THE STATUS OF EDUCATORS IN PODILLIA DURING THE NEP YEARS (1921–1928)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2307-7778/2025.1.14Keywords:
educators, teachers, lecturers, school, PodilliaAbstract
The aim of this article is to analyze, based on archival sources and historiographical achieve-ments, the material conditions of schoolteachers and university lecturers during the years of the New EconomicPolicy (NEP), as well as the implementation and outcomes of the colonial authorities' policy toward educators in the Podillia region. Research Methodology. To achieve the objective of the study, the following methods were employed: the historical-comparative method enabled the analysis of the political and socio-economic status of educators at various stages of NEP policy implementation; content analysis facilitated the formation of a qualitative sample of archival documents for analysis, verification, and interpretation; modified methods of cost-effectiveness and cost-benefit analysis, borrowed from financial analysis, made it possible to assess the effectiveness of the colonial authorities’ policy toward educators. Scientific Novelty. This research is the firstto systematically examine the situation of educators in Podillia during the NEP period, trace the evolutionof their material conditions, reveal the Bolshevik authorities’ attitude toward the teaching staff, and analyzetheir actions aimed at forming a loyal corps of educators. Conclusions. In the course of building the Soviet education system in the region, all remnants of both the pre-revolutionary education system and the system of the national liberation struggle period were completely eradicated. Throughout the NEP period, the materialsituation of teachers and lecturers remained difficult despite salary increases from 1926 onward; in the early 1920s, it was catastrophic. Moreover, educators were involved in numerous public assignments, were regularly subjected to persecution by punitive bodies in search of ideologically hostile elements, and were subjected to repressive actions. Overall, this led to a chronic shortage of teaching staff, which negatively impacted the pace of transition to universal education for children aged 8–11. At the same time, the colonial authoritiessucceeded in forming a loyal corps of educators.
References
Адамський В. Р. Доля професорсько-викладацького складу богословського факультету Кам’янець-Подільського державного українського університету. Матеріали ХІІІ Подільської наукової історико-краєзнавчої конференції. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2010. С 437–443.
Завальнюк О. М. Утворення та діяльність державних українських університетів (1917–1921 рр.) : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. 644 с.
Посвістак О. А. Політичні репресії проти культурно-освітньої і наукової інтелігенції Поділля на початку 20-х років ХХ ст. Історія України: Маловідомі імена, події, факти. (Зб. ст.). 2007. Вип. 34. 2007. С 23–34.
Стадник О. О. Шкільна освіта на Вінниччині в період НЕПу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія: Історія: зб. наук. праць. 2003. Вип. VІ. С. 162–165.
Суровий А. Ф. Підготовка вчительських кадрів на Поділлі в 1920-х роках. Освіта, наука і культура на Поділлі. Зб. наук. праць. 2002. Т. 2. С. 57–71.
Олійник М. П. Ліквідація неписьменності на Поділлі в роки непу (1921–1928 рр.). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія Історія. 2016. Вип. 2. Ч. 3. С. 88–91.
Центральний державний архів громадських об’єднань та україніки. Ф. 1. Оп. 20. Спр. 540. 201 арк.
Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф. 166. Оп. 1. Спр. 281. 237 арк.
Поділля та Південно-Східна Волинь у перші роки радянської влади (в документах та матеріалах) / Автор-упорядник, передмова, коментарі М. П. Олійник. Хмельницький: ХНУ, 2008. 268 с.
Летичівщина не відстає. Вісті ВУЦВК. 1922. 9 груд. С. 2.
Поділля в період відбудови народного господарства (1921–1925 рр.): Збірник документів і матеріалів. Вінниця, 1957. 560 с.
Центральний державний архів громадських об’єднань та україніки. Ф. 2. Оп. 2. Спр. 604. 579 арк.
Держархів Вінницької області. Фп. 31. Оп. 1. Спр. 103. 181 арк.
VIII Оружна партконференція Кам’янеччини. Червоний кордон. 1928. № 143. 16 груд. С. 1–5.
Держархів Хмельницької області. Фр. 337. Оп. 1. Спр. 4. 323 арк.
Держархів Хмельницької області. Фр. 337. Оп. 1. Спр. 10. 631 арк.
Держархів Хмельницької області. Фр. 926. Оп. 1. Спр. 1. 120 арк.
Держархів Вінницької області. Фп. 1. Оп. 1. Спр. 40. 63 арк.
Держархів Хмельницької області. Фп. 3. Оп. 1. Спр. 6. 78 арк.
Держархів Вінницької області. Фр. 925. Оп. 1. Спр. 200. 46 арк.
Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф. 166. Оп. 1. Спр. 1064. 348 арк.
Держархів Вінницької області. Фп. 1. Оп. 1. Спр. 241. 52 арк.
Держархів Вінницької області. Фп. 29. Оп. 1. Спр. 206. 363 арк.
Держархів Хмельницької області. Фп. 301. Оп. 1. Спр. 44. 140 арк.
Держархів Вінницької області. Фр. 93. Оп. 1. Спр. 550. 180 арк.
Єсюнін С. Шлях від педкурсів до академії. Є! Поділля. 2011. 7 жовт. С. 6.
Держархів Хмельницької області. Фр. 337 сч. Оп. 3. Спр. 28. 99 арк.
Держархів Хмельницької області. Фп. 3. Оп. 1. Спр.10. 110 арк.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.