GENRE PECULIARITY OF ZACHARIAS KOPISTENSKY’S TREATISES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-10

Keywords:

baroque, baroque prose, genre originality, interfaith dialogue, narrative, rhetorical figures, treatise, artistic specificity

Abstract

The article characterizes the most important structural and functional features of Zacharias Kopystensky’s treatises “The Book of the One Faith” (1619–1621) and “Palinodia, or the Book of Defense” (1621) and identifies their problematic and thematic priorities. It is emphasized that their appearance was influenced by both the historical and political circumstances in Ukraine and the desire for emotionality, cultivation of the ability to influence the recipient’s feelings, which is characteristic of the Ukrainian Baroque era, which manifests itself in a paradoxical combination of the incongruous. The theoretical and methodological basis of the study is formed by the works of domestic literary critics, cultural critics and historians, which allow us to evaluate the treatises of Zakharia Kopystensky in different contexts, – K. Borysenko, I. Isichenko, Y. Larin, O. Matushek, N. Poplavska, E. Pshenychnyi, R. Radyshevskyi, P. Stepenkina, L. Ushkalov, I. Franko, V. Tsyhanenko. The baroque textual techniques used in the treatises are highlighted, and their connection with apologetics is traced. It is proved that the treatise “The Book of the One Faith” covers issues of dogma, sacraments and rituals, as well as the social practice of members of the Christian church. Its central idea is the dispute over the primary dogmas. It is unique in terms of its genre specificity, as it combines a systematic presentation of Orthodox doctrine. The motif of unity of faith is fundamental to the entire treatise. It is found that the main content of the treatise “Palinodia, or the Book of Defense” is a refutation of the Catholic authors’ claims about the supreme power of the Pope over the Orthodox Church. Since the work is directed against the book “Defense of Church Unity” by Lev Krevza, the Uniate archimandrite of Vilna, Zacharias Kopystensky adhered to the principle of building this work when creating “Palinodia”, that is, it also consists of four sections, preceded by a traditional Preface for the time. It is stated that the treatises of Zacharias Kopystensky are structurally complex texts (with allusions, reminiscences), the multilayered nature of which requires reading all narratives.

References

Борисенко К. Prosimetrum в українській літературі барокової доби. Донецьк : Норд-Прес, 2008. 12 4с.

Ісіченко І. Історія української літератури: епоха Бароко (ХVІІ– ХVІІІ ст.). Львів : Святогорець, 2011. 568 с.

Ісіченко Ю. Українська барокова проза в пошуку літературної моделі початків східнослов’янської історії. Писемність Київської Русі і становлення української літератури. Київ : Наук. думка, 1988. С. 184–205.

Ларін Ю.В. «Книга о вѣрѣ єдиной» (1619 р.) у контексті ранньої барокової полемічної літератури : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01. Харків. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна. Харків, 2013. 19 c.

Матушек О. Проповіді Лазаря Барановича в дискурсі українського Бароко. Харків : Майдан, 2013. 360 с.

Поплавська Н. Полемісти. Риторика. Переконування (Українська полемічно-публіцистична проза кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.). Тернопіль : ТНПУ, 2007. 379 с.

Пшеничний Є. Захарія Копистенський. Життя і творчість : автореф. дис. ... канд. філол. наук : спец. : 10.01.01 «Українська література». Київ, 1994. 17 с.

Радишевський Р. «Літос» і духовна спадщина Петра Могили. Петро Могила. Літос. Київ : Талком, 2018. 656 с.

Степенькіна П. «Палінодія» Захарії Копистенського як історичне джерело і пам’ятка української історіографії ХУІІ ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. істор. наук. Київ, 2005. 18с.

Ушкалов Л. Світ українського бароко. Харків : Око, 1994. 112 с.

Ушкалов Л. Феномен української полемічної літератури. Слово і час. 2000. № 10. С. 16–22.

Франко І. Іван Вишенський і єго твори. Зібрання творів: У 50-и т. Київ : Наукова думка, 1981. Т. 30. С. 7–211.

Франко І. Історія української літератури. Часть перша. Від початків українського письменства до Івана Котляревського. Зібрання творів: У 50-и т. Київ : Наукова думка, 1983. Т. 40. С. 7–370.

Циганенко В. Образ князя Володимира Великого на сторінках Густинського літопису й «Палінодії» Захарії Копистенського. Філологічні науки. Літературознавство. 2013. 28. С. 149–153.

Плохій С. Наливайкова віра: Козацтво та релігія в ранньомодерній Україні. Київ : Критика, 2005. 496 с.

Копистенський Захарія. Книга о вірі єдиной, святои апостолскои церкве. Київ : Друкарня Києво-Печерської лаври, 1620. [4], 317, 308 c.; 4°. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_ir/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=ELIB&P21DBN=ELIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=00002122.

Копистенський Захарія. Палінодія. Ізборник. URL: http://litopys.org.ua/old17/old17_03.htm.

Published

2024-04-09

Issue

Section

PHILOLOGICAL STUDIES