ПРАГМАТИКА РОМАНУ ІНІЦІАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2304-1222.22.53.06Ключові слова:
сучасна література, читач, підліткова аудиторія, рецепція, літературознавча антропологіяАнотація
Типом літератури, який призначений для читання підлітками і юнаками, є роман ініціації, який є нарацією про дозрівання, процес дорослішання, про втрату стану невинності та вступ в етап гріха та досвіду. Ці тексти є окремим, специфічним явищем літератури, що виступає своєрідним «містком» від дитячого до дорослого читання і відзначається низкою психологічних характеристик, ціннісно-світоглядними аспектами, особливою системою образів та мотивів, тематикою, спрямованістю на читачів підліткового віку та молодь. Сучасна література звертається до ритуалу, запозичуючи окремі елементи його структури, і надає їм естетичного звучання у художньому тексті. Обряди посвячення мають на меті переведення індивіда в інший соціальний і духовний статус, тобто соціалізацію, а отже, вони безпосередньо пов’язані із різноманітними ритуалами переходу. У процесі соціалізації людина засвоює певну систему знань, цінностей, норм культури, які дають змогу їй повноцінно функціонувати у соціумі. Крізь призму культурного досвіду індивід здійснює пошук власних світоглядно-ціннісних орієнтацій, що допоможе зрозуміти себе, навколишній світ та своє місце у ньому. Саме обряд ініціації є тим інструментом, за допомогою якого молода людина стає повноправним членом суспільства, виконує певні ролі, спрямований на зміну соціального статусу. «Злиття горизонтів» (термін Г. Яусса) читацької публіки з художнім наповненням сучасних творів літератури передбачає, що під час читання відбувається ідентифікація життєвих ситуацій читачів з обставинами обряду посвячення героїв сучасних романів ініціації. Цей процес робить можливою своєрідну ініціацію реципієнтів творів, результатом якої є розуміння сучасної соціокультурної ситуації, знаходження відповідей на запитання про сенс людського існування, формування цінностей і світогляду. У цьому сенсі процес читання має антропологічний характер, оскільки він задовольняє психологічні потреби молодих людей у самоусвідомленні, самоствердженні та самореалізації у сучасних соціокультурних умовах. Саме це визначає прагматику романів ініціації.
Посилання
Довгань О. Специфіка кризи особистості у юнацькому віці. Психологія і суспільство. 2004. № 2. С. 144–150.
Зубрицька М. Homo legens: читання як соціокультурний феномен. Львів : Літопис, 2004. 352 с.
Ізер В. Процес читання: феноменологічне наближення. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Львів : Літопис, 1996. С. 263–276.
Керик О. “Щоразу переживав момент, коли твір писав себе сам”. Високий замок. 2007. № 19 (3426).
Ліщинський Г. Сучасна проза для молоді: пізнавальні й освітні функції. Світ дитячих бібліотек. 2009. № 1. URL: http://www.chl.kiev.ua/default.aspx?id=5020 (дата звернення: 15.01.2023).
Огар Е. Особливості читацької поведінки сучасних підлітків. Вісник Дніпропетровського ун-ту. Соціальні комунікації. Літературознавство. 2008. Вип. 1. С. 109-114.
Огар Е. Українська дитяча книжка: сучасний стан і перспективи. Діалог культур: Україна у світовому контексті: Мистецтво і освіта: зб. наук. праць. Львів : Каменяр, 1998. Вип. 3. С. 308-313.
Папуша О. Наратив дитячої літератури: специфіка художнього дискурсу : дис… канд. філол. наук : 10.01.06. Тернопіль, 2004. 236 с.
Рецензії користувачів на «Культ» Любка Дереша. URL:https://www.yakaboo.ua/ua/kul-t-1566738.html (дата звернення: 15.01.2023).
Славова М. Волшебное зеркало детства. Статьи о детской литературе. Київ , 2002. 94 с.
Славова М. Попелюшка літератури. Теоретичні аспекти літератури для дітей. Київ, 2002. 81 с.
Стрижак А. “28 дівчат і один я…” Україна молода. 2005. № 164. URL: http://www.umoloda.kiev.ua/number/504/164/18209/ (дата звернення: 15.01.2023).
Федорінов Д. Формування Я-концепції в юнацькому віці. Психолог. 2006. № 10 (201). С. 5–8.
Яусс Г. Р. Естетичний досвід і літературна герменевтика. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Львів : Літопис, 1996. С. 279-307.
Kasperski E. Dyskurs antropologiczny. O antropologii literatury. Zasady pierwsze. Slupskie Prace Filologiczne: Seria Filologia Polska. 2007. S. 153–170.
Lubimy czytać. Mirosław Nahacz. URL: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4956793/osiem-cztery-bombel-bocian-i-lola (дата звернення: 15.01.2023).
Markowski M. P. Antropologia i literature. Teksty drugie. 2007. № 6 (108). S. 27-42.