СТАНОВИЩЕ ОСВІТЯН ПОДІЛЛЯ В РОКИ НЕПУ (1921–1928)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2307-7778/2025.1.14

Ключові слова:

освітяни, педагоги, вчителі, викладачі, школа, Поділля

Анотація

Мета статті – на основі архівних джерел та досягнень історіографії проаналізувати матеріальне становище вчителів і викладачів ЗВО в роки нової економічної політики, реалізацію політики колоніальної влади щодо освітян на Поділлі, дослідити її результати. Методологія дослідження. Для досягнення мети дослідження використовували такі методи: історико-порівняльний дав змогу проаналізувати політичне та соціально-економічне становище освітян на різних етапах реалізації політики непу; контент-аналізу – забезпечив формування якісної вибірки архівних документів для аналізу, верифікації та їх тлумачення; модифіковані методи витрат і результативності, витрат та вигоди, запозичені з фінансового аналізу, дали змогу з’ясувати ефективність політики колоніальної влади щодо освітян. Наукова новизна. У дослідженні вперше системно розглянуто становище освітян Поділля в період непу, з’ясовано еволюцію їх матеріального становища, ставлення більшовицької влади до педагогічних кадрів та її дії щодо формування лояльного корпусу педагогів. Висновки. У процесі будівництва радянської системи освіти в регіоні повністю ліквідовано будь-які нагадування про систему освіти – як дореволюційну, так і періоду національно-визвольних змагань. Упродовж усього періоду непу матеріальний стан вчителів і викладачів, попри підвищення заробітної плати з 1926 р., був складним, а в першій половині 1920-х років – катастрофічним Крім того, освітян залучали до виконання численних громадських доручень, регулярно тероризували пошуком каральними органами ідейно ворожих елементів і репресіями щодо них. Загалом це приводило до хронічного браку вчительських кадрів, що негативно позначалося на темпах переходу до загальної освіти дітей 8–11 років. Водночас колоніальній владі вдалося сформувати лояльний до себе корпус освітян.

Посилання

Адамський В. Р. Доля професорсько-викладацького складу богословського факультету Кам’янець-Подільського державного українського університету. Матеріали ХІІІ Подільської наукової історико-краєзнавчої конференції. Кам’янець-Подільський : Абетка, 2010. С 437–443.

Завальнюк О. М. Утворення та діяльність державних українських університетів (1917–1921 рр.) : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. 644 с.

Посвістак О. А. Політичні репресії проти культурно-освітньої і наукової інтелігенції Поділля на початку 20-х років ХХ ст. Історія України: Маловідомі імена, події, факти. (Зб. ст.). 2007. Вип. 34. 2007. С 23–34.

Стадник О. О. Шкільна освіта на Вінниччині в період НЕПу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія: Історія: зб. наук. праць. 2003. Вип. VІ. С. 162–165.

Суровий А. Ф. Підготовка вчительських кадрів на Поділлі в 1920-х роках. Освіта, наука і культура на Поділлі. Зб. наук. праць. 2002. Т. 2. С. 57–71.

Олійник М. П. Ліквідація неписьменності на Поділлі в роки непу (1921–1928 рр.). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія Історія. 2016. Вип. 2. Ч. 3. С. 88–91.

Центральний державний архів громадських об’єднань та україніки. Ф. 1. Оп. 20. Спр. 540. 201 арк.

Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф. 166. Оп. 1. Спр. 281. 237 арк.

Поділля та Південно-Східна Волинь у перші роки радянської влади (в документах та матеріалах) / Автор-упорядник, передмова, коментарі М. П. Олійник. Хмельницький: ХНУ, 2008. 268 с.

Летичівщина не відстає. Вісті ВУЦВК. 1922. 9 груд. С. 2.

Поділля в період відбудови народного господарства (1921–1925 рр.): Збірник документів і матеріалів. Вінниця, 1957. 560 с.

Центральний державний архів громадських об’єднань та україніки. Ф. 2. Оп. 2. Спр. 604. 579 арк.

Держархів Вінницької області. Фп. 31. Оп. 1. Спр. 103. 181 арк.

VIII Оружна партконференція Кам’янеччини. Червоний кордон. 1928. № 143. 16 груд. С. 1–5.

Держархів Хмельницької області. Фр. 337. Оп. 1. Спр. 4. 323 арк.

Держархів Хмельницької області. Фр. 337. Оп. 1. Спр. 10. 631 арк.

Держархів Хмельницької області. Фр. 926. Оп. 1. Спр. 1. 120 арк.

Держархів Вінницької області. Фп. 1. Оп. 1. Спр. 40. 63 арк.

Держархів Хмельницької області. Фп. 3. Оп. 1. Спр. 6. 78 арк.

Держархів Вінницької області. Фр. 925. Оп. 1. Спр. 200. 46 арк.

Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. Ф. 166. Оп. 1. Спр. 1064. 348 арк.

Держархів Вінницької області. Фп. 1. Оп. 1. Спр. 241. 52 арк.

Держархів Вінницької області. Фп. 29. Оп. 1. Спр. 206. 363 арк.

Держархів Хмельницької області. Фп. 301. Оп. 1. Спр. 44. 140 арк.

Держархів Вінницької області. Фр. 93. Оп. 1. Спр. 550. 180 арк.

Єсюнін С. Шлях від педкурсів до академії. Є! Поділля. 2011. 7 жовт. С. 6.

Держархів Хмельницької області. Фр. 337 сч. Оп. 3. Спр. 28. 99 арк.

Держархів Хмельницької області. Фп. 3. Оп. 1. Спр.10. 110 арк.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27