ПОЕТИЧНА СПАДЩИНА ГЕРАСИМА СМОТРИЦЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-58-11Ключові слова:
античність, геральдичний вірш, звернення до читача, князь Василь-Костянтин Острозький, панегірик.Анотація
Походячи з дрібношляхетського роду, Герасим Смотрицький отримав ґрунтовну домашню освіту. Письменник був відомий своєю неабиякою вченістю , володів грецькою, латинською та церковнослов’янською мовами . А 1576 року князь Ваcиль-Костянтин Острозький, задумавши за прикладом протестантського князя Миколи Радзивілла (Чоргого) видати Святе Письмо українською мовою, запрошує Герасима Смотрицького до рикладжОстрога У центрі уваги автора cтаті опинилися три віршовані твори письменника. Геральдичний вірш на герб Острозьких «Зри сія знаменія княжате славного» разом з передмовою вміщено на початку Острозької Біблії 1581 року. Автор символічно трактує елементи герба роду, обираючи лише окремі з них. Другий вірш «До чительника» формально є зверненням до читача, проте за змістом становить ще один панегірик і прославляє рід Острозьких. Автор порівнює князя Острозького з Володимиром-хрестителем і Ярославом Мудрим, Наприкінці ж твору чітко вказує власне ім’я. В епіграмі «Плютархус» Смотрицький наголошує на вищості духовної цноти перед матеріальною розкішшю. Давньогрецький філософ був виразником «ідеї добрих справ». Саме у дидактизмі цього тексту виразно помітна поетика нового стилю. У поезії Герасима Смотрицького маємо поєднання ренесансних (переважно елементи змісту твору) і барокових рис (формальні ознаки). Таким чином, саме Герасима Смотрицького слід вважати першим бароковим українським письменником. В його поезії маємо справжню світоглядну еклектику – християнський аскетизм, «ідею добрих справ», ренесансне звернення до спадщини античності, Але всі ці ідейні складові виражені у бароковій формі геральдичного вірша, звернення до читача, повчальної епіграми.
Посилання
Енциклопедія історії України: Додатковий том. Кн. 1: А–Я. Київ: Наукова думка, 2021. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Smotrytskyj_H,0.
Бондарчук Я. Історія Острозької академії : монографія . Острог : Видавництво Національного університету «Осрозька академія», 2015. 467 с.
Острозька академія ХVI – XVII століття: Енциклопедія за ред. І. Пасічника. Острог: Видавництв Національного університету «Острозька академія». 2010. 512 с.
Тимошенко Л.В. Берестейська (Радзивілівська) Біблія 1563 року та її вплив на релігійні культури Східної Європи. (До 450-річчя видання пам’ятки) / Український археографічний щорічник. 2013. Вип. 18. С. 196–218. URL:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uashch_2013_18_15
Шевчук В.О. Муза Роксоланська: Українська література XVI – XVIII століть: У 2 кн. –Книга перша: Раннє бароко. Київ: Либідь. 2004. 400 с.
Криса Б. Онтологія ра ньобарокового віршованого тексту Біля джерел українського бароко: Збірник наукових праць. [У надзаг.: Львівська медієвістика. Вип. 3]. Львів: Свічадо., 2010. С. 120–127.
Українська поезія ХVІ століття Київ.: Радянський письменник. 1987. 287 с.
Крекотень В. Українська книжна поезія кінця ХVІ – початку ХVІІ століт/ Українська поезія. Кінець ХVІ – початок ХVІІ ст. Київ.: Наукова думка, 1978. С. 5–24.
Плутарх Вікіпедія: вільна енциклопедія. URL: http://www.uk.wikipedia.org