THE THEME OF WAR IN FOLKLORE: INNOVATIONS, FOLKLORIZATION (EXAMPLE OF TEXTS CAROLS)
DOI:
https://doi.org/10.25128/2304-1222.22.53.02Keywords:
carols, motifs, novelties, poetics, russian-Ukrainian war, folklore tradition, folklorizationAbstract
The article analyzes the texts of innovative carols that appeared at the beginning of the 21st century in connection with russia's war against Ukraine. We are talking about the appearance of new versions of folklore texts. We have such innovations in many genres of Ukrainian oral folk art. But we mostly observe this phenomenon in the winter cycle of calendar-ritual creativity. The importance of the problem is determined by the need to study the reflection of the theme of war in the modern process of creating folklore. The purpose of the article is to show as in folklore, in particular in carols, military themes are reflected, new motifs appear. We take for analysis the texts of innovative carols dedicated to the winter calendar ritual, which are now actively circulating in the mass media and Internet resources. We analyze the text of the carol "Sad, Holy Evening" from the period of the 1940s and compare it with new texts that appear today. We interpret the text of the author's carol "There, in Bakhmut", which is now actively performed by creative teams. Of course, the text of this work was written after the battles in Bakhmut. We consider the texts of carols "Good evening to you, Mr. Gospodar", with certain textological changes. New motifs appear in the texts, which are related to the poeticization of the courage and bravery of the soldiers of the Armed Forces of Ukraine, the belief in the Victory of the Ukrainian people in this war. We pay attention to the poetic means of expression in the texts. Undoubtedly, in the classification of carols by addressees, we can talk about new thematic groups: carols for a soldier of the Armed Forces of Ukraine, carols for the commander of the Armed Forces of Ukraine (Valery Zaluzhny). It takes some time for these texts to take root in the folklore tradition. The methodological basis of the article is the use of the diachronic-synchronic principle analysis, a functional-systemic approach to the study of the latest phenomena of the spiritual heritage of Ukrainians.
References
Бойківські народні пісні. Записи та впорядкування Василя Сокола. (2021). Т.2. [Bojkivs'ki narodni pisni. Zapysy ta vporiadkuvannia Vasylia Sokola. (2021).L'viv. T.2.]
Вітвіцький Олег. «Там во Бахмуті. Колядка для ЗСУ».// Режим доступу: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%D1%8E%D1%82%D1%83%D0%B1+%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B2%D1%96%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%B3.+%C2%AB%D0%A2%D0%B0%D0%BC+%D0%B2%D0%BE+%D0%91%D0%B0%D1%85%D0%BC%D1%83%D1%82%D1%96.+%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%BA%D0%B0 [Vitvits'kyj Oleh. «Tam vo Bakhmuti. Koliadka dlia ZSU».// Rezhym dostupu: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%D1%8E%D1%82%D1%83%D0%B1+%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B2%D1%96%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%B3.+%C2%AB%D0%A2%D0%B0%D0%BC+%D0%B2%D0%BE+%D0%91%D0%B0%D1%85%D0%BC%D1%83%D1%82%D1%96.+%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%BA%D0%B0
Гарасим, Ярослав. (2020), Національна самобутність естетики українського пісенного фольклору. Львів. [Harasym, Yaroslav. (2020) Natsional'na samobutnist' estetyky ukrains'koho pisennoho fol'kloru. L'viv.]
Голубець, Орися. (2022), Відображення в колядках суспільно-політичних процесів 40-50-х років ХХ ст. (на матеріалі з Бережанського р-ну Тернопільської області.// Народознавчі зошити, №2 (164). 377-384.[ Holubets', Orysia.(2022) Vidobrazhennia v koliadkakh suspil'no-politychnykh protsesiv 40-50-kh rokiv ХХ st. (na materiali z Berezhans'koho r-nu Ternopil's'koi oblasti.// Narodoznavchi zoshyty, №2 (164). 377-384.].
Гунчик, Ігор, Горблянський, Юрій. (2015), Фольклорні паремії та афоризми Київського Євромайдану.// Міфологія і фольклор, №3-4. 133-144. [Hunchyk, Ihor, Horblians'kyj, Yurij. (2015), Fol'klorni paremii ta aforyzmy Kyivs'koho Yevromajdanu.// Mifolohiia i fol'klor, №3-4. 133-144].
Дем’ян, Г. (2003), Українські повстанські пісні 1940-2000 років (історико-фольклористичне дослідження). Львів. [Dem'ian, H. (2003), Ukrains'ki povstans'ki pisni 1940-2000 rokiv (istoryko-fol'klorystychne doslidzhennia). L'viv.
Добрий вечор тобі, Пане господарю.//Режим доступу: https://youtu.be/iFvFjM-5_Po [Dobryj vechor tobi, Pane hospodariu.//Rezhym dostupu: . https://youtu.be/iFvFjM-5_Po].
Жайворонок, В. (2006), Знаки української етнокультури. Словник-довідник. К. [Zhajvoronok, V. ( 2006), Znaky ukrains'koi etnokul'tury. Slovnyk-dovidnyk. K.
Іваннікова, Людмила. (2011), Фундаментальне монографічне дослідження фольклору ХХ століття. Рец. на Кирчів Роман. Двадцяте століття в українському фольклорі. Л.// Режим доступу: https://shron1.chtyvo.org.ua/Ivannykova_Liudmyla/Fundamentalne_monohrafichne_doslidzhennia_folkloru_XX_stolittia.pdf? [Ivannikova, Liudmyla (2011). Fundamental'ne monohrafichne doslidzhennia fol'kloru ХХ stolittia. Rets. na Kyrchiv Roman. Dvadtsiate stolittia v ukrains'komu fol'klori. L. // Rezhym dostupu: https://shron1.chtyvo.org.ua/Ivannykova_Liudmyla/Fundamentalne_monohrafichne_doslidzhennia_folkloru_XX_stolittia.pdf?
Кирчів, Роман. (2010), Двадцяте століття в українському фольклорі. Львів. [Kyrchiv, Roman. Dvadtsiate stolittia v ukrains'komu fol'klori. L'viv.].
Кузьменко, Оксана. (2022), «Ой у лузі червона калина»: або чому стрілецька пісня стала символом визвольної війни та маркером української ідентичности.// Народознавчі зошити,2022. №3(165). 706-720.[ Kuz'menko, Oksana. (2022), «Oj u luzi chervona kalyna»: abo chomu strilets'ka pisnia stala symvolom vyzvol'noi vijny ta markerom ukrains'koi identychnosty.// Narodoznavchi zoshyty, 2022. №3(165). 706-720].
Лавришин, Зеновій (1996), «Пісні УПА». Торонто –Львів. [Lavryshyn, Zenovij, «Pisni UPA». Toronto –L'viv].
Луньо, Євген. (2003), Повстанська колядка «Сумний святий вечір» // Народознавчі зошити, 2003. № 1-2. 34-39. [Lun'o, Yevhen. (2003), Povstans'ka koliadka «Sumnyj sviatyj vechir» // Narodoznavchi zoshyty. 2003. № 1-2. 34-39].
Магас, Галина. (2013), Кореляція релігійних та повстанських мотивів у колядках і щедрівках Стрийщини. // Міфологія і фольклор. 2013. №2-3. 54-60. [Mahas, Halyna. (2013), Koreliatsiia relihijnykh ta povstans'kykh motyviv u koliadkakh i schedrivkakh Stryjschyny. // Mifolohiia i fol'klor. 2013. №2-3. 54-60.
«Ой радуйся, Україно, ЗСУ переможе».// Режим доступу: https://www.google.com/search?q=%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%83%D0%B9%D1%81%D1%8F+%D0%BE%D0%B9+%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%83%D0%B9%D1%81%D1%8F%252C+%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%BE+%D0%97%D0%A1%D0%A3+%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%B5&client=firefox-b-d&sxsrf=#fpstate=ive&vld=cid:175c253a,vid:T9w5P-sBtnU [«Oj radujsia, Ukraino, ZSU peremozhe».// Rezhym dostupu: https://www.google.com/search?q=%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%83%D0%B9%D1%81%D1%8F+%D0%BE%D0%B9+%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%83%D0%B9%D1%81%D1%8F%252C+%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%BE+%D0%97%D0%A1%D0%A3+%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%B5&client=firefox-b-d&sxsrf=#fpstate=ive&vld=cid:175c253a,vid:T9w5P-sBtnU
Сокіл, Галина. (2004), Українські обхідні календарно-обрядові пісні. Львів. 2004. [Sokil, Halyna. (2004), Ukrains'ki obkhidni kalendarno-obriadovi pisni. L'viv.
« Сумний Святий вечір знов у цьому році». // Режим доступу: https://www.facebook.com/groups/668196256923295/permalink/1497847113958201/ [«Sumnyj Sviatyj vechir znov u ts'omu rotsi». // Rezhym dostupu: https://www.facebook.com/groups/668196256923295/permalink/1497847113958201
«Там во Бахмуті. Колядка для ЗСУ». Режим доступу: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%D1%8E%D1%82%D1%83%D0%B1+%D1%82%D0%B0%D0%BC+%D0%B2%D0%BE+%D0%B1%D0%B0%D1%85%D0%BC%D1%83%D1%82%D1%96#fpstate=ive&vld=cid:60484691,vid:xfH_A83 [«Tam vo Bakhmuti. Koliadka dlia ZSU». Rezhym dostupu: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%D1%8E%D1%82%D1%83%D0%B1+%D1%82%D0%B0%D0%BC+%D0%B2%D0%BE+%D0%B1%D0%B0%D1%85%D0%BC%D1%83%D1%82%D1%96#fpstate=ive&vld=cid:60484691,vid:xfH_A83
«Там во Бахмуті». «Паляниця» band та Віталія Грицак.// Режим доступу: https://www.google.com/search?q=%D1%8E%D1%82%D1%83%D0%B1+%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F+band+%D1%82%D0%B0+%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%8F+%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%BA%D0%A2%D0%B0%D0%BC+%D0%B2%D0%BE+%D0%91%D0%B0%D1%85%D0%BC%D1%83%D1%82%D1%96%252C+%D0%94%D0%B5+%D1%81%D1%82%D1%80%D1%96%D0%BB%D0%B8+%D1%87%D1%83 [«Tam vo Bakhmuti». «Palianytsia» band ta Vitaliia Hrytsak.// Rezhym dostupu: https://www.google.com/search?q=%D1%8E%D1%82%D1%83%D0%B1+%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F+band+%D1%82%D0%B0+%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%8F+%D0%B3%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%BA%D0%A2%D0%B0%D0%BC+%D0%B2%D0%BE+%D0%91%D0%B0%D1%85%D0%BC%D1%83%D1%82%D1%96%252C+%D0%94%D0%B5+%D1%81%D1%82%D1%80%D1%96%D0%BB%D0%B8+%D1%87%D1%83
Фольклорні матеріали з Отчого краю. Зібрали Василь Сокіл та Ганна Сокіл. (1998). Львів. [ Fol'klorni materialy z Otchoho kraiu. Zibraly Vasyl' Sokil ta Hanna Sokil. (1998). L'viv].