NON-CANONICAL CANON: YURIY ANDRUKHOVYCH’S “CRIMINAL SONNETS”
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-60-7Keywords:
Andrukhovych, «Bu-Ba-Bu», genre, canon, postmodernism, sonnetAbstract
This article explores the genre-specific features of Yuriy Andrukhovych’s «Criminal Sonnets» cycle, focusing on how the sonnet canon has been transformed under the influence of socio-ideological and other contextual factors. Particular attention is paid to the contested nature of canon formation, which often occurs within the interests of specific groups, societies, or ideologies. Despite this, any canon must satisfy aesthetic criteria and remain open to the excluded – the non-canonical. Following the collapse of the Soviet Union, a new generation of poets associated with the «Bu-Ba-Bu» group rejected the legacy of official ideology, along with the established artistic canons, stereotypes, norms, and values that no longer reflected the realities of national life. Drawing on traditions of satirical parody and folk carnivalesque culture, these poets developed a form of artistic expression more aligned with their own sensibilities. This approach involved a reinterpretation of previous literary traditions and a revision of outdated assumptions regarding what is considered canonical. For Andrukhovych, such a re-evaluation, particularly of the genre canon, was a vital aspect of his poetic vision. It infused his verse with new dynamism and generated unconventional strategies for representing reality. The distinctive generic features of «Criminal Sonnets» clearly reflect this reimagining in the form of an alternative canon – one that plays with established hierarchies (reversing poetic conventions from «high» to «low»), poeticizes the grotesque, caricatural, and base, parodies outdated norms, infuses the sonnet with irony and sarcasm, and incorporates criminal slang. The article further explores how «Criminal Sonnets» challenge conventional ideas of optimal usage and reception associated with the canonical genre model. The cycle articulates parodic intent and a provocative stance toward the themes of Ivan Franko’s «Prison Sonnets» and Ivan Svitlychny’s «Grated Sonnets» – texts that clearly served as sources of verbal and thematic allusion for Andrukhovych. These poems exemplify how nonclassical content in poetic form can enter the realm of cultural heritage through its aesthetic innovation.
References
Андрухович Ю. Диявол ховається в сирі: вибрані спроби 1999–2005 років. Київ : Критика, 2006. 320 с.
Андрухович Ю. Листи в Україну. Вибрані вірші. Вид. друге, доп. Київ : А-БА-БАГА-ЛА-МА-ГА, 2016. 256 с.
Андрухович Ю. «Постмодернізм – не напрям, не течія, не мода...» : з інтерв’ю з Л. Тарнашинською. Слово і час. 1999. № 3. С. 56–66.
Білоцерківець Н. Бу-Ба-Бу та ін.: український літературний неоавангард: портрет одного року. Слово і час. 1991. № 1. С. 42–52.
Блум Г. Західний канон: книги на тлі епох / пер. з англ. за заг. ред. Р. Семківа. Київ : Факт, 2007. 720 с.
Видавництво «Віхола». Серія «Неканонічний канон». URL: https://www.vikhola.com/product-page/nekanonichnyi-kanon
Гундорова Т. Колоніяльність як перевдягання: «Mалоросійський маскарад» Івана Котляревського. Harvard Ukrainian Studies, 2011–2014. Vol. 32–33. Part two. P. 395–414.
Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн. Київ : Критика, 2005. 263 с.
Гундорова Т. Франко не Каменяр. Франко і Каменяр. Київ : Критика, 2006. 352 с.
Гундорова Т. Літературний канон і міф. Нова історія української літератури: теоретико-методологічні аспекти. Київ : Фенікс, 2005. 260 с.
Єшкілєв В. Від редакції. Бібліотека «Ї». URL: https://www.ji.lviv.ua/ji-library/pleroma/vstup.htm
Качуровський І. Строфіка : підручник. Київ : Либідь, 1994. 272 с.
Кривенко С. Жанрові виміри поезії «Бу-Ба-Бу»: функції заголовків і підзаголовків. Закарпатські філологічні студії. 2025. № 40. Т. 2. С. 193–198. URL: DOI https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2025.40.2.32
Ксьондзик Н. Класицизм і соцреалізм: теоретичні дослідження / передм. Р. Семківа. Київ : Смолоскип, 2020. 312 с.
Лексикон загального та порівняльного літературознавства / гол. ред. А. Волков. Чернівці : Золоті литаври, 2001. 634 с.
Мойсієнко А. Український сонетний текст: канон і неканон. Studia Ucrainica Varsoviensia. 2022. № 10. С. 213–227. URL: http://dx.doi.org/10.31338/2299-7237suv.10.14
Моренець В. Поетичний авангард: його природа й сучасні виміри. Стильові тенденції української літератури XX століття. Київ : Фоліант, 2004. С. 13–62.
Моренець В. Український літературний канон : міфи та реальність. Наукові записки НаУКМА. 2003. Т. 21. С. 9–17.
Павлишин М. Канон та іконостас : літературно-критичні статті. Київ : Час, 1997. 447 с.
Пахльовська О. Постмодерний канон української літератури в полоні посттоталітарних аберацій. In Cossacks in Jamaica, Ukraine at the Antipodes. Academic Studies Press, 2020. С. 582–603. URL: https://doi.org/10.2307/j.ctv1zjg9jq.42
Романенко О. Жанрові моделі масової літератури: походження, напрями еволюції та типологія. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2014. Вип. 60(1). С. 315–322. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnu_fil_2014_60(1)__41
Світличний І. Ґратовані сонети. Нью-Йорк : Сучасність, 1977. 115 с.
Сулима М. Український сонет: канонічне й неканонічне. Evropa Orientalis: Studi e ricerche sui paesi dell'Est europeo. 1999. № 18(2). С. 149–163.
Ткачук М. Лірика Івана Франка: до 150-річчя від дня народження Івана Франка : монографія. Київ : Світ Знань, 2006. 296 с.
Філоненко Н. Синтез масового й елітарного в поетичних творах групи «Бу-Ба-Бу» (на матеріалі збірки «Бу-Ба-Бу : Т.в.о./…/ри»). Актуальні проблеми слов’янської філології. 2007. Вип. ХІV. С. 137–143.
Філоненко С. Масова література: влада жанрів і жанрових канонів. Слово і час. 2010. № 8. С. 81–93.
Черниш Г. «А рима дверима – гуп…». Слово і час. 1990. № 3. С. 12–14.
Черниш Г. «...Семенко, брате, я теж кудлатий наробим дива у світа хаті». Прапор. 1990. № 7. С. 22–26.
Eco U. The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press, 1979. 273 p. URL: https://monoskop.org/images/1/1b/Eco_Umberto_The_Role_of_the_Reader_1979.pdf
Guillory J. Canonical and Non-Canonical: A Critique of the Current Debate. ELH. 1987. № 54 (3). Р. 483–527. URL: https://doi.org/10.2307/2873219
Guillory J. Cultural Capital: The Problem of Literary Canon Formation. Chicago: University of Chicago Press, 1993. 392 p. URL: https://depts.washington.edu/
lsearlec/510/Texts/Guillory-Cultural%20Capital.pdf
Kolbas E.D. Critical Theory And The Literary Canon (1st ed.). New York: Routledge, 2001. 196 p. URL: https://doi.org/10.4324/9780429501197
Lauter P. Canons and contexts. New York: Oxford University Press, 1991. 296 p. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9780195361742_A23604067/preview-9780195361742_A23604067.pdf
Lauter P. History and the Canon. Social Text. 1985. № 12. Р. 94–101. URL: https://doi.org/10.2307/466607
Pavlyshyn M. Literary Canons and National Identities in Contemporary Ukraine. Canadian-American Slavic Studies. 2006. № 40 (1). Р. 5–19. URL: https://doi.org/10.1163/221023906X00690










