PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FACTORS OF ORGANISATION OF EDUCATIONAL AND RESEARCH ACTIVITIES OF FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2023-56-1Keywords:
innovation, integral competence, New Ukrainian School, creativity, teacherAbstract
The educational reform in Ukraine has put forward certain requirements for the professional competences of teachers, among which special attention is paid to innovative competence. The innovative competence of a teacher of Ukrainian language and literature includes three components: the ability to apply scientific methods of cognition in the educational process, the ability to use innovations in professional activities and the ability to apply various approaches to solving problems in pedagogical activities. A teacher who has a high level of proficiency in the methodology of introducing the principle of science into the educational process and developing integral competences in students is a high-level professional. The analysis of the experience of Tamara Yashkin, a teacher of Ukrainian language and literature at the Ternopil Lyceum № 21 – Specialised Art School named after Igor Hereta, and the organisation of research work of high school students of general secondary education institutions in Zhytomyr and Zhytomyr region confirmed the key role of a qualified teacher with developed integral competence in the research work of students. This has led to changes in the educational and professional teacher training programmes, in particular in Ukrainian language and literature, and the introduction of electronic linguistic didactics. Educational components designed to stimulate the research activities of future teachers were also introduced into the curricula of educational programmes, including “Fundamentals of Academic Writing” and “Methods of Organising Research Work”. The transition to new standards in higher education institutions of Ukraine not only forms and develops research competence, but also stimulates self-development, knowledge and creativity of future teachers of Ukrainian language and literature.
References
Сидоренко В. В. Концептуальні засади Нової української школи: ключові компетентності, ціннісні орієнтири, освітні результати. URL:
https://lib.iitta.gov.ua/710778/1/Стаття_Сидоренко_Рубрика%20методист.pdf (дата звернення: 25.12.2022).
Дзюбенко Ю. Л. Інноваційна компетентність учителя як складова його професійної компетентності. Модернізація управління в контексті вимог Закону України «Про освіту»: матеріали Всеукр. наук.-практ. онлайн-конференції; за заг. ред. проф. Р. Черновол-Ткаченко, проф. О. Мармази, доц. О. Гречаник. Ч. 1. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2020. С. 110-115.
Петренко Л. М. Принцип науковості у відборі змісту навчального матеріалу з матеріалознавства. URL: https://lib.iitta.gov.ua/2766/1/Петренко_Л_принцип_науковості_стаття_Copy.pdf (дата звернення: 25.12.2022).
Малафіїк І. В. Дидактика: навчальний посібник. Київ : Кондор, 2005. 398 с.
Корицька Г. Р. Навчання української мови: до реалізації принципу наступності й перспективності. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp3/profteh/korycka.pdf (дата звернення: 25.12.2022)
Яшкін Р. М. Формування культурної та інноваційної компетентностей успішної особистості на уроках літератури в контексті положень нової української школи. Тенденції і перспективи вивчення літератури у середній і вищій школах: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 15 грудня 2022 року / За заг. ред. Н. Р. Грицак. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 127-131.
Шкуринська Л. А. Особливості мотивації учнів до науково-дослідницької діяльності. URL: https://genezum.org/library/osoblyvosti-motyvacii-uchniv-do-naukovo-doslidnoi-diyalnosti (дата звернення: 25.12.2022)
Антонова О. Є. Залучення старшокласників до науково-дослідної діяльності МАН як засіб розвитку їх дослідницьких здібностей. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики : зб. наук-метод. праць / за заг. ред. О. А. Дубасенюк. Житомир: ФОП Левковець, 2014. С. 56-75.
Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи: Монографія / За заг. ред. Ф. Г. Ващука. Ужгород: ЗакДУ, 2011. 560 с.
Поліщук О. П., Баталова Д. Ю. Чинники мотивації наукової діяльності у студентів 4 року навчання НаУКМА. Наукові записки НаУКМА. 2016. Т. 187. Соціологічні науки. С. 76-81.
Кухтіна М. В. Стан та мотиваційні чинники професійної діяльності молодих науковців в Україні: теоретичний аспект. Наукові праці. Соціологія. Випуск 144. Том 156. 2011. С. 33-36.
Гавліцька А. Деякі психологічні аспекти формування у майбутніх педагогів готовності до професійної самореалізації в інноваційній діяльності. Традиції та інновації в сучасній педагогічній діяльності: європейський вимір. Збірник наукових праць за матеріалами науково-практичної конференції. Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2017. С. 39-42.
Шліхта Н., Шліхта І. Основи академічного письма: Методичні рекомендації та програма курсу. Київ, 2016. 61 с.
Методика організації науково-дослідної роботи: навчально-методичний посібник для студентів усіх спеціальностей денної та заочної форми навчання / Уклад. С. В. Надобко. Харків: ХДАДМ, 2020. 125 с.