reflections on the role of the reader and the reader’s dominant role in interpreting the text, is analysed. Paragraphemic elements that perform the function of visualization are highlighted (primarily iconic components – symbols, drawings, and graphics). Special attention is given to iconic components related to religious themes. It is established that the odd-numbered chapters of the novel are marked with a white iconic component – the dove, a symbol of the Holy Spirit, while the even-numbered chapters begin with a black iconic component – the image of a demon. M. Pavić was familiar with the ideas of royal art and «illustrated» Masonic attributes in his prose. In A Pious Novel, he emphasizes the principle of divine proportionality, which is associated with the idea of structural harmony, as well as iconic components with the geometric shape of the cross (a symbolic image of the cross that simultaneously functions as a diagram of the golden ratio of eternity and time, and an image of a cross with an overlaid image of the Holy Spirit in the form of a dove). The article also discusses the iconic component – the image of the anchor cross as the guild sign of Serbian merchants in the town of Szentendre. It is argued that the anchor cross can be attributed to Masonic symbolism. The study concludes that paratextual and paragraphemic elements constitute a system of «signals» or «clues» that help the reader navigate the textual space and gain a deeper understanding of its hidden meaning.
References
Бовсунівська Т. Жанрові модифікації сучасного роману. Харків : Діса плюс, 2015. 368 с.
Јеротић В. У потрази за «Другим телом» и другим временом. Павићеви палимпсести : зборник радова. Бајина Башта, 2010. 176 с.
Татаренко А. Поетика форми в прозі постмодернізму (досвід сербської літератури). Львів : ПАІС, 2010. 544 с.
Штейнбук Ф. Конвергенція тілесних мікротопосів у сучасній світовій літературі. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2014. 248 с.
Genette G. Paratext. Thresholds of interpretation. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. 427 p.
Pavić M. Drugo telo : pobožni roman. Beograd : Dereta, 2006. 323 s.
Батринчук З. Креолізований текст як параграфемний елемент у сучасному англомовному епістолярному дискурсі. Закарпатські філологічні студії. 2018. Вип. 3(1). С. 80–84.
Поповић Р. Први писац трећег миленија. Животопис Милорада Павића. Београд : Дерета, 2002. 233 с.
Вислоух С. Література й візуальний образ. Простір структурної спільності мистецтв. Теорія літератури в Польщі: антологія текстів / за заг. ред. В. Моренця. Київ : Києво-Могилянська академія, 2008. С. 309–321.
Гук З. Містичні елементи у романі Друге тіло М. Павича. Причорноморські філологічні студії. 2024. № 5. С. 23–29.
Huk Z. The image of an architect and masonic symbols in works by Milorad Pavić. Respectus Philologicus. Vol. 39 (44). Vilnius : Vilnius University Press. 2021. Р. 101–109.
Ligu D. Rečnik slobodnog zidarstva / prevod Ljubica Bojić… et al. 1 izd. Beograd : PAIDEIA, 2001. 1464 s.
Бєлов О., Шаповалов Г. «Хрест незворушний на кітві буде навік-віки». Ще раз про символ хреста-якоря у гербі гетьмана Івана Мазепи. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51. С. 287–295.
Brus-Mitford M. Signs & Symbols: An Illustrated Guide to Their Origins and Meanings. London : Dorling Kindersley, 2019. 352 р.
Возняк Т. Вільні мулярі. Масони. Короткий словник вільномулярських назв, термінів і знаків. Ї: незалежний культурологічний часопис. 2009. Вип. 54. URL: http://www.ji.lviv.ua/n54texts/masonsk-slovnyk.htm (дата звернення: 31.08.2025).










